woning

gekko
Topic Starter

woning

#1 , 24 jan 2010 05:47

Mijn vriendin haar ex wil geld voor zijn deel van de woning.Zij woont in de gezinswoning met haar kinderen. In de scheidingsakte staat dat ze daar 5 jaren mag verblijven , zonder een of andere huur te betalen. Deze akte is ondertekend in april 2006. Dus normaal heeft ze nog 1 jaar . Maar nu ben ik bij haar gaan samenwonen en in de akte staat ook in dat een "derden" niet van die afsraak mag genieten. OK...daar hebben we allemaal geen probleem mee. Maar is het zo dat dat die periode nu opgeschord is?

Haar ex wil nu een regeling treffen...ofwel wil hij dat we maandelijks huur betalen...of dat we zijn deel overkopen...of dat alles verkocht wordt. Alleen is het zo dat hij geen prijs wil zeggen. En hij wil gewoon een papier tekenen tussen hem en mijn vriendin. Is zo een papiertje geldig of moet je alles via de notaris doen...ook als we huur betalen ...want hij zegt dat we de huur die we betalen , later van de eventuele aankoopsom mogen aftrekken. Ik weet het klinkt verwarrend maar haar ex is ook zo.... dan heeft hij goede periodes en dan weer slechte...
Maar hij wil geld ...begrijp ik ook...maar wij willen ons veilig stellen .. dus beter Notaris? En is het zo dat de zogenaamde huur van de afkoopsom kan afgetrokken worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 24 jan 2010 07:22

niks tekenen en aan de notaris advies vragen.

als ze een papier met hem tekent, zal dat haar binden.

maar hoeveel huur wil hij u dan vragen: de helft van een huishuur of het volledige bedrag? want dat hij voor u huur vraagt, is best ok, maar toch niet voor haar, want zij heeft dat recht van 5 jaar. dus de helft van een huishuur is hier redelijk, zou ik denken.

ik zou gewoon niet reageren. hij moet bewijzen dat u bij haar woont. als hij dat kan en het huis wordt uiteindelijk verdeeld, en hij vraagt dan een compensatie voor uw bewoning, dan kan u bij de verdeling voor de notaris tegenover hem nog altijd een tegemoetkoming aan hem doen en het 'huurbedrag' alsdan op dat moment nog betalen. Als hij daar niet mee akkoord gaat, moet hij maar met een huurprijs op de proppen komen.
Plus est en vous

gekko
Topic Starter

#3 , 24 jan 2010 07:49

Ivm die 5 jaren... hier een uitreksel vvd scheidingsakte. ONVERDEELDHEID...Het gemeld onroerend goed wordt niet verdeeld, noch toebedeeld.
DUUR...Zij verklaren uitdrukkelijk gebruik te willen maken vd mogelijkheid voorzien in artikel 815, tweede lid vh Burgelijk Wetboek om gedurende een max. termijn van 5 jaar de uitonverdeeldheidtreding niet te vorderen..
REGELING met betrekking tot het genot....Vanaf heden en zolang de onverdeeldheid duurt, wordt uitsluitend genot vh onroerend goed toegekend aan Mevr. X.
Zij is voor dit uitsluitend genot geen vergoeding aan de onverdeeldheid of aan de Heer Y verschuldigd,doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.en zij kan het recht noch aan derden afstaan,noch krachtens dit recht enige verhuring van het geheel of een vh onroerend goed toestaan.

Reclame

gekko
Topic Starter

#4 , 24 jan 2010 07:51

Ook heb ik er sinds kort mijn domicilie en gaan we binnen een paar maanden huwen.
Zij heeft hier ook nog 2 meerderjarige kinderen wonen.

3399AAaa

#5 , 24 jan 2010 16:50

Ivm die 5 jaren... hier een uitreksel vvd scheidingsakte. ONVERDEELDHEID...Het gemeld onroerend goed wordt niet verdeeld, noch toebedeeld.
DUUR...Zij verklaren uitdrukkelijk gebruik te willen maken vd mogelijkheid voorzien in artikel 815, tweede lid vh Burgelijk Wetboek om gedurende een max. termijn van 5 jaar de uitonverdeeldheidtreding niet te vorderen..
REGELING met betrekking tot het genot....Vanaf heden en zolang de onverdeeldheid duurt, wordt uitsluitend genot vh onroerend goed toegekend aan Mevr. X.
Zij is voor dit uitsluitend genot geen vergoeding aan de onverdeeldheid of aan de Heer Y verschuldigd,doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.en zij kan het recht noch aan derden afstaan,noch krachtens dit recht enige verhuring van het geheel of een vh onroerend goed toestaan.
Ik twijfel er aan of dit wel een rechtsgeldige clausule is: men mag immers geen afspraken maken die de persoonlijke vrijheid van een persoon in het gedrang brengen, zoals bijvoorbeeld zijn recht om een gezin te vormen. Volgens mij is die clausule vatbaar voor nietigheid.

Bovendien als u gaat huwen, heeft u een samenwoningsplicht. Hoe gaat u dat realiseren als dit contract geldig zou zijn. Dan zou u moeten verhuizen....Klopt niet....?

