recreatiedomein en paspoort

Anoniempje
Topic Starter

recreatiedomein en paspoort

#1 , 12 jul 2010 00:53

Hoi

Vandaag ging ik met mijn vriend zwemmen in een recreatiedomein. He was een provinciaal recreatiedomein van de provncie Antwerpen, waar je gewoon kan gaan zwemmen.
We stonden aan te schuiven in de rij, op het raampje hing al iets omhoog van dat je je paspoort moet laten zien om binnen te mogen. Ik had de mijne thuis vergeten... toen we aan de kassa stonden zei de dame dat ik niet binnen mocht als ik mijn pass niet liet zien. Ik heb ze dan gevraagd of het ook goed was als ik mijn gehandicaptenkaart zou laten zien (die lag in de auto). Ze ging het vragen aan haar baas, die kwam erbij en die zei het ook : zonder je pass te laten zien mag je niet binnen.

Wat ik me dan afvraag is : mogen mensen die aan de kassa staan van een recreatiedomein (ook al is het van de provincie Antwerpen) zomaar van de bezoekende klanten 'eisen' dat ze hun paspoort laten zien als ze willen komen zwemmen? Het gaat hier om eens een keer te komen zwemmen, niet om een inschrijving in één of andere club. Iedereen die wil komen zwemmen moet zijn pas laten zien of hij komt er gewoon niet in. Mijn vriend en ik vonden dit een beetje overdreven. Hij had zijn paspoort bij, en mijn gehandicaptenkaart was blijkbaar niet goed genoeg (ook al stond er wel mijn naam op en mijn pasfoto). Bij een gewoon zwembad wordt ook nooit een paspoort gevraagd... Wij hebben er serieus onze twijfels over of dit wel legaal is, omdat volgens ons alleen politieagenten mogen vragen om je pass te laten zien, of bepaalde verenigingen (zoals sportclubs) of instellingen zoals bibliotheek, school (bij inschrijvingen), ziekenkas, post (als je aangetekende zending moet afhalen ofzo),.... Dit is ook de eerste keer dat we hiermee "geconfronteerd" worden : we kennen nog andere (provinciale) recreatiegebieden in België en daar kan je gewoon binnen als je inkom betaalt, nergens anders weigeren ze je de toegang als je geen pass bij hebt om te laten zien. Wat denken jullie hiervan? En tot wie kunnen we ons he beste wenden om dit aan te kaarten? Ik ben een meerderjarige blanke vrouw die gewoon wilde komen zwemmen en plezier maken. En dan wordt me de toegang ontzegd voor zo iets stom als een pass, die ik eens voor één keer niet bij heb en dus niet kan laten zien....

roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jul 2010 01:21

Men vraagt uw identiteitskaart maar u bent niet verplicht ze te tonen. Maar dan mag u niet binnen. Waarschijnlijk omdat ze bepaalde informatie nodig hebben die enkel en alleen met die kaart kan worden aangetoond. Maar het staat u vrij te weigeren en dus niet naar binnen te gaan.
Maar als de politie uw identiteitskaart vraagt - zelfs zonder duidelijke reden - dan mag u niet weigeren.
Zo kan ik bijvoorbeld in onze gemeente geen afval gaan storten in het containerpark zonder identiteitskaart. Het is de enige wijze om te controleren dat ik in die gemeente woon. Ook bij mijn bank wordt soms naar mijn identiteitskaart gevraagd, zoniet: geen geld....
In mijn adolescentie zag ik er zeker 5 jaar jonger uit dan ik werkelijk was. Gevolg: zelfs toen ik 20 jaar was werd me toegang geweigerd tot dancings wegens te jong geschat. Oplossing: bewijs van tegendeel. Hoe te bewijzen...met identiteitskaart.
Nu mogen winkels geen rookwaren meer verkopen indien jonger dan 16 jaar. Hoe moeten die dat controleren?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Anoniempje
Topic Starter

#3 , 12 jul 2010 22:35

Ze mogen dus ook je identiteitskaart vragen om een zwembad binnen te mogen? Eigenlijk doen ze niks met die gegevens.. ze checken het niet via de computer met e-ID ofzo. Je moet het gewoon laten zien, meer niet... Het zijn wel straffe mensen die vanachter dat glas je naam én je geboortedatum kunnen lezen hoor....
Ik zou het ergens nog begrijpen als ze dingen zouden registreren via e-ID zodat ze bv kunnen zien wie er die bepaalde dag is komen zwemmen, voor het geval er iets erg gebeurt.

Dat van de politie en de bank dat kan ik goed begrijpen. Politie heeft er altijd het recht toe. De bank, het postkantoor,.. mag niks meegeven zonder dat de persoon zijn identiteitsbewijs heeft getoond. Je mag ook geen lid worden van de bib zonder je paspoort te laten zien (of siskaart als je nog een kind onder 12j bent)....
Voor sigaretten kopen of toegang tot een dancing kan ik het ook nog verstaan. Maar voor toegang tot een zwembad waar het hele gezin kan komen dat vind ik toch wel raar.....

