Recht op uitkeringen, maar niets ontvangen (reeds 8 maanden)

PVanDam
Topic Starter

Recht op uitkeringen, maar niets ontvangen (reeds 8 maanden)

#1 , 09 jun 2010 13:21

Beste,

Een paar maanden ben ik al bezig om mijn uitkeringen te krijgen.

Hier het verhaal.

Vanaf 11 november 2009 recht op uitkeringen.
Op 14/11/09 ingeschreven bij VDAB en ACV.
Januari 2010 nog steeds niet ontvangen.
04/01/10 opnieuw ingeschreven in de hoop dat het wel in orde komt (dacht misschien een fout van mij)
Nog steeds niets ontvangen.
24/01/10 overstap naar ABVV dat op 01/02/10 zou ingaan
Ondertussen maart 2010 nog steeds niets
Nog maar eens gaan horen (na verschillende keren in de voorgaande maanden) en was een probleem met dossier.
Februari gaan horen bij CAW voor budgetbeheer en raad.
Samen naar ACV Brussel gebeld om te horen, geen dossier en bijdrage in orde + recht op mijn uitkeringen.
Doorverbonden naar ACV lokale afdeling. Zogezegd geen lid meer sinds augustus 2009.
Dan plots geen lid vanaf september 2009.
Hoofdkantoor bevestigde nochtans het omgekeerde. Getuige bij CAW die alles meevolgde via luidspreker.
Ondertussen afwijking (C54) aangevraagd, geweigerd wegens "slechte motivatie".
Opnieuw C54 laten invullen met deze keer persoonlijke brief met de verwijzingen naar de problemen bij ACV waardoor ik geen uitkeringen kreeg, terwijl ik er recht op had.

Nu zijn we Juni, dus 8 maanden later en nog steeds niets. Deurwaarders dreigen, huur moet betaald worden, maar heb totaal niets meer nu en OCMW kan enkel dossier aanmaken voor leefloon.
Dit zou 6 Juli pas behandeld worden.

Wat kan ik doen om toch nog mijn uitkeringen te krijgen waar ik nu al 8 maanden voor van hier naar daar loop en hoe kan ik deurwaarders vermijden?
Ik ben ten einde raad nu. Ik heb alles al gedaan, 8 maanden aan een stuk om alles in orde te krijgen zoals ze het vragen, maar blijkbaar is dit niet voldoende.

Men heeft mij van de lokale ACV naar Brussel laten gaan en al voor het hoofdkantoor van ABVV, terwijl ACV wist dat ik nog bij hun zat omdat het geblokkeerd was door het dossier.
Zo zijn er nog een paar dingen die ik heb gedaan, totaal overbodig blijkbaar en nog meer dergelijke redenen en uitleg waar uiteindelijk niets van klopt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 jun 2010 07:32

eerste vraag: wat is er voor 11 november 2009 gebeurd? welke tewerkstellingen heb je gehad, waarom is die afgelopen (zelf ontslag, ontslag gekregen, ...) ?

PVanDam
Topic Starter

#3 , 10 jun 2010 12:55

eerste vraag: wat is er voor 11 november 2009 gebeurd? welke tewerkstellingen heb je gehad, waarom is die afgelopen (zelf ontslag, ontslag gekregen, ...) ?
In Augustus 2009 werkte ik voor een firma die overgenomen werd. Ben toen een week ziek geweest met doktersattest en men heeft mij onder druk een papier laten tekenen voor "onderlinge overeenkomst" in mijn week dat ik ziek was. Daarom was ik geschorst tot en met 11 november 2009. Daarna zou ik terug recht op uitkering hebben.

Maar dit kan toch geen invloed hebben op mijn uitkeringsrecht vanaf 11 november? Of heb ik het mis? Ik heb een sanctie gehad en aanvaard, had maar niet moeten tekenen, maar ja.

Reclame

PVanDam
Topic Starter

#4 , 15 jun 2010 00:15

Nog eens even bovenhalen, want zoek nog altijd dringend raad hierover.

xena

#5 , 15 jun 2010 05:24

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#6 , 15 jun 2010 07:09

Vanaf 11 november 2009 recht op uitkeringen.
Op 14/11/09 ingeschreven bij VDAB en ACV.
ik vermoed dat er een gat in uw carrierre zit en dat u totaal geen recht op werkloosheidsuitkering meer hebt totdat u terug voldoet aan de toelatings-voorwaarden .

ik begrijp totaal niet -> ontslag in augustus en inschrijven in november
hij kreeg geen ontslag, maar nam ontslag in onderling akkoord. Vandaar de sanctie van 13 weken.

