mama wil exclusief ouderlijk gezag ...

secondlifemama
Topic Starter

mama wil exclusief ouderlijk gezag ...

#1 , 25 aug 2010 21:51

Hai , ik ben een jonge mama met een zoontje van haast 3 jaartjes jong .
Wij woonden in belgie met de papa van ons zoontje samen , maar wij zijn na een 6 tal jaren toch aan ons einde gekomen .
De rest van mijn familie incl zussen en vader wonen ook in NL. Ik bleef hier zolang we samen waren. nu heeft mijn zus heeft voorgesteld om samen in NL te gaan samenwonen . We hebben een mooi huisje op het oog ondertussen.
Maar ik ben bang , bang voor mijn ex .
Niet fysiek,maar sinds de breuk (we wonen nog steeds samen tot half september ongeveer) gaat het heel moeilijk tussen ons .
Nu dreigt hij met rechters en dure advocaten die ik niet kan betalen etc. Een tijdelijke week / week regeling weigert hij .Hij is nu vanalles aan het verzamelen daar ik 2 keer een auto ongeluk heb gehad (zonder kindje bij !) en dus ook 1 keer een spoed opname . Hij heeft mij vroeger al eens fysiek bedreigd (long story) en ik heb dit toen ook aangegeven (logisch als je terrified bent denk ik ? :? ) ...

Nu , de vraag is : wat zijn mijn rechten nu als moeder? hoe krijg ik het exclusief ouderlijk gezag over hem en zorg ik voor een goede regeling met mijn ex ? Praten lukt echt niet met mijn ex..
Ik wil hem niet afpakken van zijn papa, maar hij dwingt me maatregelen te treffen voor ik me inschrijf in NL .. Ik heb net een goede vakopleiding beeindigt met succes, en heb hierin goede werkzekerheid, de kansen liggen in NL veel beter voor mij , voor de kleine zijn toekomst . .
Ik heb geen autoritaire hulp gevraagd tot nu toe , maar ik ben radeloos en bang dat hij me misschien mijn zoontje probeert af te pakken .

Hoe en met welke bewijzen kan ik wat doen ?

groetjes , T .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 aug 2010 12:11

beste,
Uw kind heeft de belgische nationaliteit en is dus onderhevig aan de Belgische wetgeving dienaangaand. In het kort:
Exclusief ouderlijk gezag is UIT de wetteksten hier. Sinds 1995 geldt standaard co-ouderschap.
Exclusief ouderlijk gezag is enkel nog mogelijk bij mishandeling en gevaar voor het kind. (En wel expliciet gevaar voor het kind, dus ouderlijke ruzies worden niet per definitie als gevaarlijk voor het kind gepercipieerd)

Wanneer u de zaak voorbrengt mag u er redelijkerwijs van uitgaan dat beide ouders samen het ouderlijk gezag toegewezen zullen krijgen. Dat betekent SAMEN beslissingen treffen ivm opvoeding en scholing van jullie kind.
Wat het verblijf betreft: wordt in regel verblijfsco-ouderschap oftewel bilocatie toegewezen en er geen bezwarende redenen (mbt de gezondheid of de ontwikkeling van het kind) daar tegen zijn.
Integendeel: men gaat er zelfs van uit dat voor de evenwichtige ontwikkeling het kind met beide ouders een relatie moet kunnen opbouwen. door af en toe een bezoekje kan dat dus niet echt.
Dus zowel uw ex-man als u zouden zich moeten voorbereiden dat dit de uitspraak waarschijnlijk kàn zijn: 50/50 verblijf bij elke ouder.

Ga voor uzelf ook even na wat de emotionele impact voor uw ex is wanneer u hem mee zou delen dat u met het kind naar Nederland zou vertrekken en hij het kind dus af en toe met vakanties kan zien.

Om te begrijpen wat die impact voor hem betekent kan u dat ook op de volgende manier doen: probeert u zich in te beelden hoe u zich voelt als uw ex u vertelt dat hij met het kind naar een ander land zal vertrekken.
Verhuizen naar een ander land wordt practisch én juridisch moeilijk, want co-ouderschap is de wettelijke standaard.