Reclame

Vandebos

#4 , 12 jul 2010 22:47

Als je de actualiteit wat volgt zal duidelijk zijn dat er binnenkort hoogstwaarschijnlijk een systeem met pasjes komt aan deze zwemvijvers. Dit om probleemjongeren preventief te kunnen weigeren.

digits

#5 , 13 jul 2010 11:24

In Wetteren doen ze dat ook, daar stonden wel 2 politiemensen bij ook, maar die deden niets. De reden dat iedereen het moet tonen, is omdat men geen bepaalde bevolkingsgroepen mag discrimineren.

JohnD

#6 , 13 jul 2010 14:20

Laat me niet lachen, door die passencontrole, die ik overigens normaal vind, discrimineerd men natuurlijk, want de beoogde bevolkingsgroep heeft quasi nooit een I.K. bij.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV

#7 , 13 jul 2010 14:25

Laat me niet lachen, door die passencontrole, die ik overigens normaal vind, discrimineerd men natuurlijk, want de beoogde bevolkingsgroep heeft quasi nooit een I.K. bij.
ik zie niet in hoe je kan discrimineren als je wettelijk verplicht bent om altijd een identiteitsbewijs mee te hebben.

Vandebos

#8 , 13 jul 2010 14:39

Naar de toekomst toe zal iedereen die van een dergelijke zwemvijver gebruik wenst te maken bij zijn eerste bezoek aan een dergelijke vijver zijn ID dienen te overhandigen zodat er een persoonlijke toegangskaart kan worden gemaakt die bruikbaar is in alle aangesloten zwemvijvers. Bij ordeverstorend gedrag zal dit worden genoteerd in het IT-systeem gelinkt aan de kaart en kan de overtreder de toegang tot de aangesloten zwemvijvers geweigerd worden. Een nieuwe kaart aanvragen zal niet helpen. De bedoeling is het groepje rondreizende vandalen die gedurende de gehele zomer de ene vijver na de andere op stelten zetten systematisch te weren.

Dat is tenminste het voorstel waarmee de eigenaars van de zwemvijvers naar de minister gaan deze week.

JohnD

#9 , 13 jul 2010 17:24

ik zie niet in hoe je kan discrimineren als je wettelijk verplicht bent om altijd een identiteitsbewijs mee te hebben.
Wel ja, het is natuurlijk een doordenkertje. De bedoelde bevolkingsgroep die ik hier niet ga noemen om geen polemiek te starten heeft doorgaans nooit, en om welbepaalde redenen een I.K. bij. De bedoeling is om identifikatie te bemoeilijken. Dus draai of keer het zoals je wilt, met dat gegeven van die realiteit in het achterhoofd discrimineer je automatisch. Ik lig er niet van wakker, ik heb altijd mijn I.K. bij en ik ga nooit zwemmen in zulke gelegenheden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV

#10 , 13 jul 2010 18:36

Wel ja, het is natuurlijk een doordenkertje. De bedoelde bevolkingsgroep die ik hier niet ga noemen om geen polemiek te starten heeft doorgaans nooit, en om welbepaalde redenen een I.K. bij. De bedoeling is om identifikatie te bemoeilijken. Dus draai of keer het zoals je wilt, met dat gegeven van die realiteit in het achterhoofd discrimineer je automatisch. Ik lig er niet van wakker, ik heb altijd mijn I.K. bij en ik ga nooit zwemmen in zulke gelegenheden.
ik denk dat je toch eerst eens de betekenis van het woord discrimineren moet opzoeken ;)

Vandebos

#11 , 13 jul 2010 19:43

De bedoeling eerder op deze superdrukke dagen aan deze vijvers de jonge heethoofden duidelijk maken dat er een absolute nultolerantie geldt voor hun gedrag aan de ene kant en om aan de andere kant de namen en gegevens van de IK te kunnen vergelijken met een lijst van gekende onruststokers zodat deze preventief geweerd kunnen worden.

Een tussenmaatregel als het ware totdat er een degelijk systeem dat wettelijk sluitend is op poten is gezet.

Lex

#12 , 17 jul 2010 21:20

Ik ga regelmatig naar een parenclub en daar kom je ook niet binnen zonder je pas/lidkaart te tonen.

Daar komen dan wel geen minderjarige herrieschoppers binnen maar het tonen van een pas aan, zogenaamde, niet bevoegde personen kan wel degelijk.

float

#13 , 18 jul 2010 08:19

:D

Mariette

#14 , 18 jul 2010 09:55

ik denk dat je toch eerst eens de betekenis van het woord discrimineren moet opzoeken ;)
Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie.
Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?

bartvdv

#15 , 18 jul 2010 10:48

Ik ga regelmatig naar een parenclub en daar kom je ook niet binnen zonder je pas/lidkaart te tonen.
Dat heeft andere redenen. Dat is om problemen met het gerecht te vermijden i.v.m. ontucht en dergelijke.

Terug naar “Praat café”