Belgisch kenteken

JWolters
Topic Starter

Belgisch kenteken

#1 , 22 jul 2010 15:58

Beste,

Deze vraag vond ik in geen van de categorieën echt passen, dus stel ik ze hier. Wat is er "allemaal nodig" voor een Belgisch kenteken? Ik denk dan bijv. aan: een woonplaats in België, ziektekostenverzekering in België (noem maar wat geks).

Ik ben namelijk Nederlander, maar studeer in België. Ik sta ingeschreven als inwoner van de gemeente Leuven, maar mag mijn studio niet als "woonplaats" opgeven (dit i.v.m wetgeving voor huurders).

Ik neem aan dat er geen verschillen als 't gaat om van wie ik de auto koop? (2e hands met al Belgisch kenteken, ingevoerd van Nederland, nieuw bij dealer in België).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 22 jul 2010 15:59

voor zover ik weet is het kenteken in Belgique afhankelijk van je domicilie. Is je domiciie in Nederland dan rijd je met een Nederlandse plaat, is je domicilie in Belgique dan krijg je het felbegeerde rood/wit kenteken (wat binnenkort dus een collectors item zal zijn! )

JWolters
Topic Starter

#3 , 22 jul 2010 16:08

voor zover ik weet is het kenteken in Belgique afhankelijk van je domicilie. Is je domiciie in Nederland dan rijd je met een Nederlandse plaat, is je domicilie in Belgique dan krijg je het felbegeerde rood/wit kenteken (wat binnenkort dus een collectors item zal zijn! )
En dat is 't? Als ik een woonplaats in België heb kan ik een Belgisch kenteken krijgen? Hoe zit het met Nederlanders die Belgische bedrijven hebben?

Gaat het rood/wit kenteken de deur uit of waarom is het een collector's item?

Reclame

Mariette

#4 , 22 jul 2010 16:41

En dat is 't? Als ik een woonplaats in België heb kan ik een Belgisch kenteken krijgen? Hoe zit het met Nederlanders die Belgische bedrijven hebben?

domicilie is niet enkel woonplaats. een woonplaats kan ook verblijfplaats zijn.

het "collector's item" is een witze: zie:
http://www.vlaamsbelang.org/0/7524/" onclick="window.open(this.href);return false;
niet zozeer het standpunt van de partij, maar de werkelijkheid die weer eens de fictie overtreft; Ik houd mijn wit/rood ding alvast bij...

JWolters
Topic Starter

#5 , 22 jul 2010 17:28

domicilie is niet enkel woonplaats. een woonplaats kan ook verblijfplaats zijn.

het "collector's item" is een witze: zie:
http://www.vlaamsbelang.org/0/7524/" onclick="window.open(this.href);return false;
niet zozeer het standpunt van de partij, maar de werkelijkheid die weer eens de fictie overtreft; Ik houd mijn wit/rood ding alvast bij...
Uit mijn contract:

"Het gehuurde goed wordt verhuurd als tijdelijk studieverblijf, niet als hoofdverblijfplaats".
Verder kan ik uit 't contract opmaken dat de woninghuurwet niet toepasbaar is, maar enkel het gemeen huurrecht.

Dit maakt verder ook niets uit? Ik wil enkel graag zeker zijn dat 't niet uitmaakt dat het een "tijdelijk studieverblijf" is.

Mariette

#6 , 22 jul 2010 17:32

hewel... dan kun je je daar NIET domicilieren, en kan je ook geen gegeerde WIT/RODE kentekenplaat krijgen terwijl de rest van de wereld met GEEL/ZWART zal rondrijden.....

[Niet ter zake doend nodeloos cynisme verwijderd, gelieve bij het onderwerp door de poster gesteld te blijven: Vandebos]

JWolters
Topic Starter

#7 , 22 jul 2010 17:37

hewel... dan kun je je daar NIET domicilieren, en kan je ook geen gegeerde WIT/RODE kentekenplaat krijgen terwijl de rest van de wereld met GEEL/ZWART zal rondrijden.....

[Niet ter zake doend nodeloos cynisme verwijderd, gelieve bij het onderwerp door de poster gesteld te blijven: Vandebos]
Ah daar was ik dan toch alweer bang voor. Zal moeten wachten tot ik een "vaste" verblijfplaats heb dan.

float

#8 , 22 jul 2010 17:42

Artikel 3 Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen:
§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

Mariette

#9 , 22 jul 2010 17:45

voilà zeg dat Mariette het gezeid heeft....

(float: ik heb jarenlang expats hier aan een kenteken moeten helpen... :wink: )

JWolters
Topic Starter

#10 , 22 jul 2010 17:49

Artikel 3 Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen:
§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;

b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;

c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
Daar ik een rijksregisternummer heb en sta ingeschreven in de gemeente Leuven, kan ik toch een Belgisch kenteken krijgen?

"a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;"

Ik kon bij mijn inschrijving kiezen of ik "deeltijds" (dan zou ik in de weekenden naar huis gaan) of "voltijds" zou inschrijven. Ik heb voor de laatste gekozen. Bij de 1e zou ik geen rijksregisternummer krijgen en bij de tweede wel. Dit nummer heb ik dan ook.

float

#11 , 22 jul 2010 17:50

Yep :)

Mariette

#12 , 22 jul 2010 18:00

a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;"
Ah daar was ik dan toch alweer bang voor. Zal moeten wachten tot ik een "vaste" verblijfplaats heb dan.
hewel! in welke gemeente sta je dan gedomicilieerd (= lees "vaste verblijfplaats"? (daarover had ik het dus: DOMICILIERING in Belgique = "vaste verblijfplaats", heb je die of heb je die niet? je kan maar één vaste verblijfplaats hebben)

noteer: ik gebruik steeds of hoofdzakelijk" belgique" gewoon omdat ik een fysiek probleem heb met het indrukken van de linker SHIFT toets om hoofdletters te krijgen zoals in België...
Laatst gewijzigd door Mariette op 22 jul 2010 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.

FrankV

#13 , 22 jul 2010 18:01

Dus een voertuig kan ingeschreven zijn in twee landen.
Dan betaal je twee keer verkeersbelasting?
Mag je dan je twee nummerplaten aan je wagen hangen?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Mariette

#14 , 22 jul 2010 18:04

waaruit besluit U dat?

FrankV

#15 , 22 jul 2010 18:09

waaruit besluit U dat?
De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Archief”