Mariette

#3 , 26 aug 2010 16:25

En wat gebeurt er in geval de kinderen en/of één van de ouders een dubbel nationaliteit hebben?

Als kinderen zowel Egyptisch als Belgisch zijn vb. en één der ouders is Egyptisch/Belgisch, waarom zou die ouder dan niet met zijn of haar kinderen naar Egytpe mogen verhuizen? Voor hetzelfde geld kan men dan toch eisen dat de andere ouder gewoon meeverhuist als die zijn co-ouderschap wil uitoefenen?

Kortom: welk land primeert en op welke basis wordt dat beslist?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 26 aug 2010 19:01

Ik meen te mogen aannemen dat; wanneer u hier voor de belgische wet wilt scheiden dat daar een reden voor is.
Wellicht staan de kinderen nog steeds hier in België gedomiciliëerd, zoniet zou ik alvast twijfelen aan de bevoegdheid van de belgische rechter om hierin te oordelen. (al ben je nooit zeker met deze heren)

Het zou logisch lijken, mocht een rechter dan een vonnis vellen in het belang van de kinderen.
Indien zij hier momenteel school-lopen, en in het andere land in de plaats piramides mogen bouwen,
mogen de ouders hun verantwoordelijkheid ook opnemen, dacht ik zo. :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#5 , 26 aug 2010 21:12

laten we bij deze zaak blijven:
de partners zullen waarschijnlijk wel de zaak aanvatten in het land waar zij en de kinderen momenteel gedomicilieerd zijn en bovendien ook de nationaliteit van dragen. In Belgie dus. TRouwens de problematiek waar Mariette en Luc het over hebben is niet-EEG. En dus ingewikkelder.
Maar dat helpt de vraagsteller hier niet.
Wel stof voor een mooie boom in her praatcafé misschien

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 26 aug 2010 23:07

Nu , de vraag is : wat zijn mijn rechten nu als moeder? hoe krijg ik het exclusief ouderlijk gezag over hem en zorg ik voor een goede regeling met mijn ex ? ... Ik wil hem niet afpakken van zijn papa, maar hij dwingt me maatregelen te treffen voor ik me inschrijf in NL ..
Wat dwingt je?

RR

j.demoor

#7 , 27 aug 2010 10:27

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf...§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen...”(Burgerlijk Wetboek).

De bevoegde rechter is de Jeugdrechtbank van de plaats waar het kind verblijft. Wend u dus tot die jeugdrechtbank vóóraleer naar Nederland te verhuizen met het kind.

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Dit kan ook zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ovan

#8 , 27 aug 2010 14:35

.... Ik wil hem niet afpakken van zijn papa, maar hij dwingt me maatregelen te treffen voor ik me inschrijf in NL .. Ik heb net een goede vakopleiding beeindigt met succes, en heb hierin goede werkzekerheid, de kansen liggen in NL veel beter voor mij , voor de kleine zijn toekomst . .
zoals RR al opmerkte , wat dwingt je? Als je hem niet van zijn papa wil afpakken dan is exclusief ouderlijk gezag vragen GEEN optie.
Ik heb geen autoritaire hulp gevraagd tot nu toe , maar ik ben radeloos en bang dat hij me misschien mijn zoontje probeert af te pakken .
stel dat de vader net zo denkt als jij? en denkt (weet) dat jij z'n zoontje wil afpakken?
Hoe en met welke bewijzen kan ik wat doen ?
"Bewijzen" is gaan zoeken naar het slechtste in je medemens...maar ook de vader van je kind!
Vertrek vanuit alle possitieve gegevens, hoe klein of weinig ook aanwezig.
Je bewijst jezelf maar vooral je zoontje een grote dienst door een oplossing te zoeken waar het belang van je zoontje centraal staat. Zo snel mogelijk praten of een bemiddeling of iets dergelijks opstarten. Probeer de zaak ook niet te escaleren en toon, los van jullie "vijandigheid" respect voor het ouderschap van de vader. Dit zal de meeste kans geven tot een oplossing zonder justitie (die heeft ze zelden) En als het toch zover komt, sta je oerdegelijk in je schoenen met de meeste kansen.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

patsyduiker

#9 , 28 aug 2010 11:10

ik heb het exclusief ouderlijk gezag verkregen om dat de voorzitters van de rechtbank ondervonden dat de vader er alles aan deed om de opvoeding en de sociale en lichamelijke ontwikkeling van het kind te dwarsbomen.
Dan is het inderdaad wijselijker dat jij dat aanvraagt: in het belang van uw zoontje.

