Betekening strafzaak

Madeleine
Topic Starter

Betekening strafzaak

#1 , 06 sep 2010 18:15

Goedemiddag,

Mijn oudste zoon kreeg vandaag een brief in de bus vanwege een gerechtsdeurwaarder, met volgende tekst :

Betreft : betekening strafzaak - M. Ref : PK100398

"op verzoek van de heer Procureur des Konings bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te K., ben ik aangezocht u een exploot te betekenen in strafzaken.

Het exploot kan enkel aan U PERSOONLIJK worden betekend, geen enkele andere persoon kan deze in ontvangst nemen. Een volmacht is niet mogelijk.
Dit kan ENKEL en ALLEEN gebeuren op : datum en uur

Er kunnen GEEN telefonische inlichtingen verstrekt worden omtrent deze zaak. Evenmin wordt hierover correspondentie gevoerd"

Kan iemand mij meer uitleg geven over wat dit betekent ? Want wij kunnen ons niet voorstellen waarover dit zou gaan.

Mijn zoon heeft vorig jaar (september 2009) een waarschuwing gekregen van de verkeerspolitie wegens het negeren van een rood verkeerslicht. Hij was met de fiets.
En er is een Cassatiezaak hangende die zijn vader (mijn ex) is begonnen ivm alimentatie. Hij is in cassatieberoep gegaan na een uitspraak in mijn voordeel van de Rechtbank Eerste Aanleg in K. Maar die rechtszaak was tegen mij, mijn zoon werd niet rechtstreeks uitgedaagd in deze zaak.

Wij snappen er niets van.....alle hulp is welkom

Madeleine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2010 19:11

Uw oudste zoon is meerderjarig vermoed ik - wel dan zal deze de brief moeten gaan ophalen.
.. In strafzaken ....dat kan het over iets gaan waar uw zoon een strafbaar feit heeft gepleegd.
Vanaf 16 jaar is hij in verkeerszaken 'meerderjarig'
Voor het negeren van een rood verkeerslicht geeft men 'normaal' geen waarschuwingen maar PV dat voor de politierechtbank komt.
Of gezien zijn leeftijd - 16 voor de jeugdrechter
Vremoedelijk slaat de M voor ref op minderjarig ... dus zal het zoiets wel zijn

En een cassatiearrest gaat enkel over de procedure en niet over de inhoud

Dan wordt de zaak indien ontvankelijk EN gegrond EN uitgesproken dat er een procedurefout is gepleegd terug naar hetzelfde niveau van rechtbank

Madeleine
Topic Starter

#3 , 06 sep 2010 23:02

Ik heb een vermoeden dat het om die verkeersovertreding zal gaan.

'k heb er met mijn zoon over gesproken, en hij vertelde dat de politie-agenten die hem betrapt hebben, gezegd hebben dat ze een PV naar Brussel zouden sturen....geen idee waarom dat naar Brussel moest, maar waarschijnlijk ook daarom dat het een jaar geduurd heeft en wij niet onmiddellijk de link meer hebben gelegd naar dat voorval.

Ik veronderstel dus dat dit exploot een dagvaarding zal zijn om voor de Rechtbank van Eerste Aanleg te verschijnen ivm met die overtreding. Ik hoop dat hij niet te streng zal aangepakt worden....hij was met z'n fiets en hij heeft nog nooit eerder een verkeersovertreding gehad. Hij is student (meerderjarig), een advocaat kan hij niet betalen, hij zal het zelf moeten uitleggen, vrees ik.

Ik wist niet dat je voor zo'n overtreding naar de rechtbank moet....eerder een boete in de brievenbus.

Weet iemand wat het bedrag van de boete zou kunnen zijn ? Hij zal er waarschijnlijk wel een krijgen als hij voor de Rechtbank moet komen ? Of is er een (water)kansje dat hij er met een strenge berisping vanaf zou kunnen komen ?

Madeleine

Reclame

ippa

#4 , 07 sep 2010 09:36

Hallo,

Mijn dochter heeft destijds, voor dezelfde overtreding, een berisping gekregen op het politiebureau.

mvg,
JLD

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”