“Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Dit houdt in de verhuurder de restanten van de pleisterwerken moet opruimen indien zulks de tussenkomst van vaklui of extra-kosten vereist.
Als huurder bij verlaten pand 'gebruikssporen' mag nalaten, dan mag dit toch ook bij aanvang van een huurperiode. Onderscheid wordt blijkbaar gemaakt indien tussenkomst of extra kosten vereist zijn. Lijkt me logisch ook.
'Omstandige plaatsbeschrijving' is verder niet gespecifieerd. Een A4-kantje is dus een geldige plaatsbeschrijving en wordt wel degelijk geaccepteerd.
De tegensprekelijkheid van de plaatsbeschrijving zorgt er, zoals VDB stelt, in se voor dat er zelfs geen onafhankelijkheid van de opsteller moet zijn. In die zin kunt ge dus zelf de beschrijving doen. Echter, bij dispuut heb ik gemerkt dat zowel de omstandigheid van de beschrijving als de onafhankelijkheid en de expertise van de opsteller in rekening wordt gebracht. Daarom vind ik dat je dit beter overlaat aan onafhankelijken. En dat je daar een prijs voor betaalt is bijzaak. Bij betwisting kan dit behoorlijk renderen...