ovan

#10 , 30 aug 2010 00:26

hoe hebben de rechtbanken dat ondervonden?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

eylis

#11 , 30 aug 2010 15:33

@patsyduiker;
van welke datum dateert het vonnis mbt jouw scheiding en exclusief ouderlijk gezag? . Immers vanaf mei 1995 is gedeeld ouderlijk gezag de standaard regeling. Klopt het dat het voor die datum was? Zo ja,laten we dan geen ijdele hoop geven aan mama's die persé exclusief ouderlijk gezag willen vorderen ook als de pappa's doorsnee gewone vaders zijn. (het wordt enkel toegekend als dit schadelijk zou kunnen zijn voor het kind)

Bovendien geldt bij het (uitzonderlijk) exclusief ouderlijk gezag wel het volgende:
374 §1 lid 4 B.W.: De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.
dus als het jou toegekend is geweest nà 1995 was dat een uitzondering.

Rebel-with-a-cause

#12 , 30 aug 2010 18:08

Immers vanaf mei 1995 is gedeeld ouderlijk gezag de standaard regeling. Klopt het dat het voor die datum was? Zo ja,laten we dan geen ijdele hoop geven aan mama's die persé exclusief ouderlijk gezag willen vorderen ook als de pappa's doorsnee gewone vaders zijn. (het wordt enkel toegekend als dit schadelijk zou kunnen zijn voor het kind)

Bovendien geldt bij het (uitzonderlijk) exclusief ouderlijk gezag wel het volgende:
374 §1 lid 4 B.W.: De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.
dus als het jou toegekend is geweest nà 1995 was dat een uitzondering.
Beste eylis, mijn definitieve echtscheidingsvonnis dateert van nà mei 1995 en toch heb ik geen gedeeld ouderlijk gezag gekregen. Dit mag je dus niet als algemene regel nemen.
De uitvoering van het artikel 374 werd dan ook een lachertje want ieder jaar opnieuw heb ik mijn rechten moeten laten gelden via een brief aan de 'derden' om informatie over al mijn kinderen te verkrijgen aangezien de moeder geen informatie wilde delen.

lucgescheiden

#13 , 30 aug 2010 18:28

Lijkt me weerom een afzwakking van een wet door een rechter, terwijl het net deze heren zijn die moeten toekijken op de naleving ervan.
Het lijkt erop dat deze heren er eerder een sport van maken om hun eigen vonnissen op het randje van de wettelijkheid te brengen, om vervolgens u graag terug te ontmoeten met een dure advocaat die meent genoeg in huis te hebben om dergelijke zaken in het reine te trekken.
Kassa binnen zijn?

Dergelijke zaken moeten, mijn inziens, worden gebundeld en vervolgens worden aangekaart op een hoger niveau.
Ik ben zelf echter niet thuis in de mogelijkheden tot dergelijke procedure....

Hulp aanwezig?

veerle1975

#14 , 30 aug 2010 18:39

@Eylis, nog even een vraagje over het exclusieve hoederecht, zou het ook kunnen dat de beslissing tot toekenning daarvan afhangt van rechtbank tot rechtbank?
Ik ben in 2005 gescheiden met onderlinge toestemming en heb het exclusieve hoederecht gekregen over onze zoon. Er is daar zelfs nooit om gevraagd geweest, de papa heeft standaardomgangsrecht ( elke 14 dagen van zaterdagmorgen tot zondagavond) en de helft van de kerst en paasvakantie, de allerheiligen en de krokusvakantie lopen gewoon door. In het groot verlof de twee laatste weken van juli.

lucgescheiden

#15 , 30 aug 2010 19:09

veerle,
u haalt twee zaken door elkaar:
- enerzijds bestaat er ouderlijk gezag
- anderzijds bestaat er een verblijfsregeling
mvg
luc

Terug naar “Echtscheiding”