@dirk,
ik vraag me af of jullie getrouwd waren en nu "scheidende"? Want dat neem je de afspraken over de kinderen toch gewoon mee op in het EOT?
Zo'n EOTakte stel je zelf samen op (geen advocaat nodig als je het samen eens bent), en je dient je aanvraag + EOT in op de grifie.
Dat kost in totaal met geboortebewijsjes etc... nog geen 80 euro...En zo'n EOT is dan rechtsgeldig.
mogelijkheid 1:
Als jullie samenwonenden waren (feitelijk of wettig), denk ik dat je ook samen perfect een EOT met de afspraken over de kinderen kan indienen bij de jeugdrechtbank. Aangezien jullie het samen eens zijn, lijkt me dat de jeugdrechter ook alleen maar moet bekrachtigen wat jullie afgesproken hebben. (tenzij daar dingen in staan in strijd met het welzijn van het kind...)
Ik weet het, jullie zijn zeldzame witte raven, maar ook die komen binnen het rechtssysteem aan de bak

De rechter bekrachtigt jullie EOT en that's it. Volgens mij kost dat identiek hetzelfde als bij een wettelijke scheiding. bijna niets dus. Later kan één van de ouders altijd herziening vragen van de afspraken indien er zaken veranderen.
mogelijkheid 2:
Tot voor kort lieten scheidende koppels ook wel met hun onderlinge afsprakenplan bekrachtigen voor een notaris. Die laat dit dan akteren en registreren. Dit heeft een zekere geldigheid. Maar kan later voor de rechtbank ook weer voor herziening geopend worden door één van de ouders. Belangrijk verschil voor een EOT zonder officiele hulp: De notaris durft hiervoor wel tussen de 500 en de 1000 euro te vragen...Veel geld voor een afspraak die niet door een recher is bekrachtigd....
Mijn advies: maak samen een EOT, dien het samen in op de griffie. En dan wordt dat bekrachtigd.
Mogelijkheid 3:
Anderzijds, maar dat is mijn persoonlijke opinie (dus voor wat het waard is..): als jullie het samen echt eens zijn, en een goede relatie/verstandhouding hebben (jaaa, dat bestaat!) . Dan zie ik het absoluut mogelijk dat jullie gewoon samen die afspraken op papier zetten en ondertekenen. Bij goed verwerkte scheidingen is er immers een belangrijk pluspunt:
de liefdesrealtie is afgerond, maar de vriendschappelijke ouderrelatie blijft bestaan en ontplooit zich verder. In dat geval kunnen jullie op elkaar rekenen.
Maar Voorwaarde voor deze regeling dus: solide verstandhouding en ouderschapsrelatie.
En loopt het fout met de communicatie en de verstandhouding?
Ook dan kan je toch nog een zaak aanvatten.
In feite kan je dus zowel voorstel 1, 2 of 3 toepassen...
1 kost 80 euro
2 kost 500 à 1000 euro, maar is juridisch minder rechtsgelding dan 1.
3 kost niks en is juridisch het minst rechtsgelding, maar je kan later bij problemen nog altijd een zaak aanvatten.