Mijn ex officieel laten uitschrijven op ons adres

Anoniempje
Topic Starter

Mijn ex officieel laten uitschrijven op ons adres

#1 , 03 okt 2006 18:15

Hallo allemaal

Ik zit hier met een ingewikkelde situatie : ik ben een tijd terug officieel gaan samenwonen met mijn vriend, intussen ex vriend, hij is bij mij ingetrokken. Ik werd door hem psychologisch mishandeld en ge?soleerd van de buitenwereld, en ik ben bij hem weggevlucht, en verblijf momenteel ergens anders.

Mijn ex woont nu in het appartement dat IK huur, ik betaal de huur en dergelijke maar ik kan niet terug naar mijn appartement omdat ik me er niet meer veilig voel met mijn ex. A ja mijn ex staat nergens in het huurconract vermeld en heeft er geen enkele rechten op.

Nu hoor ik net van iemand, dat ik mijn ex vriend kan laten uitschrijven in de gemeente.Ik wil her graag meer informatie over. Ik ben de huurder, en misschien/hopelijk ook de hoofdbewoner, ik ben ook gezinshoofd (of althans tot ik vertrok).

Nu vraag ik me af, kan ik iemand via de gemeente laten uitschrijven op dat adres? Ook al woont hij er offici?el en effectief?

Mijn ex vriend maakt danig misbruik van de situatie door op mijn kosten in mijn appartement te zitten, en hij weigert er te vertrekken. De huur is opgezegd, maar hij is niet van plan om aan het eind van de opzegtermijn te verhuizen, hij blijft gewoon zitten waar hij zit. Hij is het spelletje smerig aan het spelen en ik wil dat dit zo snel mogelijk stopt. Als dit kan door hem officieel uit te schrijven zou ik dat zeker graag doen.

Anoniempje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 04 okt 2006 07:34

Iemand ergens laten uitschrijven kan je niet in zijn plaats doen. Dat moet de persoon zelf doen. (Dit weet ik zeker omdat een vriend van mij met een soortgelijk probleem zit)

robert

#3 , 04 okt 2006 08:50

Waarom laat u niet de elektriciteit-, water-, en gasmeters afsluiten door de veschillende maatschappijen ?

Reclame

Anoniempje
Topic Starter

#4 , 04 okt 2006 12:40

Gas en elektriciteit kan je niet zomaar afsluiten als er nog iemand inzit. Ik kan wel de rekeningen aan hem over geven en dat ben ik wel van plan.

Ik heb nochtans gehoord van een vriend van mij, dat die zonder problemen zijn ex vrouw heeft laten uitschrijven. Ik heb nog een ander geval gelezen van iemand die door zijn exvriendin ook op hun adres werd uitgeschreven. Daarom dat ik me afvroeg of ik dat ook kon doen, om min ex rapper buiten te krijgen. Als hij er niet officieel meer woont heeft hij sowieso geen poot om op te staan, ander onderkomen of niet.

Anoniempje

TAS

#5 , 04 okt 2006 16:48

Uw ex-vriend bewoont uw appartement ?zonder recht of titel?.Maan hem aangetekend aan uw appartement te verlaten binnen een respijttermijn die u redelijk acht.Geeft hij hieraan geen gevolg vorder dan van de rechter het recht hem uit te drijven ofwel om er terug zelf te gaan wonen ofwel om het pand terug te geven aan de eigenaar bij einde huur.

?Art.16.?1.De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie,dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf??(K.B. Bevolkingsregisters 16 juli 1992).
Zolang uw ex-vriend feitelijk en effectief verblijft in uw huurwoning kan u zijn domicili?ring op dat adres dus niet doen afvoeren.

Anoniempje
Topic Starter

#6 , 05 okt 2006 13:02

Hoi Tas

Mijn ex heeft reeds een aangetekende brief aangekregen van mijn advocaat met de vraag het appartement binnen de 3 maand te verlaten, de opzegtermijn van de huur loopt nog steeds. Nadien wordt het pand teruggegeven aan de verhuurder. We weten dat hij niet van plan is te verhuizen. Dan zou hij inderdaad buitengezet kunnen worden door de vrederechter, maar dat schijnt ook niet zomaar te gaan. Zonder ander onderkomen kan je niemand buiten zetten blijkbaar.

Wat ik graag wilde weten is of ik als de opzegtermijn afgelopen is, ik nog verantwoordelijk gesteld kan worden voor kosten zoals de huur of de bezettingsvergoeding. Mijn ex is degene die er woont, ik niet, en ik wil zijn onderdak niet betalen. Ik heb gehoord dat ik hiertoe verplicht kan worden, als mijn ex zijn huur of bezettingsvergoeding niet betaalt. Daar wilde ik gewoon wat meer zekerheid over hebben of het waar is of niet.

