Hoi
Vandaag ging ik met mijn vriend zwemmen in een recreatiedomein. He was een provinciaal recreatiedomein van de provncie Antwerpen, waar je gewoon kan gaan zwemmen.
We stonden aan te schuiven in de rij, op het raampje hing al iets omhoog van dat je je paspoort moet laten zien om binnen te mogen. Ik had de mijne thuis vergeten... toen we aan de kassa stonden zei de dame dat ik niet binnen mocht als ik mijn pass niet liet zien. Ik heb ze dan gevraagd of het ook goed was als ik mijn gehandicaptenkaart zou laten zien (die lag in de auto). Ze ging het vragen aan haar baas, die kwam erbij en die zei het ook : zonder je pass te laten zien mag je niet binnen.
Wat ik me dan afvraag is : mogen mensen die aan de kassa staan van een recreatiedomein (ook al is het van de provincie Antwerpen) zomaar van de bezoekende klanten 'eisen' dat ze hun paspoort laten zien als ze willen komen zwemmen? Het gaat hier om eens een keer te komen zwemmen, niet om een inschrijving in één of andere club. Iedereen die wil komen zwemmen moet zijn pas laten zien of hij komt er gewoon niet in. Mijn vriend en ik vonden dit een beetje overdreven. Hij had zijn paspoort bij, en mijn gehandicaptenkaart was blijkbaar niet goed genoeg (ook al stond er wel mijn naam op en mijn pasfoto). Bij een gewoon zwembad wordt ook nooit een paspoort gevraagd... Wij hebben er serieus onze twijfels over of dit wel legaal is, omdat volgens ons alleen politieagenten mogen vragen om je pass te laten zien, of bepaalde verenigingen (zoals sportclubs) of instellingen zoals bibliotheek, school (bij inschrijvingen), ziekenkas, post (als je aangetekende zending moet afhalen ofzo),.... Dit is ook de eerste keer dat we hiermee "geconfronteerd" worden : we kennen nog andere (provinciale) recreatiegebieden in België en daar kan je gewoon binnen als je inkom betaalt, nergens anders weigeren ze je de toegang als je geen pass bij hebt om te laten zien. Wat denken jullie hiervan? En tot wie kunnen we ons he beste wenden om dit aan te kaarten? Ik ben een meerderjarige blanke vrouw die gewoon wilde komen zwemmen en plezier maken. En dan wordt me de toegang ontzegd voor zo iets stom als een pass, die ik eens voor één keer niet bij heb en dus niet kan laten zien....