Beste forumleden,
In theorie is er een deontologische code waaraan de politie zich dient te houden, in de praktijk sta je als burger compleet machteloos als de politie de regels die in deze code staan aan de laars lapt.
Ik heb nu 5 verschillende manieren geprobeerd om mijn recht te doen gelden en ik sta nog steeds even ver: nergens.
Ik contacteerde de gouverneur omdat in diens takenpakket staat dat ie erop moet toezien dat de politie de regels naleeft, de gouverneur antwoordde dat ie zich niet mag mengen in een onderzoek.
Ik wendde mij tot het comité P die mijn klacht doorspeelde naar de lokale politiechef die deze klacht laconiek terugkaatste met de stelling "wij hebben correct gehandeld en klasseren de zaak zonder gevolg"
Ik contacteerde de minister van justitie, hetzelfde scenario als het comité P.
Ik contacteerde de lokale politiechef die mij uitlacht en wandelen stuurt.
Ik contacteerde de procureur die gewoonweg niet eens antwoord.
Dit is wat er aan de hand is:
Ik ben in 2005 betrapt met het kweken van cannabis (260 planten). Ik kreeg 30 maanden effectief en alles bij mekaar 28.000€ boetes en verbeurdverklaring, de uitspraak in deze zaak viel in februari 2009.
Ik kreeg een enkelband om op 7 april 2009 en ik betaalde de boetes af, ik werkte sinds maart 2001 als magazijnier/chauffeur voor een doe het zelf zaak, ik had er een zeer goede reputatie (overigens heb ik altijd en overal een goeie arbeidsreputatie gehad, ik neem werk serieus). Daarom mocht ik er ook blijven na dat vergrijp.
Op 3 september 2009 kreeg ik de politie over de vloer, huiszoeking. Men had het vermoeden dat ik opnieuw cannabis kweekte.
Let op: ik liep toen met een enkelband om en justitie wist heel goed waar ik mee bezig was. Uiteraard heeft men niks belastend kunnen vinden, maar....
De politie viel ook op mijn werk binnen met veel machtsvertoon en men heeft mijn baas dermate bedreigd en geintimideerd dat die mij op staande voet ontsloeg.
Als veroordeelde had ik geen recht op werkloosheidsvergoeding, noch op ontslagvergoeding, noch op leefgeld van het ocmw....
Daarnaast moest ik hals over kop al mijn toekomstplannen waar ik verbeten aan werkte afschieten met een serieuze financiele kater tot gevolg.
Ik ben geen volle maand werkloos geweest, ik had snel een nieuwe job en opnieuw een goede arbeidsreputatie.
Ik heb een schriftelijke verklaring van mijn ex werkgever waarin deze bevestigd dat mijn ontslag wel degelijk het gevolg is van het optreden van de politie en dat ik een gewaardeerd medewerker was, ik heb een verklaring van het justitiehuis dat ik wel degelijk gemotiveerd en oprecht bezig was, ik kan een uitreksel van de pensioenkas voorleggen waarmee ik aantoon dat ik steeds gewerkt heb (ik ben geen losbol).
Waar het mij om gaat is het volgende: de politie dient mensen op een behoorlijke wijze te bejegenen en aan rechtshandhaving te doen zonder zich tegen iemand te keren (dit komt uit het takenpakket van de gouverneur), dat is hier niet gebeurd en dat heeft serieuze schade tot gevolg. Daarom zijn zij verantwoordelijk voor deze schade.
Die schade is begroot op 48.806€ en ik weiger pertinent om die voor mijn rekening te nemen, niemand kan één zinnig en steekhoudend argument formuleren dat rechtvaardigd waarom ik daarvoor zou moeten opdraaien, ik liep in de pas en ik deed mijn best, ik kan dat ook glashard aantonen.
Ik weet even niet meer hoe ik mijn rechten kan doen gelden, iemand suggesties ?
In deze zaak heb ik te maken gekregen met één onderzoeksrechter die mij vertrouwen inboezemde en mijn respect heeft gewonnen, kan die misschien helpen ? Hoe contacteer ik deze man ?
Andere sugesties zeer welkom.