ja ik ben maar 19jaar.
dus ik moet naar politierechtbank gaan?
Normaal moet u inderdaad voor de politierchtbank komen.
Mocht u onverhoopt toch een minnelijke schikking krijgen, ik zou niet aarzelen die te betalen ...
U was op het moment van de overtreding
niet in het bezit van het rijbewijs B, maar slechts van een voorlopig rijbewijs B.
Het gevolg is dat de rechter NIET verplicht is een verval van het recht tot sturen uit te spreken en niet verplicht is herstelonderzoeken op te leggen.
Hij kan dat echter wel doen.
Artikel 38
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.
Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.
U was op het moment van de feiten geen houder van het rijbewijs B, deze bepaling is dus niet op u van toepassing.
Nergens in de verkeerswet is immers bepaald dat deze bepalingen ook gelden bij een
voorlopig rijbewijs B.
Nergens is bepaald dat "het rijbewijs B" zowel op het voorlopige als het definitieve rijbewijs B terugslaat.