PVanDam: jij zegt: "Nog maar eens gaan horen (na verschillende keren in de voorgaande maanden) en was een probleem met dossier."

welk probleem was dat?

en waarom ben je naar het ABVV gestapt om daar dan blijkbaar niks te vragen? Elke overstap tussen uitbetalingsinstellingen kost enige tijd, omdat men moet weten of je bij die andere nog bedragen verschuldigd bent.

PVanDam
Topic Starter

#7 , 15 jun 2010 15:08

Wel, ik was daar geweest voor hulp en het moet gezegd, ze hielpen mij er, zelfs al had ik nog geen bijdrage betaald omdat ik pas van 1 februari lid zou worden.
Het "probleem" waardoor ik niet kon overstappen was door dat dossier bij ACV. Daardoor werd een overdracht naar ABVV geblokkeerd en ABVV kan daar niet veel aan doen.
RVA heeft de beslissing hierover maar toen ik de reden van het dossier, de weigering van overstap en weigering van het dossier wou weten, stuurden men mij door naar ACV terwijl RVA de beslissing maakte.

Dus het is alsof ze een kat en muis spelletje spelen onderling. Ik weet dat het een beetje een ingewikkelde zaak is die logisch lijkt, maar blijkbaar meer vragen oproept en niet zo logisch is.
Ik ga deze week nog eens horen of ze mijn 2de aanvraag ontvangen hebben, want ondanks ik vermeldde dat men mij mocht oproepen voor meer info en ondanks het feit dat er in staat dat er bij CAW iemand is die hoorde aan telefoon dat men hun verhalen zelf verzonnen bij ACV heb ik nog steeds geen brief of telefoon gehad ivm de 2de aanvraag.

En blijkbaar is het niet zo dat je iemand kan spreken ervoor, want ofwel is er nooit iemand ofwel weten ze niets van het dossier.
Zou het ook veel liever eens uitpraten met hun, als volwassen mensen, zodat ik tenminste hoor wat de reden van alle miserie is.

JPV

#8 , 16 jun 2010 07:23

Wel, ik was daar geweest voor hulp en het moet gezegd, ze hielpen mij er, zelfs al had ik nog geen bijdrage betaald omdat ik pas van 1 februari lid zou worden.
Het "probleem" waardoor ik niet kon overstappen was door dat dossier bij ACV. Daardoor werd een overdracht naar ABVV geblokkeerd en ABVV kan daar niet veel aan doen.
RVA heeft de beslissing hierover maar toen ik de reden van het dossier, de weigering van overstap en weigering van het dossier wou weten, stuurden men mij door naar ACV terwijl RVA de beslissing maakte.

Dus het is alsof ze een kat en muis spelletje spelen onderling. Ik weet dat het een beetje een ingewikkelde zaak is die logisch lijkt, maar blijkbaar meer vragen oproept en niet zo logisch is.
Ik ga deze week nog eens horen of ze mijn 2de aanvraag ontvangen hebben, want ondanks ik vermeldde dat men mij mocht oproepen voor meer info en ondanks het feit dat er in staat dat er bij CAW iemand is die hoorde aan telefoon dat men hun verhalen zelf verzonnen bij ACV heb ik nog steeds geen brief of telefoon gehad ivm de 2de aanvraag.

En blijkbaar is het niet zo dat je iemand kan spreken ervoor, want ofwel is er nooit iemand ofwel weten ze niets van het dossier.
Zou het ook veel liever eens uitpraten met hun, als volwassen mensen, zodat ik tenminste hoor wat de reden van alle miserie is.
kan je eens je C4'en inscannen of duidelijk fotograferen (maak gerust naam & adres onleesbaar), wel volledig!? Liefst ook je ontslagbrief en de eerste pagina van de beslissing van de RVA. Daar kan ik dan al verder mee werken.

PVanDam
Topic Starter

#9 , 16 jun 2010 08:17

Ik zou dit heel graag doen, maar heb momenteel de mogelijkheid niet om dit te doen.

Ik ga proberen om zo snel mogelijk ergens een internet connectie te vinden waar een scanner is of een kabel voor de camera.
Alvast bedankt

PVanDam
Topic Starter

#10 , 23 jun 2010 12:02

Dit topic mag dicht, heb net het goede nieuws gekregen dat het opgelost is en dat de aanvraag na 8 maanden is goedgekeurd :)

Toch nog een dankwoordje aan hen die me wouden helpen, ik apprecieer dit ten zeerste. Nu hopen dat mijn andere zaak ivm mijn ex-werkgever ook nog goed afloopt.

Nog een geluk dat ik over een dosis positieve karma beschik :) héhé.

PVanDam
Topic Starter

#11 , 01 jul 2010 02:55

Ok toch nog een vraag hierover.

