#5 , 12 okt 2006 19:07
Ik heb nog een bijkomend vraagje ivm het bouwen op de grond van mijn vriendin (toekomstige vrouw waarmee ik een huwelijkscontract zal afsluiten). Het zal waarschijnlijk het veiligst zijn als mijn vriendin de grond in de gemeenschap brengt en er bij eventuele ontbinding van het huwelijk een voorafname gebeurt ter waarde van de grond.
Vanuit het punt van fiscale optimalisatie is de eerste optie die Basejumper vermeldt misschien interessanter, de grond (en het huis dat we erop bouwen) is van haar en bij ontbinding van het huwelijk betaalt ze 'mijn' inbreng terug (of een proportioneel deel van de gerealiseerde meerwaarde). Ik heb namelijk voor mijn huidige appartement een hypotheeklening lopen (ikzelf ben dus de eigenaar van mijn "enige, eigen woning"). Mijn vriendin die de enige eigenaar is van de grond en van het huis, is dan ook de eigenaar van de "enige, eigen woning". We zullen ook een hypotheeklening moeten nemen voor de bouw van het huis (mijn appartement zullen we verhuren en daarmee mijn hypotheeklening afbetalen). Eventueel (als ok voor de bank) staat de hypotheeklening op haar naam en sta ik borg (we zullen wel zien hoeveel we dan moeten lenen).
Mijn vraag. Zullen we beiden de kapitaalsaflossingen en interesten kunnen aftrekken van onze belastingen omdat mijn appartement nog steeds mijn enige, eigen woning is en haar huis haar enige, eigen woning is (dit is een voorwaarde die opgenomen is in het begeleidende boekje van de belastingsaangifte)?
Als we dit fiscaal voordeel niet zouden kunnen realiseren is het waarschijnlijk veel veiliger (voor mij) dat mijn vriendin haar grond in de gemeenschap brengt en bij ontbinding van het huwelijk een voorafnamen doet, zoals hierboven al gesteld.
Bedankt voor de feedback.
Tom