Verandering in akte EOT

Charlotte2006
Topic Starter

Verandering in akte EOT

#1 , 12 okt 2006 20:21

Hallo

Ik heb een aantal vragen omtrent de akte voor mijn EOT. Op 26 oktober moet ik normaal voor de tweede keer gaan tekenen. Ik heb al enkele weken mijn twijfels bij overeengekomen aspecten in onze EOT. Ik zou dit dus willen aankaarten met ex en tot een nieuw akkoord komen.
Weet iemand welke procedure je moet volgen om wijzigingen in je EOT in te brengen? Moet je van 0 af aan terug beginnen, dus nieuwe akte opmaken en indienen en opnieuw 3 maanden wachten?

Ons kind is fiscaal ten laste bij mijn ex. Dit voordeel moet hij voor de helft terugstorten aan mij. Maar, de voorbije maanden is gebleken dat hij allesbehalve eerlijk is op financieel gebied. Ik kan dus nu al raden dat ik ga moeten procederen om mijn geld van het fiscale voordeel te zien. Is het wettelijk mogelijk om een kind 50/50 fiscaal ten laste te nemen? Of hoe kan dit in de EOT duidelijk omschreven worden? En hoe bereken je zulke voordelen?

Charlotte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nicole

#2 , 13 okt 2006 10:30

Hallo,

om je deel van het fiscaal voordeel te krijgen moet je elk jaar een papier bij je belastingen voegen en je ex ook. De persoon waar het kind staat ingeschreven moet elk jaar opnieuw zijn/haar akkoord geven om dat voordeel op te splitsen.
Wij hebben hier ook navraag voor gedaan en je kan dit blijkbaar niet vastleggen in een EOT of vonnis (spijtig genoeg).

groetjes
Nicole

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 13 okt 2006 17:15

Co-kindergeld als antwoord op co-ouderschap
8 Sep 2006

VLD-senatoren Patrik Vankrunkelsven en Jean-Marie Dedecker vinden dat gescheiden ouders hun kindergeld moeten verdelen.
Door Wim Winckelmans

Deze week trad de wet op co-ouderschap in werking. Als gescheiden ouders het erover eens zijn om hun kinderen om beurten op te voeden, moet een rechter daar voortaan rekening mee houden. Tot nu toe besliste de rechter autonoom over de verblijfsregeling van de kinderen, ook al waren de ouders het eens over een andere regeling. Volgens de nieuwe wet kan hij alleen afwijken van een gezamenlijk voorstel van de ouders als daar gegronde redenen voor zijn.

De VLD-senatoren Patrik Vankrunkelsven en Jean-Marie Dedecker willen de redenering doortrekken naar de kinderbijslag. ,,Als twee ouders beslissen om een kind om beurten op te voeden, lijkt het logisch dat beiden een evenredig deel van het kindergeld krijgen'', zegt Vankrunkelsven.

De huidige wet laat dit niet toe. Vandaag wordt de kinderbijslag doorgaans integraal op de rekening van de moeder gestort. Als het kind bij de vader is gedomicilieerd, kan ook de vader de begunstigde zijn. Een laatste optie is dat het geld wordt overgemaakt op een rekening waar beide ouders toegang tot hebben.

Maar een verdeling van het kindergeld volgens de inbreng van de ouders in de opvoeding van de kinderen, is onmogelijk. Zelfs als de ouders vragen om het kindergeld te verdelen, weigeren de kinderbijslagkassen, omdat daar momenteel geen wettelijke basis voor bestaat.

Dat zorgt vaak voor problemen en betwistingen. De ene partner moet dan zijn deel van het kindergeld gaan opvragen bij de ex-partner. Hij of zij zit dus in een afhankelijke positie. ,,Dat kan zelfs tot vernederende' situaties leiden wanneer het in een later stadium van de echtscheiding niet meer klikt tussen de ex-partners'', vreest Vankrunkelsven.

De twee VLD-senatoren willen daarom een vierde mogelijkheid openen om de kinderbijslag uit te betalen. Als co-ouders in onderling overleg een verdeling van het kindergeld afspreken die overeenkomt met de geleverde inspanning in de opvoeding van een kind, moeten de kinderbijslagkassen die delen van het kindergeld rechtstreeks storten op hun rekening.

Bron: De Standaard

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”