1 antwoord: het statuut werkstudent bestaat niet. Werk je niet met een arbeidsovereenkomst voor studenten (= die bekende regel van max 2x23 dagen), dan ben je gewoon werknemer. En een werknemer mag zoveel werken als hij wil.Dag allemaal!
Ik zit met een vraagje ivm 'werkstudent'. Ik ben momenteel een jobstudent en zou graag een werkstudent worden omdat ik geld nodig heb voor mijn toekomstige studies. Mag ik dan zoveel werken als ik wil? Wat zijn de nadelen?
1) een jobstudent betaalt evengoed belastingen als een werkstudent. Alleen worden er van een jobstudent geen bedrijfsvoorheffing afgehouden én betaalt een jobstudent geen RSZ. Belastingen hangt af van het totale financiële plaatje, niet van het aantal dagen tewerkstelling. Een jobstudent kan daardoor perfect belastingen betalen.1) Werkstudent betaald belastingen (rsz, bedrijfsvoorheffing edm) dit in tegenstelling tot jobstudent die dit niet doet.
2) Aangezien werkstudent belastingsplichtig is kan je pas officieel werkstudent worden na het afsluiten van dit belastbaar jaar, vanaf januari 2011 dus. (zo was het bij mij toch toen ik de overstap deed, ik weet niet zeker dat dit de algeme regel is)
3) Wat het verdienen betreft, het is niet onbeperkt. Het is gelimiteerd tot een bepaald bedrag, afhankelijk van je gezinssituatie.
Deze cijfers zijn te vinden op de site van de bevoegde overheidsdienst.
4) Het bedrag overschrijden kan zorgen dat je niet meer ten laste van je ouders wordt beschouwd, belastingen moet betalen, kindergeld verliezen enz.
5) Let dus goed op hoeveel geld je verdient. Hoeveel uren je preseert of hoeveel dagen je werkt is van geen belang.
zie link in m'n eerste post hieroei oei, ik heb het dus zelf ook verkeerd begrepen..
Ik ben werkstudent sinds dit jaar en ben al serieus aan het werk geweest zonder rekening te houden met bovenstaande commentaren...
Kan iemand mij concreet zeggen (of zeggen waar ik het vind) hoeveel dagen/uren ik mag werken, hoeveel ik mag verdienen, edm; opdat er voor mij noch mijn ouders iets zou veranderen of verliezen? (gezin 2 werkende ouders, 1 kind)
Dank
voor de kinderbijslag: inderdaadZeer goede uitleg, dank je wel daarvoor!zie link in m'n eerste post hier
Er wordt echter wel niets verteld over een maximumbedrag dat verdient mag worden?
Mag ik maw 100 000€ verdienen (binnen de beperking van 240uren)?
voor studiebeurs (zie ond.vlaanderen.be), om ten laste van je ouders te blijven (zie link en http://www.centenvoorstudenten.be" onclick="window.open(this.href);return false;), voor de belastingen zelf (gewoon het bedrag vanaf het KAN zijn dat je iets van belastingen moet betalen), ...en is er voor 'iets' anders dan wel een maximumbedrag waarmee ik rekening moet houden?
Kan je nummertje 2 aub toelichten?1) een jobstudent betaalt evengoed belastingen als een werkstudent. Alleen worden er van een jobstudent geen bedrijfsvoorheffing afgehouden én betaalt een jobstudent geen RSZ. Belastingen hangt af van het totale financiële plaatje, niet van het aantal dagen tewerkstelling. Een jobstudent kan daardoor perfect belastingen betalen.
2) zoals reeds gezegd, "officieel werkstudent" is onzinnig, dit bestaat niet. Bovendien is het niet zo dat je "per jaar" verandert. Tijdens het jaar kan je nog veranderen, weliswaar met de nodige gevolgen.
3) het is wél onbeperkt, maar...
4) dit klopt, maar niet voor alles. Kindergeld hangt voor een student puur af van het aantal gewerkte uren, niet van een bedrag.
5) wel dus voor kinderbijslag