Cindy,
Uw vraag is niet zomaar te beantwoorden.
Er is de vraag of er een huwelijkscontrat is.
Tevens dient nagegaan te worden vanaf welk ogenblik een echtscheidingsprocedure aanhangig was. De vereffening-verdeling van het huwelijksvermogenstelsel werkt terug tot op datum van het inleiden van de echtscheidingsprocedure. Tot die datum (als er geen huwelijkscontract is van scheiding van goederen) vallen de inkomsten in het gemeenschappelijk vermogen en betaalde u dus de huur met gemeenschappelijke gelden en kan u niets terugvragen. Er is maar sprake van een verrekening als je met "eigen gelden" schulden van de huwgemeenschap betaalt.
Indien de huur betaald werd na het inleiden van de echtscheidingsprocedure betaalde u met eigen gelden, maar stelt zich de vraag of u een eigen schuld dan wel een gemeenschappelijke schuld betaalde. Alhoewel de huurovereenkomst door beide echtgenoten werd afgesloten kan de verbintenis om de huur te betalen van een woning die door ??n van beide echtgenoten betrokken wordt, met uitsluiting van de andere, beschouwd worden als een persoonlijke schuld van deze echtgenoot, en niet als een gemeenschappelijke schuld.
scorpioen
U heeft in alle eerlijkheid geantwoord, waarvoor mijn dank.
Toch blijf ik nu een beetje met een vreemd gevoel achter...
Mijn ex nam de ganse inboedel mee voor de echtscheidingsprocedure werd aangevangen, liet mijn kaart blokkeren van de gemeenschappelijke rekening (ik moest dus een nieuwe rekening openen en was mijn loon kwijt), hij deed al het geld op van de doorlopende reserve die aan de gemeenschappelijke rekening hing voor een bedrag van 2000 euro, deed al het geld op van de spaarrekening, deed het geld op van de zichtrekening (inclusief mijn loon), ... en uiteindelijk bleef ik achter met een huis waar niets meer in stond en ik had geen geld meer...
Ik moest wel nog rekeningen betalen (die ik alleen betaalde) van onder andere mazout die hij had besteld in december 2001, rekening van water voor het verbruik van 2001,... terwijl ex zomaar vertrekt in februari 2002. Ik betaalde deze rekeningen dus (veel te laat daar ik geen geld had) na zijn vertrek en toch kan ik niets terug vragen van dit alles.
Uit jou verhaal kan ik nu opmaken dat ik niets van dit alles zou kunnen terug vragen daar dit alles is gebeurd nog voor de echtscheidingsprocedure. Ik ben persoonlijke zaken kwijt (juwelen, kleding,...), onze wagen was meegenomen door ex,... en ik moest onze dochter met de fiets naar school doen.
De moed zinkt me een beetje in de schoenen daar ex er helemaal van overtuigd is dat hij niets moet terug geven en dat er al een vereffening-verdeling gebeurd is. Wij waren getrouwd zonder huwelijkscontract.