Ik heb dus mijn uitkeringen ontvangen. Nu blijkt dat ik voor december maar 150 kreeg door vakantiedagen die ik nog moest opnemen.
Deze zijn echter uitbetaald geweest bij mijn ontslag.

Maw krijg ik eerst 800 vakantiegeld en dan gaan ze het terug afhouden achteraf.
Dus heb ik zogezegd niets ontvangen voor mijn vakantiedagen en zijn die ook verloren?
+ 800 (bij ontslag) - 800 (afgehouden ervoor in december bij uitkeringen) = 0

JPV

#12 , 01 jul 2010 08:48

Ok toch nog een vraag hierover.

Ik heb dus mijn uitkeringen ontvangen. Nu blijkt dat ik voor december maar 150 kreeg door vakantiedagen die ik nog moest opnemen.
Deze zijn echter uitbetaald geweest bij mijn ontslag.

Maw krijg ik eerst 800 vakantiegeld en dan gaan ze het terug afhouden achteraf.
Dus heb ik zogezegd niets ontvangen voor mijn vakantiedagen en zijn die ook verloren?
+ 800 (bij ontslag) - 800 (afgehouden ervoor in december bij uitkeringen) = 0
bediende of arbeider?

bij je ontslag kreeg je als bediende zowel je enkel als dubbel vakantiegeld uitbetaald. het enkel vakantiegeld diende om die dagen te compenseren, het dubbel vakantiegeld is het "extraatje" dat je krijgt. De vakantiedagen die je nog moest nemen ben je idd verloren (allez, heb je genomen terwijl je werkloos was), het geld van het enkel vakantiegeld dient om die dagen dat je geen werkloosheid krijgt te compenseren.

Bij een arbeider krijgt die het vakantiegeld (zowel dubbel als enkel) uitbetaald in de lente van het jaar volgend op de prestaties (dus zou je nu alles ontvangen moeten hebben).

Hou er rekening mee dat je als werkloze ook dit jaar nog een stuk betaalde vakantie moet nemen.

PVanDam
Topic Starter

#13 , 01 jul 2010 12:14

Hey,

Ik ben (of was) bediende bij die firma.

Ik heb beide vakantiegelden gekregen, dus mijn dubbel is het extraatje zoals je zegt dan? Dit was het overgrote deel van die 800 euro.
Mijn enkel vakantiegeld was pak minder.

Ik ga zien dat ik vanavond of morgen de details hier eens kan zetten.

Op welk vakantiegeld is dan de inhouding van de uitkeringen gebasseerd? Naar wat ik begrepen heb van je zou het enkelvakantiegeld dus het bedrag zijn die bij de uitkeringen wordt ingehouden?
Wat als blijkt (moet het nog eens nakijken) dat mijn enkelvakantiegeld bv. pak minder is dan wat men inhield via uitkeringen?

Alvast bedankt voor snelle reactie

JPV

#14 , 02 jul 2010 22:29

Hey,

Ik ben (of was) bediende bij die firma.

Ik heb beide vakantiegelden gekregen, dus mijn dubbel is het extraatje zoals je zegt dan? Dit was het overgrote deel van die 800 euro.
Mijn enkel vakantiegeld was pak minder.

Ik ga zien dat ik vanavond of morgen de details hier eens kan zetten.

Op welk vakantiegeld is dan de inhouding van de uitkeringen gebasseerd? Naar wat ik begrepen heb van je zou het enkelvakantiegeld dus het bedrag zijn die bij de uitkeringen wordt ingehouden?
Wat als blijkt (moet het nog eens nakijken) dat mijn enkelvakantiegeld bv. pak minder is dan wat men inhield via uitkeringen?

Alvast bedankt voor snelle reactie
kan je eens zeggen:
- wanneer je (en waar je) gewerkt hebt in 2008
- of je reeds vakantie had genomen in 2009
- hoeveel dagen je geen werkloosheidsuitkering kreeg in december 2009?

PVanDam
Topic Starter

#15 , 03 jul 2010 02:14

Ik heb het hele jaar 2008 gewerkt (voltijds bediende) en in 2009 geen vakantiedagen genomen.
In december 2009 heb ik 150 euro gekregen van de 920 dus uitgerekend heb ik normaal een 20-22 dagen niet betaald gekregen.

Mijn totaal vakantiegeld ontvangen bij ontslag, moet ik eens nakijken, maar ligt rond de 800 euro, dus ongeveer het bedrag dat men heeft afgehouden in december.
Morgen zet ik het er op in detail hoeveel vakantiegeld ik ontvangen heb (enkel en dubbel)

Terug naar “Werkloosheid”