Aankoop flat, gekende gebreken

Nomic
Topic Starter

Aankoop flat, gekende gebreken

#1 , 22 aug 2010 13:12

Goede namiddag,

Ik ben geinterresseerd in een appartment op een hogere etage van een apparatmentscomplex. De nieuwbouwflat werd voorlopig opgeleverd November 2008 (definitief in 2009) en wordt verkocht onder BTW regime. De huidige verkoper heeft me een uitgebreide rondleiding gegeven in de flat en heel correct een aantal gebreken opgesomd oa en voornamelijk koudebruggen in de vloer aanpalend aan het terras/balcon.

De huidige eigenaar heeft het appartment destijds op plan gekocht bij een bouwpromotor en deze laatste reeds herhaalde malen op gewezen (brief/email) van de bestaande koudebruggen en andere (minder erge) gebreken die in deze nieuwbouwflat voorkomen met de vraag wanneer en hoe de gebreken zullen worden opgelost.... echter... de promotor is niet gehaast om hieraan gevolg te geven.

Hoe moet ik als potentiele koper deze situatie aanpakken (via verkoopskantoor) en hoe na de eventuele aankoop de herstelling van de gebreken aanpakken.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie opinie.

Prettige dag
Nomic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cristeljonas

#2 , 22 aug 2010 13:38

opgelet met koudebruggen,deze zijn volgens mij niet meer op te lossen.
Ik persoonlijk zou deze flat zeker niet kopen .

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2010 16:52

Klopt. Zonder de vloer op te breken kan hieraan niet verholpen worden.

Reclame

Nomic
Topic Starter

#4 , 22 aug 2010 17:45

Klopt. Zonder de vloer op te breken kan hieraan niet verholpen worden.
Inderdaad wat ik echter vermoed is dat de koudebrug niet te wijten is aan conceptuele structurele fouten maar dat de sfwerking en insolatie aangebracht door de onderaannemers niet met de nodige zorg is geplaatst.

Nu is mn vraag of (en hoe) ik promotor/aannemer zo ver krijg dat ze op eigen kosten deze fouten komen herstellen. Of indien ik deze zelf laat herstellen deze kosten op de promotor/aannemer kan verhalen. Dergelijke gebreken horen niet voor te komen nieuwe gebouwen.

Beste groeten
Nomic

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 aug 2010 22:03

Aangezien het appartement al definitief is opgeleverd zal het quasi onmogelijk zijn nog iets van de promotor te bekomen.
Enkel voor problemen ivm stabiliteit gebouw die onder 10-jarige waarborg vallen kan men promotor nog aansprakelijk stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nomic
Topic Starter

#6 , 22 aug 2010 23:40

Dank je wel voor de uitleg.
Ik ga dus niet op deze opportuniteit ingaan.
Best groeten
Nomic

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2010 15:07

Ik ga dus niet op deze opportuniteit ingaan.

Nomic
Misschien juist daarom was het een opportuniteit. Verkoper zal wel geweten hebben wat er scheelde en wat hij nog verwachten van de bouwpromotor.

Terug naar “Kopen”