Beste forumleden,
Nav enkele postst die ik al deed ivm wat ik heet "het ouderschapssamenwerkingssmodel" , zou ik hier graag reacties losweken van leden die hier positieve ervaringen mee hebben. Omdat veel echtscheidingen nog steeds volgens het conflictmodel evolueren:
(het (v)echtschedingsmodel) , zou ik hier een lans willen breken voor het alternatief en hoe dat te bereiken. Ik weet het, het zijn witte raven die er in slagen. Maar ze bestaan.
Ik vat hier enkele posts samen die ik hier al over pleegde:
De allergrootste voorwaarde om deze manier van co-ouderschap te laten slagen is dat beide ouders abstractie kunnen maken van hun (liefdes)relatie en scheiding in functie van hun relatie als ouders en vrienden.
En dat parcours is meestal niet afgelegd voordat de mensen scheiden.In eerste instantie zouden mensen die het moeilijk hebben om het eens te geraken mbt hun kinderen niet naar een bemiddelaar stappen maar naar een "scheidingsbegeleider" of een "relatie-beëindiger". We leren in onze maatschappij dat we van elkaar moeten houden, maar we leren nergens hoe we een liefdesrelatie kunnen beeindigen en hoe we samen wel ouders en vrienden kunnen blijven.
Dus voordat mensen afspraken kunnen maken over hun kinderen, moeten ze eerst afspraken maken over hun tweetjes.
Kortom: scheiden om weer samen te komen in een nieuwe ouderschapssamenwerking...
Als ouders er in slagen die overgang te maken van liefdesrelatie naar vriendschaps/ouderrelatie is bvb. fianciele ongelijkheid geen probleem. Men is immers soldaridair met elkaar omdat men weet dat dit de kinderen ten goed komt. Voorbeeld: ouderA zit er fiancieel warmpjes is. Ouder B iets minder en verliest na de scheiding ook nog eens zijn/haar job en komt op werkloosheiduitkering terecht. Indien deze ouders hun emotioneel scheidingsproces goed verwerkt hebben, zal de ene ouder solidair zijn met de andere. Samen regelen zij dat hun financieen: dwz: de ene kan voorlopig minder betalen? Wel de andere neemt even wat meer op de schouders. Of ze beslissen samen om bepaalde extraatjes te minderen op beide budgetten.
Dit zijn geen sprookjes, maar reeele situaties die meer en meer voorkomen. We reageren op dit forum allemaal vanuit onze eigen ervaringen en kunnen ons dan moeilijk indenken dat het ook anders kan. En wat ik heb kunnen besluiten uit die "geslaagde" voorbeelden is: Deze mensen zijn vrienden en samen ouder.
Een liefdesrelatie kan ophouden, ouderschap niet.
juist op dit forum waar zoveel mensen met hun probleem komen, zou ik positieve verhalen zeer welkom heten.
Het kan alternatieve perspectieven openen voor degenen die hier hulp zoeken.