k heb vandaag mijn ligamenten gescheurd en ben hiermee naar de spoedafdeling van het ASZ in Aalst gegaan. Toen ik toekwam had mijn baby van 3,5 maanden honger. Het personeel van de spoed reed me in de rolstoel naar een aparte ruimte om mijn kind te voeden. Ik verging van de pijn en vroeg om mij meteen te helpen. Neen, ik moest eerst mijn kind in de kamer voeden en mocht pas door de gang naar de radiografie als ik klaar was met voeden. Ik heb toen aangedrongen om mij meteen te helpen, dat het niet nodig was om te wachten tot ik klaar was, dat ik gerust kon voeden in die rolstoel.
De verpleger herhaalde weer dat ik niet mocht voeden in de gang. Hij zei er dan bij dat dit het beleid was van het ziekenhuis. Ik was er samen met een vrijwilliger van het Mammacafé en mijn echtgenoot en zij waren beiden ook erg verbolgen. Ik vroeg dat reglement op papier, maar daar werd niet op gereageerd. Mijn echtgenoot was ook zijn geduld kwijt en vroeg opnieuw of we verder mochten naar de afdeling. Het mocht niet; het beleid van het ziekenhuis zegt dat je in het bijzijn van patiënten geen borstvoeding mag geven. Er waren geen andere patiënten en dan nog. Ik mocht mij kind wel een fles geven, maar niet de borst. Er kwam een tweede verpleger bij die meteen aan mijn echtgenoot vroeg om de dienst te verlaten. Dit heeft hij uiteraard geweigerd.
Ik ben dan gestopt met voeden en we zijn verdergegaan naar de dienst radiografie. Ik vroeg aan de secretariaatsbediende of ik daar in de wachtzaal mocht voeden en zij wist toch niet dat het niet kon. Ik vertelde wat er gebeurd was op de spoedafdeling en alle omstanders waren verontwaardigd. Ik werd in de wachtzaal gezet en enige momenten later kwamen de twee verpleegkundigen van de spoed en VIER politieagenten op ons af. Ik had volgens hen de wet overschreden. Als burger van België moet ik weten dat borstvoeding in het openbaar, openbare zedenschennis is. Gelukkig kwamen er een aantal omstanders om hen ook weerwoord te bieden dat het echt te absurd aan het worden was. Een van de agenten werd echt kwaad en begon zowat te schelden dat het een schande was, dat openbaar voeden echt bij wet verboden is, dat een vrouw toch ook niet op de grote markt in Aalst haar borsten moet bovenhalen, want dat is obsceen. We moesten zwijgen en mochten niet meer voeden, anders zouden er verdere stappen gezet worden. Een aantal andere verpleegkundigen zijn me dan komen halen omdat ik intussen onder de radiografie mocht.
Op de dienst radiografie stelde al het personeel ons gerust dat ze ook niet akkoord waren met de gang van zaken, maar als er een patiënt naar de politie belt kunnen ze dat niet tegenhouden.
Er heeft geen patiënt gebeld; het waren de verplegers van de spoeddienst zelf.
Ik ben coördinator van het Mammacafé. Wij organiseren moedergroepen op openbare plaatsen om het taboe rond borstvoeding weg te werken en dan wordt uitgerekend op mij de politie afgestuurd omdat ik mijn kind wil voeden op een spoedafdeling.
Is het mogelijk om wat aandacht te geven aan dit verhaal? Borstvoeding geven is niet obsceen en bij mijn weten geen openbare zedenschennis. We zijn echt bruut behandeld door de verplegers terwijl onze kindjes er op stonden te kijken. Ook één van de politieagenten was absoluut niet voor rede vatbaar. Met de protesterende omstanders erbij leek het wel een echte rel, één voordeel: ik voelde even de pijn aan mijn enkel niet meer.
iemand die weet waarom dit strafbaar zou zijn? lijkt me toch geen geval van openbare zedenschennis te kunnen zijn?