Anoniempje

TAS

#7 , 05 okt 2006 20:46

?Geen ander onderkomen hebben? is geenszins een beletsel om u te machtigen de bezetter zonder recht of titel uit te drijven.Wel kan de vrederechter rekening houdend met ALLE omstandigheden van de zaak een beperkt uitstel verlenen.

?1031.De huurder houdt voorlopig andermans zaak.Na het einde van het contract moet hij de zaak aan de verhuurder teruggeven??(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,581).
Indien u die verplichting niet nakomt dan bent u de verhuurder een bezettingsvergoeding verschuldigd.U kan die vergoeding dan wel op uw ?ex ? verhalen,maar tussen uw ?ex? en de verhuurder bestaat en ontstaat er geen contractuele relatie.

Anoniempje
Topic Starter

#8 , 06 okt 2006 13:54

Dus het feit dat mijn ex geen ander onderkomen heeft, wil dus zeggen, dat de vrederechter hem toch op straat kan zetten? Dat is inderdaad al interessant nieuws.

Aan het eind van de opzegginstermijn is de "contractuele relatie" tussen mij en de huurbaas ook voorbij. Contractueel gezien ben ik hem niets meer verplicht. Ik ben zelf al eerder uit mijn appartement vertrokken maar mijn ex is er bijven zitten. Daarom wil ik dat mijn ex vanaf het einde van de huurovereenkomst z?lf verantwoordelijk gesteld wordt voor deze kosten. Weet je of dit ook afhangt van het inkomen? Ik hoorde dat mijn ex geldproblemen heeft sinds we uit elkaar zijn.

Anoniempje

TAS

#9 , 06 okt 2006 16:13

Uw contractuele relatie met uw verhuurder eindigt slechts nadat u aan de verhuurder het verhuurde pand teruggegeven hebt.

Anoniempje
Topic Starter

#10 , 11 okt 2006 00:31

Wil dat zeggen, dat zolang mijn ex het pand niet heeft ontruimd en de sleutels niet teruggegeven heeft aan de eigenaar, dat ik nog steeds met die contractuele relatie zit? :?

Anoniempje

Jorre

#11 , 16 okt 2006 13:31

De eigenaar moet alle sleutels terugkrijgen en het goed in de staat zoals bepaald in het huurcontract terugkrijgen, niet?
Dus, ik zou zeggen: ja. Duimen op de Vrederechter.
Als je ex geldproblemen heeft kan hij aankloppen bij het OCMW.

Anoniempje
Topic Starter

#12 , 17 okt 2006 14:04

De kans is inderdaad groot dat mijn ex door de vrederechter buiten gezet zal moeten worden.

Maar wie betaalt dan huur of bezettingsvergoeding als de huuropzeg verlopen is? Mijn ex zit nog in het appartement maar ik ben zelf intussen daar verttrokken en ik wens echt niet te blijven betalen voor hem. Ik zoek een manier om hem te (laten) verplichten te betalen voor zijn kosten. En ik wil dan ook 'safe' zitten, dat bv de eigenaar niet de nagelaten huur/bezettingsvergoeding bij mij kan komen vorderen, of ik moet opdraaien voor als hij iets beschadigt in het appartement na de huuropzegperiode. Ik vind het al erg genoeg dat ik de opzegtermijn nog moet betalen (drie maanden huur) en ik wil verdomd graag verder met m'n leven! Ik wil zelf ook een ander appartement zoeken, zo snel mogelijk terug alleen wonen, maar dat kan niet als ik 2 huren moet betalen!

Ik vraag me ook af wie de gerechtskosten zal moeten betalen. Mijn ex is het probleem en zal zeer waarschijnlijk de zaak verliezen. Vaak is het zo, dat de verliezer de zaak betaalt. Maar draai je ook op voor deze gerechtskosten als je minder dan 1000 euro/maand verdient? Of moet de andere partij (die meer dan 1000 euro/maand inkomen heeft) dan de kosten betalen?

Anoniempje

dieke

#13 , 17 okt 2006 15:42

Hey meid

Schrijf die advocaatkosten maar op je buik hoor. Wij hebben alleszins gisteren van onze advocaat nog te horen gekregen dat er slechts een paar precedenten zijn waarbij het de eisers in een rechtzaak die ze wonnen, gelukt is om de kosten hiervoor te verhalen op de beklaagde.

Anoniempje
Topic Starter

#14 , 18 okt 2006 00:08

Hoi Dieke

Bedoel je dan dat de gerechtskosten toch voor mijn rekening gaan zijn? En dat de beklaagde (mijn ex dus) niets zal moeten betalen?

Anoniempje

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”