#4 , 23 jul 2010 02:20
Schizofrenie, manisch-depressief zijn wel erge zware psychiatrische ziektebeelden, die niet meteen zouden leiden tot een samenhangend verhaal van poster, en gepaard gaan met groot lijden, wat ik niemand toewens. Soit, ik denk niet dat je die woorden in hun psychiatrische betekenis gebruikte.
Gewoon het colerieke karakter van vraagsteller?
Anonimiteit werkt dit in de hand. Je identiteit in de echte wereld is niet je virtuele identiteit op het internet. Je kunt een ander masker opzetten. Je kunt zelfs experimenteren met je identiteit, wat je in de echte wereld veel minder of niet geneigd bent te doen.
Bovendien zijn de repercusies gering. In het slechtste geval dweil je het internet af van forum naar forum.
Ook manipuleren, macht uitoefenen, frustraties afreageren, en misleiden spelen een rol.
En wat als je afgaat als een gieter? De impact van schaamte en sociale afwijzing zijn in de virtuele wereld quasi nihil. Gewoon een nieuw maskertje opplakken.
Het is zijn dingen die bestaan - sinds Freud eigenlijk doodnormaal - maar die niet naar buiten mogen komen in de werkelijke wereld,want gesanctioneerd, of dan toch gesublimeerd, en hier dus heel wat minder gesublimeerd, want minder gesanctioneerd.
En wie verliest nooit het noorden in een discussie? Zeker als ze verspreid geraakt over verschillende personen, en dan ook nog eens verspreid in de tijd, met lange tussenpozen, waarbij iemand inpikt op één welbepaalde frase, zoals dit forum. Terwijl ik deze tekst typ, zie ik hiernaast de emoticons. Deze gezichtjes roepen associaties op. Ze sturen mij. Om de Rationeel Emotieve Therapie van Albert Ellis samen te vatten, de 4 G's : Gebeurtenis + Gedachte -> Gevoel + Gedrag.
Zelf ben ik meestal zakelijk of ironisch, maar als het onderwerp "syndicus" wordt aangesneden dan komt het slechtste in mij naar boven.
Gelukkig haalt in dat geval de rede de bovenhand op de emotie.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )