belastingsvoordeel van kids bij hertrouwen

Giftje
Topic Starter

belastingsvoordeel van kids bij hertrouwen

#1 , 05 aug 2010 17:59

hallo,
ik zit volop in een scheiding die normaal gezien oktober van dit jaar ten einde zal zijn.
mijn ex blijft in ons huis wonen en hij betaalt mij uit.
ondertussen heb ik een nieuwe vriend,mijn vraag was nu hoe het zit met alle fiscale voordelen?
ik heb vijf kindjes,mijn ex man heeft de domicille van de kids, maar ze verblijven in co ouderschap,week om week.
voorlopig heeft mijn ex ook alle belastingsvoordeel.
ik werk niet want ik heb een vrijstelling dus ik moet het doen met 215€ per maand. de vrederechter heeft me dan het kindergeld toegewezen van 979€.
maar als ik nu hertrouw krijgt mijn nieuwe echtgenoot dan die belastingsvoordelen?
want er zou een nieuwe wet zijn dat beide ouders in co ouderschap die voordelen krijgen?

iemand een idee hoe dat allemaal zit?

alvast bedankt

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2010 18:23

hallo,
ik zit volop in een scheiding die normaal gezien oktober van dit jaar ten einde zal zijn.
mijn ex blijft in ons huis wonen en hij betaalt mij uit.
ondertussen heb ik een nieuwe vriend,mijn vraag was nu hoe het zit met alle fiscale voordelen?
ik heb vijf kindjes,mijn ex man heeft de domicille van de kids, maar ze verblijven in co ouderschap,week om week.
voorlopig heeft mijn ex ook alle belastingsvoordeel.
ik werk niet want ik heb een vrijstelling dus ik moet het doen met 215€ per maand. de vrederechter heeft me dan het kindergeld toegewezen van 979€.
maar als ik nu hertrouw krijgt mijn nieuwe echtgenoot dan die belastingsvoordelen?
want er zou een nieuwe wet zijn dat beide ouders in co ouderschap die voordelen krijgen?

iemand een idee hoe dat allemaal zit?

alvast bedankt

mvg
wat zal er staan in je scheidingsvonnis (indien je dit al weet)?

wanton

#3 , 05 aug 2010 18:39

Jullie hebben als nieuw echtpaar de gedeelde zorg voor die 5 kinderen.
Op de belastingbrief die je dan ontvangt , vul je in dat je 5 kinderen in co-ouderschap hebt , waarvan je het belastingvoordeel wil delen. Uw ex-man , waar de kinderen gedomicilieerd zijn , vult in dat hij het voordeel voor de helft afstaat (code 1034& 35) , terwijl jij noteert dat je dat voordeel krijgt (code 1036-37). Voor het jaar van trouw , krijg je een aparte belastingbrief , dan vul je dat in bij uw nieuwe echtgenoot.
Het gevolg is dat de belastingvrijstelling voor 5 kinderen , aan elkeen voor de helft wordt toegekend. Dit jaar ging dat om totaal 17.620 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Giftje
Topic Starter

#4 , 05 aug 2010 20:00

Jullie hebben als nieuw echtpaar de gedeelde zorg voor die 5 kinderen.
Op de belastingbrief die je dan ontvangt , vul je in dat je 5 kinderen in co-ouderschap hebt , waarvan je het belastingvoordeel wil delen. Uw ex-man , waar de kinderen gedomicilieerd zijn , vult in dat hij het voordeel voor de helft afstaat (code 1034& 35) , terwijl jij noteert dat je dat voordeel krijgt (code 1036-37). Voor het jaar van trouw , krijg je een aparte belastingbrief , dan vul je dat in bij uw nieuwe echtgenoot.
Het gevolg is dat de belastingvrijstelling voor 5 kinderen , aan elkeen voor de helft wordt toegekend. Dit jaar ging dat om totaal 17.620 €.

ik heb nog geen idee wat er in het vonnis zal komen,volgende maand zal ik dat weten.
maar moet de rechter dat dan uitspreken over die verdeling van het belastingsvoordeel of gaat dat automatisch?
want mijn ex man doet nogal moeilijk op alle vlakken dus die zal nooit vrijwillig dat gaan invullen op zijn belastingsaangifte.
Het is ook zo dat hij nu meer loon krijg door de vijf kindjes...zal dit dan bij hem verminderd worden en bij mijn nieuwe echtgenoot erbij komen?Of krijgen ze ieder evenveel erbij? Ik weet dat men ex man toch een goeie 500€ meer krijgt op zijn loon nu.
omdat ik geen inkomen heb krijg ik die voordelen niet he.en toch hebben wij evenveel kost voor de kindjes.

mvg

Giftje
Topic Starter

#5 , 05 aug 2010 20:18

en gelden deze voorwaarden ook als we wettelijk gaan samenwonen of enkel bij trouwen?

wanton

#6 , 05 aug 2010 21:54

Die berekening gebeurt automatisch door de fiscus.Maar dan moet er wel een correcte aangifte gedaan worden , zoals ik hoger uitgelegd hebben.En bij co-ouderschap is hij daartoe verplcht.
Het is daarom fout om op het werk direct loonaanpassing te laten doen voor 5 kinderen , dat wordt achteraf bijbetalen. Gezien het co-ouderschap is het best beiden loonberekening te laten aanpassen voor 3 kinderen.
Er is geen verschil bij de belastingberekening tussen trouwen of wettelijk samenwonen : in beide gevallen is er een gezamenlijke belastingafrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Giftje
Topic Starter

#7 , 06 aug 2010 17:13

bedankt voor de info!
nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben :)

2 september komt alles terug voor voor de vrederechter ivm met mijn kindjes.
nu vroeg ik me af,sinds 1 augustus is de wet veranderd ivm met alimentatie he
ik heb nu van de rechter een nogal nadelige uitspraak gehad vind ik zelf.
ik heb een inkomen van 215€ dan kindergeld van 979€ en dat is het.
hiervan moet ik vijf kindjes onderhouden. goed mijn vriend is er ook wel en die helpt ook maar hij zou niet voor die kinderen moeten opdraaien vind ik.
nu ik heb dus samen een inkomen van ongeveer 1200€ mijn ex man heeft er eentje van 2500-2600€
en toch moet hij geen alimentatie betalen voor de kinderen. ik moet zelfs nog de schoolkosten en de kledij ook doen!omdat ik zogezegd het kindergeld heb...
weet u misschien hoe dat nu zal zijn ivm met die nieuwe wet over alimentatie?

mvg

Terug naar “Echtscheiding”