Wat denken de anderen hierover?
Plus est en vous

gekko
Topic Starter

#6 , 24 jan 2010 21:03

Hoi,

Ik vind dit ook raar.. maar... het enige wat mijn vriendin en ik willen...of zou kunnen.. is dat we dat extra jaar, dat ze nog heeft.... kunnen beslissen wat we gaan doen...we zouden graag het deel van haar ex overkopen... maar ...op zo'n korte tijd, gelijk hij dat zou willen.. gaat dat natuurlijk niet. Wat hij er over denkt... moeilijk een vat op te krijgen.. momenteel is hij manisch... echt niet mee te praten... pakt niet uit met concrete voorstellen.. wij vragen aan hem gewoon wat hij wil hebben... maar geeft geen som . Dus kunnen we moeilijk iets regelen... Wij willen iets doen...maar als er geen "som" op tafel komt, kunnen we toch ook niet zeggen of we ermee ok zijn of niet... Ik zou gewoon willen weten of wij van dat laatste jaar kunnen gebruik maken om er rustig over na te denken wat het beste is..het is nl. ook voor de rest van ons leven.. maar waar kan ik het beste terecht voor zo'n zaak? Alvast bedankt voor de reacties.

3399AAaa

#7 , 25 jan 2010 08:17

eventueel doet u hem zelf een voorstel voor een huurprijs. Wel alles goed in detail op papier zetten (ik bedoel daarmee dat u expliciet op papier zet dat u minnelijk wenst overeen te komen tot betaling van die huur (voor uw woongenot, niet dat van haar) in afwijking van de overeenkomst - op te maken in zoveel exemplaren als er partijen zijn).

als die mens manisch is, zal die waarschijnlijk toch maar moeilijk zelf tot actie overgaan, niet?

dan stopt de discussie, u bent gerust, en u bespaart geld aan advocaten en de hele trammelant.
Plus est en vous

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2010 09:40

doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.
M.i. maakt u deel van haar gezin en is er dus niets aan de hand. Zij leeft de overeenkomst na.

scorpioen

3399AAaa

#9 , 25 jan 2010 14:17

doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.
M.i. maakt u deel van haar gezin en is er dus niets aan de hand. Zij leeft de overeenkomst na.

scorpioen
Ach ja....wat dom van mij....dat klopt inderdaad. Mijn excuses.
Plus est en vous

gekko
Topic Starter

#10 , 25 jan 2010 15:16

Hoi,

Dank u wel... Vanavond komt hij weer langs... Ik zal het nog maar eens proberen...
Ik laat wel iets horen.
Nog eens vriendelijk bedankt allemaal.

gekko
Topic Starter

#11 , 26 jan 2010 03:08

Hallo,

Hij is hier geweest met een voorstel. Dat bedrag lag te hoog voor ons. Wij zegden wat wij er wilde voor betalen maar dat nam hij niet aan. Hij zei ik moet zoveel hebben of anders wordt het gewoon verkocht. Dan hebben wij gezegd dat mijn partner feitelijk nog 1 jaar in onverdeeldheid mag blijven en heb ik een voorstel gedaan om een maandelijkse huur te betalen( voor mijn gebruik van de woning ). Maar hij wilde er helemaal niets van weten. Erger nog... hij is , lastig, opgestaan met de woorden dan gaat het maar via de wettelijke weg. Natuurlijk is mijn vriendin nu in volle paniek.. we weten ook niet wat ons nu te wachten staat.

3399AAaa

#12 , 26 jan 2010 08:28

Hallo,

Hij is hier geweest met een voorstel. Dat bedrag lag te hoog voor ons. Wij zegden wat wij er wilde voor betalen maar dat nam hij niet aan. Hij zei ik moet zoveel hebben of anders wordt het gewoon verkocht. Dan hebben wij gezegd dat mijn partner feitelijk nog 1 jaar in onverdeeldheid mag blijven en heb ik een voorstel gedaan om een maandelijkse huur te betalen( voor mijn gebruik van de woning ). Maar hij wilde er helemaal niets van weten. Erger nog... hij is , lastig, opgestaan met de woorden dan gaat het maar via de wettelijke weg. Natuurlijk is mijn vriendin nu in volle paniek.. we weten ook niet wat ons nu te wachten staat.
Sorry, zoals ik hierboven al zei: ik heb me vergist en wat Scorpioen schrijft: er is niks aan de hand.

U kan samen met uw vriendin daar gerust nog een jaar gratis blijven wonen. U bent geen 'derde', maar een 'lid van het gezin' en hoeft dus ook voor uzelf geen huur te betalen, zo stelt het contract. Daarna vervalt die 'gratis regeling' en zal u allebei een 'bezettingsvergoeding' (zoals huur) kunnen worden gevraagd. Hij kan inderdaad vragen om uit onverdeeldheid te gaan als die 5 jaar om zijn, maar u kan dat nog lang laten aanslepen als u dat wil. Vele andere forummers zullen u dat hier kunnen bevestigen. U heeft geen enkele reden om te panikeren. Tegen dat het zover is, zal u misschien de nodige centjes hebben om het te kopen.
Plus est en vous

gekko
Topic Starter

#13 , 27 jan 2010 06:47

Hallo,

Nog eens bedankt.
Tot nu toe is het rustig gebleven... :)

Vriendelijke groeten,

Maureen

#14 , 04 feb 2010 15:33

Dit betekent dat jullie die 5 jaar gratis wonen maar dat recht niet aan een derde mogen afstaan via verhuur of door iemand anders gratis te laten wonen. Er is niets verkeerds aan die clausule.

Uw ex zal in ieder geval nog een jaar moeten wachten vooraleer uit de onverdeeldheid te kunnen stappen.

gekko
Topic Starter

#15 , 24 jul 2010 05:47

Als de periode van onverdeeldheid voorbij is...hoe gaat dat dan in zijn werk? Moet hij(ex) de aanvraag om uit de onverdeeldheid te treden aanvragen via de rechtbank of moeten wij die automatisch uitvoeren?
--En als we verlenging willen aanvragen, daar we nog 2 studerende kinderen tenlaste hebben...moeten we dat dan via het vredegrecht doen en gaat dat ook als hij daar niet mee instemd?

Mvg,
Gekko.

Terug naar “Echtscheiding”