Beste,
Ik heb een waterkraan in mijn appartement laten openstaan (dom van me).
Toen ik het ontdekte heb ik de kraan onmiddellijk dichtgedraaid en lag er op mijn badkamervloer enkel een klein plasje, zo klein zelfs dat het met een (keuken)handdoek onmiddellijk opgeruimd kon worden.
Ik was me dus van geen kwaad bewust en dacht dat er dus enkel een klein beetje water gelekt kon worden.
Een paar uur nadien komen mijn onderburen (appartementsgebouw) me vragen of ik met een waterlek zit..
Al het water was doorgestroomd tot in hun badkamer.
De verzekering is reeds ingelicht en ASAP zal een expert ter plaatse komen.
Nu ben ik zelf beginnen uitzoeken hoe het komt dat het water onmiddellijk in de vloer is gekropen en mijn badkamer totaal niet overstroomd was door mijn openstaande kraan.
[Even een randopmerking: de vloer in heel het appartement/en dit op alle appartementen is 'verzakt'. De tegels liggen dus 1 à 2 centimeters (hangt van plaats tot plaats af) lager dan ze oorspronkelijk lagen; dus de aansluiting met de plinten klopt nietmeer. De aannemer is hiervan 3 jaar geleden op de hoogte gebracht en men is deze spleten komen opspuiten. De oorzaak is dat de vloer/chape niet voldoende heeft kunnen uitdrogen bij het bouwen van de appartementsblok]
In de badkamer kom ik tot de vaststelling dat de silicone tussen de tegels en de plinten barsten/scheuren en kieren vertoont. Deze vloer is dus allesbehalve waterdicht.
Zo erg zelfs dat bij het dweilen van de badkamer of zelfs nog maar een klein plasje water, het water onder de vloer (en vervolgens weer in het plafond van mijn benedenburen) terecht komt.
Nu vraag ik me af: wie is hiervoor verantwoordelijk?
Uiteraard begrijp ik dat het mijn fout is door mijn kraan open te laten staan.
Maar het kan toch niet zijn dat als ik mijn kraan open laten staan, er bij mij totaal geen waterschade is ontstaan, maar dat alle water onmiddellijk doorsijpelt in de vloer?
Iemand een idee?
Kan de aannemer hiervoor aansprakelijk worden gesteld?