aangereden bij oprijden parking aan linkerzijde

SvenV
Topic Starter
Berichten: 17

aangereden bij oprijden parking aan linkerzijde

#1 , 03 sep 2010 11:32

Twee weken geleden heeft mijn vrouw een aanrijding gehad toen zij een parking aan de linkerkant van de baan wou oprijden.
(met richtingwijzer aan)
De bestuurster van de auto achter haar besliste haar op dat moment in te halen en alsdus knalde op de deur van onze wagen.
(enkel de deur is geraakt - vw golf 3 deurs)
Aangezien mijn (zwangere) vrouw laat was voor een afspraak bij de dokter en ook aangedaan door het ongeluk,
zijn de papieren vlug (en onduidelijk) ingevuld. bv. van haar richtingwijzer stond er niks op.

Nu hebben een bericht gekregen van de verzekering dat wij in fout zouden zijn ?

Deze middag gaat ze alvast langs voor verdere uitleg, maar ik zou het toch eens graag van een andere bron horen
waarom dit zou zijn?

Mvg,
Sven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2010 14:42

De bestuurder die links afslaat moet

1) tijdig de linker richtingaanwijzer in werking stellen
èn
2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.

Pas als beide handelingen verricht zijn heeft hij voorrang op een bestuurder die gaat inhalen.

Negen op de tien bestuurders zondigen tegen de tweede regel.

Lightning

#3 , 03 sep 2010 14:47

De bestuurder die links afslaat moet

1) tijdig de linker richtingaanwijzer in werking stellen
èn
2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.

Pas als beide handelingen verricht zijn heeft hij voorrang op een bestuurder die gaat inhalen.

Negen op de tien bestuurders zondigen tegen de tweede regel.
En in het geval van TS was de eerste regel (en het niet vermelden ervan op het aanrijdingsformulier) van cruciaal belang voor het bepalen van de aansprakelijkheid.

Reclame

SvenV
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 03 sep 2010 15:00

Ondertussen informatie van verzekeraar gekregen.

Blijkbaar wordt er bij de verzekeringen enkel gekeken naar de schets (die onduidelijk was) en
de middelste kolom (waar niks was aangekruist).

Hun advies was om via rechtsbijstand alvast te proberen om minimaal 50-50 te bekomen.
2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.
Kan je hier meer uitleg over geven scropioen, lijk me wel nuttige info.

Dit was op een gewone straat zonder aanduiding van het midden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling kan
zijn dat iemand zich op het linkervak (spookrijder :) ) begeeft alvorens links een parking op te rijden ?

Lightning

#5 , 03 sep 2010 15:29

2) zich voorafgaandelijk naar links begeven.
Normaal volgt u met de wagen zo ver mogelijk de rechterkant van de rijbaan. Als u links wil afslaan begeeft u zich voorafgaandelijk naar links door met de linkerkant van de wagen zo ver als mogelijk links te gaan rijden, zonder de tegenliggers te hinderen. In de praktijk dus meestal ter hoogte van het midden van de rijbaan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2010 15:52

Artikel 19.3. van de wegcode bepaalt dat de bestuurder die naar links afslaat zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar moet maken door middel van de linker richtingaanwijzers en dat hij op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links moet begeven zonder de tegenliggers te hinderen.

Het zich naar links begeven dient tijdig te geschieden en het zich naar links begeven moet worden ingezet op een zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan (Hof van Beroep Antwerpen, 25 januari 1996, T.A.V.W. 1997, 101).

Rekening houdend met de voorrangverplichtingen van de links afslaande bestuurder, moet het zich naar links begeven worden ingezet op zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan, zodanig dat hij door het gebruik van zijn richtingslichten en de plaats welke hij inneemt op de rijbaan geen twijfel laat bestaan t.a.v. de andere weggebruikers omtrent zijn inzicht om links af te slaan (Hof van Beroep Antwerpen, 25 januari 1996, T.A.V.W. 1997, 101).

Zelfs al is de rijbaan niet heel breed, dan nog moet men, indien mogelijk, een beweging maken van rechts naar het midden van de rijbaan.

De schets op het gemeenschappelijk aanrijdingsformulier is voor de rechter meestal het meest belangrijke element om de aansprakelijkheid te bepalen. Dit samen met eventuele getuigen.

Franciscus
Berichten: 39114
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2010 14:49

En wat doet men allereerst ... men kijkt in de achteruitkijkspiegels om te zien of er geen verkeer achter is.
Dan zet men de linkerrichtingaanwijzer aan
dan begeeft men zich naar links enz :)

uw echtgenote in verwachting. ELKE aanrijding waar een zwangere vrouw in betrokken is MOET beschouwd worden als een aanrijding met gewonden - dit gezien het risico.
U kan dus op grond van deze regel Pv laten opstellen door de politie - beter om uw rechten te vrijwaren moet u dat zelfs doen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 05 sep 2010 02:32

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

vanessag
Berichten: 22

#9 , 05 sep 2010 09:45

Heb ooit eens zoiets gezien : type oude dame(ge weet wel met van die kleine autokes dat met moeite 15 per uur over de baan kruipt) wil naar links afdraaien (zonder pinker), achterligger wil haar net inhalen, wijkt uit door haar maneuver en komt in de tuin van anderen terecht. Op het eerste zicht lijkt alles duidelijk. Maar toch heeft de dame gewonnen. Het is een gewone baan met tweerichtingsverkeer, de dame wou links afslaan in een straat. Ze zijn ervan uitgegaan dat de jonge bestuurder van de wagen die in de tuin belandde niet had mogen inhalen op een kruispunt.

SvenV
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 06 sep 2010 14:08

Bedankt voor alle reacties.

Ik was zelf ook niet op de hoogte van deze regel en rijd meestal zelf in het midden van mijn vak ipv uiterst rechts.
Ik zal er in elk geval op letten in de toekomst :)

Van zwangere vrouwen = gewonden ook niet, dus ook weer een wijze les.
Bij de verzekeringen hebben ze ons hier ook niet op gewezen!

Franciscus, mijn vrouw "zegt" dat ze voor het afslaan deze auto nog in haar achteruitkijk spiegel heeft gespot achter haar auto,
maar dat ik moeilijk te bewijzen natuurlijk zonder getuigen.
Afwachten wat de advocaten zeggen dus :)

Franciscus
Berichten: 39114
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2010 19:28

dan is het een kwestie van WAT er op het verhoor bij de politie staat in verklaring van partijen ...
in feite net zoals ik droeg mijn veiligheidsgordel

1/3 draagt hen niet - terwijl bij de aanrijding blijkbaar iedereen hem droeg?? rara :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 sep 2010 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SvenV
Topic Starter
Berichten: 17

#12 , 23 sep 2010 13:43

Eerder deze week bericht gekregen van de advocaat die was aangesteld via rechtsbijstand.

En inderdaad, bovenstaande wetsartikels werden bovengehaald en alsook de onduidelijke schets en geen gedetailleerde beschrijving.
Dus zinloos om hier nog mee verder te gaan.

Alweer een wijze les voor de toekomst (al moeten we hopelijk nooit meer een aanrijdingsformulier invullen ;) )
Haast en spoed is zelden goed.

bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Verkeersongevallen”