Chiptuning & garantie - kettingspanner

TimGTS
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Re: Chiptuning & garantie - kettingspanner

#16 , 17 jun 2020 13:54

Laat uw wagen dan herstellen door die andere garagisten? Uw garantie is toch weg nu er gechiptuned is.
Als de garantie al weg was had ik wel een rekening gekregen in beide garages. Dit is dus (voorlopig nog) niet het geval... In de garage zelf kunnen ze niet zien of de auto gechipt is, de mensen achter hun bureau in Munchen wel. Niet alle gevallen worden doorgegeven.

En waarom zou ik iets laten vervangen door garagisten die niet merkspecifiek werken, als de "merkspecialisten" in twee concessies zeggen dat er niks aan de hand is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TimGTS
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 jun 2020 13:56


Ik doe de auto binnen en zij zeggen dat er niets aan de hand is en ik me geen zorgen moet maken.
Heb jij dat op papier? hoe ga je bewijzen dat ze dat gezegd hebben?
Ze maken een intake formulier en noteren de klacht. Daarop wordt dan vervolgens ook op genoteerd wat zij gedaan hebben om het te verhelpen en dergelijke. Dit wordt in je eigen dossier gestoken zodat ze altijd kunnen zien wat er in het verleden gebeurd is. Dit is dus in twee verschillende garages van het merk gebeurd.

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 jun 2020 11:44


Tunen mag doch enkel met certificaat van de invoerder (de meeste doen dit niet met als argument dat bv de remmen niet aangepast zijn aan het hogere vermogen) zodat je een nieuw gelijkvormigheidsattest krijgt en correct belastingen en verzekeringspremies betaalt.

Chiptuners lappen euronormen aan hun laars maar t milieu dient maar om door te rijden zeker ....
een kleine kanttekening bij uw opmerking :

(chip)tunen valt in de begripssfeer van een "verbouwing" zoals bedoeld in art 8 §5 van het KB 15 maart 1968.
Er bestaan ; toegelaten verbouwingen, toegelaten mits goedkeuring, én de ten alle tijde verboden verbouwingen.
chiptuning/motortuning is opgenomen in de lijst van in-elk-geval-verboden verbouwing ; zie punt 27 in de min omzendbrief.

Zelfs mét (hypothetische) goedkeuring is dit verboden !
Er is bij MOW Vlaanderen (FOD Mobiliteit) zelfs geen enkele constructeer bekend die ooit toelating hiervoor verleend heeft.

chiptuners (als uitvoerder) lappen alle wetten aan hun laars

Reclame

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#19 , 27 jun 2020 12:05

Bij het starten van de koude motor heb ik een extra ratel. Dit ook enkel de eerste koude start. De volgende koude start enkele seconden later is er niets aan de hand. De garagisten die al even gekeken/geluisterd hebben (niet in X garage), beweren dat het geluid van de kettingspanner is. Ofwel de spanner zelf, ofwel een olielekje. Een probleem dat bij dit merk niet ongekend is, zeker niet bij de nieuwere modellen.

Diezelfde garagisten beweren ook dat dat helemaal niks met de chiptuning te maken heeft omdat deze niet aan de opstartprocedure van de wagen prullen. Ik ben ook naar de zogenaamde #1 van het land gegaan om zeker te zijn dat het vakwerk was. Daar gaven ze mij hetzelfde antwoord als de garagisten over dit probleem.

Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant.

Bij de garage zelf zijn ze niet op de hoogte van de chiptuning.

Uw merk voertuig komt hoogstwaarschijnlijk van een ex-vliegtuigmotor-bouwer
de ratel komt 100% van de distributieketting

de uitleg "#1 van het land" zal vanzelfsprekend nooit hun eigen "werk" tegenspreken en is dus alles behalve objectief :wink: enkel de kassa telt en niet de waarheid :lol:

chiptuning wijzigt o.a. openingstijden van injectoren > méér brandstof > meer (cylinder)druk > meer 'moment" > meer kracht op de kruk van uw krukas > meer kracht/koppel op uw ketting > meer REK(uitzetting) van uw ketting > méér ratel.

"Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant." :lol: :lol:
Zeker, want 1 tuner weet méér dan honderden ingenieurs met decennia ervaringen....
Waar staan die "grenzen" ? Software is niet "afgebakend" voor een latere tuning !

oplossing :
1/ chiptuning meteen verwijderen want u mag niet meer deelnemen aan het openbare verkeer wegens niet-conform.
2/ betaalde som van de chiptuning terugeisen wegens misleidende info in hoofde uitvoerende tuner (u dacht dat het mocht vanwege hun misleidende publiciteit...)
3/ als u een 'papier' bij de tuner heeft ondertekend ; afstand doen vanwege onrechtmatige exoneratie
4/ ketting + spanners vervangen (werk+uren : kost +/- 3.000 € bij deze motoren - credit v/d tuning)

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#20 , 27 jun 2020 12:14

Zonder het zelf te horen lijkt met dit wel te kloppen, dit zal inderdaad totaal niets te maken hebben met de tuning. Maar als de fabrikant zich er tussenuit kan wurmen zal hij hier zeker beroep op doen. Als dit bij de nr 1 van het land is gebeurt heb je normaal ook iets van garantie gehad op je motor? De meeste tuners die op niveau en legaal werken geven na een tuning zelf garantie op de motor, maar ik vrees dat in dit geval zij zullen zeggen dat dit (zoals je zelf al zegt) niets te maken heeft meet de tuning dus zij zullen er ook hun handen van aftrekken...
Tuner-garantie ? Tuner op niveau die in België legaal werkt ?
Welke verzekeringsmaatschappîj verzekert illegale praktijken en wettelijk verboden activiteiten ?

Benieuwd naar uw antwoord !

Terug naar “Andere”