En in het geval van TS was de eerste regel (en het niet vermelden ervan op het aanrijdingsformulier) van cruciaal belang voor het bepalen van de aansprakelijkheid.De bestuurder die links afslaat moet
1) tijdig de linker richtingaanwijzer in werking stellen
èn
2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.
Pas als beide handelingen verricht zijn heeft hij voorrang op een bestuurder die gaat inhalen.
Negen op de tien bestuurders zondigen tegen de tweede regel.
Kan je hier meer uitleg over geven scropioen, lijk me wel nuttige info.2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.
Normaal volgt u met de wagen zo ver mogelijk de rechterkant van de rijbaan. Als u links wil afslaan begeeft u zich voorafgaandelijk naar links door met de linkerkant van de wagen zo ver als mogelijk links te gaan rijden, zonder de tegenliggers te hinderen. In de praktijk dus meestal ter hoogte van het midden van de rijbaan.2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.