retentierecht sleutel

jakkie
Topic Starter

retentierecht sleutel

#1 , 10 aug 2010 22:38

Wegens discussie met syndicus bleven enkele rekeningen (voor een klein deel) onbetaald. Inmiddels werd er een nieuwe garagepoort geplaatst die toegang geeft tot het gemeenschappelijke garage-complex, maar waarvan de sleutel mij niet wordt overhandigd gezien in alle rekeningen nog niet voldeed. Ik zou gedagvaard worden, maar sinds januari 2010 vernam ik niets meer van een mogelijke juridische procedure.
Er worden mij wel +/- 250 euro 'onkosten en wettelijke interesten' aangerekend, welk bedrag ik uitermate hoog vind in verhouding tot het inmiddels onbestaande schuldsaldo...
Nog steeds ontving ik geen sleutel, zodat ik geen toegang heb tot mijn garage.
Gezien de verhouding tot/met bedoelde (beroeps-)syndicus dermate verzuurd is, is een redelijk gesprek hetzij telefoon niet mogelijk en weet ik niet meer wat mij te doen staat.
Is dit een gewoonte-praktijk bij sommige 'syndics' aan onze Belgische kust ? Hebben andere bezoekers hier ervaring met dergelijke praktijken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 aug 2010 22:41

Lees de statuten van het gebouw en de notulen nauwgezet na om uit te vinden welke welke drukkingsmiddelen de syndicus mag gebruiken om wanbetalers te dwingen hun achterstallen zo snel mogelijk te betalen.

Catois

#3 , 11 aug 2010 11:49

Ik ben ook mede-eigenaar in een klein appartementsgebouw aan de Belgische kuststad O.
De halfjaarlijkse onkosten schommelen steevast rond de 1100 euro per keer...De onkostennota's zijn telkens bijzonder vaag en onduidelijk...Op de algemene vergadering mag ik hierover niet spreken omdat het geen programmapunt is (volgens de syndicus die eveneens voorzitter is!); inzage brengt me geen stap verder daar alle (?) rekeningen zich ordeloos verspreid in twee dikke mappen bevinden...

Kan een syndicus werkelijk zo oppermachtig zijn dat hij zich dat allemaal kan permitteren?

Met dank voor reacties,
Catois.

Reclame

Vandebos

#4 , 11 aug 2010 12:53

Enkel zolang de mede-eigenaars die hem in dienst hebben genomen dat dulden...

In uw geval is door het feit dat de syndicus en voorzitter en syndicus speelt een eenvoudig geding voor de vrederechter voldoende om de gehele vergadering ongeldig te laten verklaren.

j.demoor

#5 , 12 aug 2010 11:08

‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te werken die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentie) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(vrij vertaald uit Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38)

‘l'Arrêt qui constate en fait qu'il n'existe pas de lien de connexité nécessaire à l'existence du droit de rétention,entre les biens retenus et les créances dont il est réclamé payement décide légalement que le créancier ne peut se prévaloir,à l'égard de la masse faillie de son débiteur,du droit de rétention sur les biens qui lui ont été remis pendant la période suspecte et du chef desquels aucune somme ne lui est due(1)’(Cass. 7 oktober 1976,Pas. 1977,I,154,R.C.J.B. 1979,5,R.W. 1976-77,1832).

‘waarvan de sleutel mij niet wordt overhandigd gezien in ALLE rekeningen nog niet voldeed.’ lijkt niet te voldoen aan de vereiste samenhang en bovendien is de sleutel geen zaak die u in bewerking gaf aan de syndicus.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”