Ik ben volledig akkoord met Tmespreu zijn standpunt.
Je hebt de laptop of het geld gekregen van je vriendin. JIJ hebt een finaal punt achter de relatie gezet.
Juridisch gezien zal je perfect in orde zijn en heeft je vriendin de laptop niet terug te vorderen.
Toch maak ik mijn bedenking bij: ben je wel gelukkig met die laptop, die je van je vriendin hebt gekregen?
Afhankelijk van hoe groot je geweten is, draag je die laptop mee in de levensrugzak.
Bij één van mijn kinderen werd de relatie ook beëindigd door de andere partij. Omdat er een felle ruzie ontstond tussen mijn dochter en haar vriend, alsook zijn ouders, zijn we er tussenbeiden gekomen. We zijn toen tot het compromis gekomen dat alle geschenken werden teruggeven, ja ook de vaasjes, die wij van de vriend hebben gekregen met onze verjaardag.
Onze dochter heeft (en wij ook) hebben alles teruggegeven. We zijn clean in ons geweten. Mijn dochter is ook dolgelukkig. Met haar vriend is het anders gesteld: heeft nog waardevolle geschenken achtergehouden, heeft bepaalde intresten niet terug betaald. Hij heeft wel veel terug gegeven, maar niet alles.
Uit goede bron hebben we vernomen, dat hij niet al te gelukkig leeft. Wanneer we hem op straat zien (met de auto, te voet), dan vlucht hij volledig weg.
Soms is het beter "eerlijk" te blijven en dingen terug te geven. De wereld is klein. Jullie zullen elkaar nog meermaals tegenkomen. Je bent misschien ondertussen gehecht aan die laptop, maar toch ... Laptop is 2 jaar oud. Het beste is er vanaf. Ik zou je eerder voorstellen om je laptop op te schonen, je bestanden veilig te stellen op een externe harde schijf en deze gewoon terug te geven.
Je krijgt dan ook de titel van "gentleman", een eerlijke jongen. Dat is toch veel meer waard, niet?