@Mariette,Ik krijg de indruk dat U de gezinswoning als een kindgebonden goed beschouwt. Dit is het natuurlijk niet. De woning is voor 50% uw eigendom en voor 50% de eigendom van uw ex-vrouw. Daarom is het normaal dat U huur (of woonrecht) betaalt over haar 50% indien u wil blijven wonen. Indien U dit deed dan hoeft ze de alimentatie voor de kinderen niet te gebruiken om haar nieuwe woonst te betalen.Ik weet best dat dit een specifiek geval beschrijft, maar je ziet dat de alimentatie hier dus niet naar de onkosten van de kinderen gaat, eerder wel naar de extra kosten die mijn ex-partner genereerde, bedragen die dus nooit ten goede komen van onze kinderen, eerder wel de belangen van onze kinderen schaden.
Zij groeiden in de gezinswoning op en hebben er elks hun eigen slaap/studie-ruimte. Gezien ik deze woning eigenhandig maakte tot wat ze nu is, ben ik ook niet geneigd om deze te verkopen, maar dien ik ze wel te onderhouden en verwarmen wat me zo-wie-zo tot meer uitgaven dwingt dan tijdens het huwelijk.
Er zal wel een reden zijn waarom uw vrouw wou echtscheiden (en bijgevolg verhuizen). Maar ik krijg de indruk dat U zich gewoon niet bij de scheiding wil neerleggen. (natuurlijk kost het U meer als U in het te grote huis wil blijven wonen, natuurlijk moet U dan de onderhoudskosten en energiekosten allemaal zèlf dragen. Maar U hoeft geen vier kamers te verwarmen als de kinderen er niet zijn.
Het is eenvoudig: als U het zich niet kan permitteren, dan moet U verhuizen. Binnen afzienbare tijd zijn uw kinderen volwassen en heeft U het huis toch ook niet meer nodig om aan hen onderdak te bieden?
In een echtscheiding zijn er nu eenmaal twee verliezers.
Inderdaad is het logisch dat degene die ervoor kiest om in het gezamelijk huis te blijven, de kosten die daaraan verbonden zijn ook op zich neemt. Anders verhuis je ...Ik krijg de indruk dat U de gezinswoning als een kindgebonden goed beschouwt. Dit is het natuurlijk niet. De woning is voor 50% uw eigendom en voor 50% de eigendom van uw ex-vrouw. Daarom is het normaal dat U huur (of woonrecht) betaalt over haar 50% indien u wil blijven wonen. Indien U dit deed dan hoeft ze de alimentatie voor de kinderen niet te gebruiken om haar nieuwe woonst te betalen.
Dat iemand zich niet bij een scheiding wil neerleggen hoeft niet per se te willen zeggen dat hij/zij dan ook altijd ongelijk heeft of moeilijk wil doen. Maar ik ben het er wel mee eens dat 4 kamers niet verwarmd moeten zijn als er geen kids zijn. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar zo'n groot huis is toch niet nodig, zeker niet als je het financieel niet aankan. Koop/huur iets kleiner. De kinderen zullen dat meer apprecieren dan een gevecht tussen de ouders om geld.Er zal wel een reden zijn waarom uw vrouw wou echtscheiden (en bijgevolg verhuizen). Maar ik krijg de indruk dat U zich gewoon niet bij de scheiding wil neerleggen. (natuurlijk kost het U meer als U in het te grote huis wil blijven wonen, natuurlijk moet U dan de onderhoudskosten en energiekosten allemaal zèlf dragen. Maar U hoeft geen vier kamers te verwarmen als de kinderen er niet zijn.
Het is eenvoudig: als U het zich niet kan permitteren, dan moet U verhuizen. Binnen afzienbare tijd zijn uw kinderen volwassen en heeft U het huis toch ook niet meer nodig om aan hen onderdak te bieden?
volkomen akkoord. Het gaat hem voor mij dan ook niet over gelijk of ongelijk.Dat iemand zich niet bij een scheiding wil neerleggen hoeft niet per se te willen zeggen dat hij/zij dan ook altijd ongelijk heeft of moeilijk wil doen
Daar komt het dus wel op neer....ruzie maken over geld...
Misschien kan U nog wisselen? Kinderen + moeder blijven in het grote huis wonen, vader vertrekt. U ontvangt dan de helft huur en hebt minder kosten, zodat U gemakkelijker de alimentatie kan opbrengen.Een eigen kamer waar je kinderen naar behoren kunnen studeren en ontspannen is daarbij geen extreem gegeven, zelfs een moeder zou moeten inzien dat dit geen 'paleis'-gebeuren betreft.
Wanneer een moeder alles in het werk stelt om deze kansen te torpederen, louter om de vader onderuit te halen,
wanneer zulks zelfs door de rechtbank wordt gesupporteerd, dan schort er toch iets danig, mag ik veronderstellen.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn, mocht;Misschien kan U nog wisselen? Kinderen + moeder blijven in het grote huis wonen, vader vertrekt. U ontvangt dan de helft huur en hebt minder kosten, zodat U gemakkelijker de alimentatie kan opbrengen.
Ooit hoorde ik van een scheidend koppel dat hun begeleidende psycholoog had aangeraden om de kinderen gewoon in hun omgeving te laten: in het grote huis dus.
De ene week kwam moeder erbijwonen, de andere week kwam vader erbij wonen.
Ze hadden samen dus nog een appartement gehuurd waar men dan om beurten in verbleef.
Misschien is dat voor U een oplossing? Voor mij zou het alvast geen oplossing zijn, want wat doe je dan als je je leven wil heropbouwen en nieuwe mensen (vrienden, minnaars) tegenkomt? Lijkt me niet zo'n aangenaam idee om dan de week nadien van bed te moeten wisselen. maar kom, daar zijn ook oplossingen voor.
Alleen: hoe lang houdt men deze regeling vol? De personen uit mijn voorbeeld ongeveer anderhalf jaar (en de kinderen waren nog geen pubers).
1. er valt uit te rekenen voor welk gedeelte 60/40 70/30.... de moeder dan huurgeld zou moeten betalen.Dat zou inderdaad een oplossing zijn, mocht;
1.- de moeder evenveel persoonlijk kapitaal in de gezinswoning hebben zitten dan de vader,
2.- en mocht de helft huur die moeder zou betalen inderdaad de kosten van een woonst voor de vader zouden delgen,
3.- en mocht de dalende kosten voor de moeder worden gereflecteerd in een dalende alimentatie,
Is hier al talrijke malen vermeld; studietoelagen komen toe aan de kinderen.Ik klaag absoluut niet, vind de alimentatie meer dan voldoende. Het is enkel zo jammer dat hij zelf vindt dat hij verder voor zijn kinderen niks moet kopen en met iedere rekening( al was het maar 2 euro) voor de deur staat en ik die moet terug betalen.