Buitengewone kosten en kindergeld

HansDel
Topic Starter

Re: Buitengewone kosten en kindergeld

#16 , 01 aug 2010 17:42

@eylis:
Ha, ok, bedankt voor de tip. Kleefbriefjes heb ik al, maar dat van de mutualiteit wist ik niet. Geldt dat ook als de kinderen bij een andere mutualiteit zijn aangesloten dan ikzelf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 01 aug 2010 21:07

Dat mag geen probleem zijn, vermits het gaat over de terugbetaling van een prestatie van een kind van jou. Maar je passeert het best eens in een mutualiteitskantoor vragen hoe je het moet doen. Als u de prestaitebewijzen zelf overhandigd en je rekeningnummer geeft, dan doen ze dat gewoon meteen.
Het klopte niet dat één ouder geld uitgeeft aan een dokter en de andere ouder de terugbetaling daarvoor opstrijkt. Daarom zijn de mutualiteiten daar soepel in geworden.

Noor2

#18 , 05 aug 2010 10:06

hansdel,

je vraagt je af of je een advocaat onder de arm moet nemen... ik zou zeggen in jouw geval: doe het niet! de kosten zullen het tienvoudige zijn van de baten, geloof me, ik spreek uit ervaring.
ik heb ook een advocaat onder de arm genomen en ben nu, na 2 jaar procederen, duizenden euro's armer, en dit terwijl ik er zo zeker van was dat mijn ex me onrechtvaardig behandelde. Ik zwijg dan nog over het emotionele leed dat ermee gepaard gaat. besluiten van advocaten zijn niet mals en treffen je soms heel diep.
bij dit soort zaken zijn er alleen maar verliezers.
ik weet nu wel beter:
ik denk aan het kind en die paar honderd euro's die jij misschien meer betaalt dan je ex, die komen het kind ook ten goede, onrechtstreeks.
het kind zal je er later dankbaar voor zijn.
wat kost een busabonnement uiteindelijk? 150 euro? daar lachen advocaten mee hoor, die zwaaien met facturen van het tienvoudige. hou je centen dus maar in je portemonee en geef je kind 10 jaar lang een busabonnement :)

Reclame

lucgescheiden

#19 , 05 aug 2010 17:06

@Noor2

Het is net deze gang van zaken die dient te worden aangeklaagd.

Je voorbeeld is er een schoolvoorbeeld van.

Je stelt de voorwaarden heel duidelijk:
-je dient vermogend te zijn en
-je dient bereid te zijn om dit vermogen in ons rechtssysteem te pompen

slechts dan, en alleen dan, word je een vluchtige hoop geboden op enige rechtvaardigheid.
Evenzeer wanneer deze rechtvaardigheid wordt gevraagd in het belang van de kinderen.

Mijn inziens is dat niet correct.
Handige documenten voor Personenrecht

Noor2

#20 , 11 aug 2010 13:55

@ lucgescheiden:

als je er jezelf een beetje in verdiept en de procedures kent kun je natuurlijk altijd je eigen zaak verdedigen. maar je moet je heel goed voorbereiden en sterk in je schoenen staan en je emoties de baas kunnen op cruciale momenten (als je voor de rechter staat)
op die manier spaar je advocaatkosten uit en heb je misschien nog dat sprankeltje hoop

lucgescheiden

#21 , 16 aug 2010 03:27

@Noor2

Als je het moet opnemen tegen een oude krokodil die al meer dan 20 jaren niets anders heeft gedaan dan (v)echtscheidingen, dan meen ik dat je met de door jou opgesomde eigenschappen nog steeds een vogel voor de kat bent.
Dergelijke advocaten 'verdedigen' niet, maar proberen je gedurende geheel de procedure onderuit te halen op duizend en één gebieden.
Zelfs met een advocaat aan je zijde, krijg je nooit de kans om al die gebieden aan te halen voor een rechtbank.
M.a.w. je bent reeds gepluimd alvorens je tot op de rechtbank geraakt.
Geen rechter die zich daar over bekommert!

HansDel
Topic Starter

#22 , 27 aug 2010 13:24

hansdel,

je vraagt je af of je een advocaat onder de arm moet nemen... ik zou zeggen in jouw geval: doe het niet! de kosten zullen het tienvoudige zijn van de baten, geloof me, ik spreek uit ervaring.
ik heb ook een advocaat onder de arm genomen en ben nu, na 2 jaar procederen, duizenden euro's armer, en dit terwijl ik er zo zeker van was dat mijn ex me onrechtvaardig behandelde. Ik zwijg dan nog over het emotionele leed dat ermee gepaard gaat. besluiten van advocaten zijn niet mals en treffen je soms heel diep.
bij dit soort zaken zijn er alleen maar verliezers.
ik weet nu wel beter:
ik denk aan het kind en die paar honderd euro's die jij misschien meer betaalt dan je ex, die komen het kind ook ten goede, onrechtstreeks.
het kind zal je er later dankbaar voor zijn.
wat kost een busabonnement uiteindelijk? 150 euro? daar lachen advocaten mee hoor, die zwaaien met facturen van het tienvoudige. hou je centen dus maar in je portemonee en geef je kind 10 jaar lang een busabonnement :)
Ik ben nooit van plan geweest om een advocaat in te schakelen of te procederen. Ik wou enkel advies voor mijn specifieke situatie. Hetgeen ik bij deze dan ook ingewonnen heb in één van de justitiehuizen.
Conclusie van de advocaat: ik ben een heel redelijke mens en helemaal niet moeilijk (wist ik al ;-)) en hij kan begrip opbrengen voor mijn situatie. Volgens hem is mijn geval een perfecte case voor die nieuwe wet die sinds kort van kracht is. Alleen, daar ben ik na 6 jaar scheiding niet zo veel meer mee...
Het probleem van interpretatie blijft ook eeuwig bestaan: ik aanzie kindergeld als geld dat aan de kinderen moet besteed worden, mijn ex-partner ziet dat waarschijnlijk als een aanvulling op haar loon, waarvan ze een klein deel aan de kinderen spendeert. En aangezien dat geld in de EOT aan haar werd toegekend, vrees ik dat de (nieuwe) wet hier geen grote hulp zal zijn.
Nu, om terug te keren naar mijn initiële vraag, volgens die advocaat is er in mijn geval niets mis met het weigeren om nog extra te betalen voor gemaakte kosten die het kindergeld niet overschrijden en bovendien kasticketjes te vragen om gemaakte uitgaven te bewijzen. Hij raadde mij wel aan om de hulp van een bemiddelaar in de roepen aangezien onze situatie wel eens van kwaad naar erger zou kunnen evolueren.

lucgescheiden

#23 , 27 aug 2010 17:32

Het probleem van interpretatie blijft ook eeuwig bestaan
Indien u samen beslist van een bemiddelaar aan te stellen, neem dan één die tevens advocaat is.
Die kan dan verkeerde interpretaties op een wettelijke wijze uitsluiten, mag ik hopen.

Terug naar “Echtscheiding”