Aanreiding geparkeerd voertuig zonder Rijbewijs

stripes
Topic Starter

Aanreiding geparkeerd voertuig zonder Rijbewijs

#1 , 25 jun 2010 07:22

IK had graag raad i.v.m. volgende gebeurtenis:

Gisteren werd mijn geparkeerd voertuig aangereden door een bus van de lijn. Ik heb samen met de buschaufeur de papieren ingevuld, maar nu zit ik met een probleem. Sinds enkele dagen heb ik mijn rijbewijs voor een periode van 1 maand moeten afgeven. Nu is mijn vraag of de verzekering een controle gaat voeren naar mijn rijbewijs en/of ik nu in de problemen zit om mijn rijbewijs langer kwijt te geraken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 25 jun 2010 08:21

je zegt dat je auto geparkeerd stond.

Bedoel je daarmee dat je auto daar reglementair geparkeerd stond omdat je één maand niet met je auto mocht rijden (bv vlak bij je woning)

of stond je auto daar omdat je ondanks rijverbod toch gereden had?

Hoe dan ook, die bus is tegen een geparkeerd voertuig gereden en als jij daar reglementair stond, mag dat toch geen probleem opleveren om de schade aan je voertuig vergoed te zien

stripes
Topic Starter

#3 , 25 jun 2010 09:22

IKstond daar inderdaad reglementair geparkeerd, maar mijn wagen stond niet in de buurt van de woonplaats. Een vriend van me had met de wagen gereden en aangezien het om een bedrijfswagen gaat mochthijdaar waarschijnlijk niet mee rijden.
Controleerd de verzekering of de chauffeur op de moment van het ongeval een rijbewijs heeft?

Reclame

Johano

#4 , 25 jun 2010 11:14

Geachte,

indien het om een omnium-verzekering gaat zal uw verzekering daar niet naar vragen. Die vergoedt gewoon integraal de schade. Het al dan niet rijden met een rijbewijs dat ingetrokken is kan slechts aanleiding geven tot strafrechtelijk vervolging.
Indien het uw vriend was die ermee reed zal dat geen probleem geven.

Indien dat verzekeringsgewijs niet mag zou het al moeten lukken dat de verzekering daar achter komt. Kijk uw polis na of uw vriend er mee mocht rijden.
Heeft u een familielid dat eventueel wil zeggen dat hij/zij met de auto reed met u erbij? In zo'n geval zal het voor de verzekering geen probleem opleveren. Het beste is de partner/echtgenote aan te spreken hiervoor.

Ik zou me in elk geval niet teveel zorgen maken.

stripes
Topic Starter

#5 , 25 jun 2010 12:54

En gaat de verzekering van de Lijn moeilijk doen? Kunnen die trouwens checken of mijn rijbewijs aldan niet ingenomen is.
Ik heb nu wel in vakantie omwille de inname van mijn rijbewijs, maar een verlenging zie ik echt niet zitten.

sniper

#6 , 25 jun 2010 13:13

En gaat de verzekering van de Lijn moeilijk doen? Kunnen die trouwens checken of mijn rijbewijs aldan niet ingenomen is..
dat is enkel van belang als u al rijdend een ongeval had
indien u geparkeerd stond (zelfs fout geparkeerd) dan ligt de fout van het ongeval bij het aanrijdende voertuig
een fout geparkeerd voertuig is heel zelden een 'niet te voorziene hindernis' bij een aangepaste snelheid
trouwens, het is niet u (met of zonder rijbewijs) die geparkeerd staat, maar uw voertuig, en dat hoeft geen rijbewijs om geparkeerd te staan
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

cdelahaye

#7 , 28 jun 2010 23:56

Als je auto daar geparkeerd stond, en de bus heeft deze aangereden, dan mag dit geen probleem vormen; er kan zelfs normaliter geen verhaal zijn. Is het een bus van de lijn zelf dan is er een probleem in RDR want deze verzekeraar is niet tot de RDR conventie toegetreden, vergoeding zal dus in gemeen recht moeten gaan, en als dan uitkomt dat jij die auto daar hebt geplaatst dan kan je een gerechtelijke sanctie(boete) krijgen. Hoe dan ook: de bus is aansprakelijk en zal de schade moeten vergoeden. In het laatste geval rest enkel het OM te bewijzen wanneer je die auto daar hebt gezet.

vanessag

#8 , 20 aug 2010 23:41

Dat er een vriend mee rijdt kan eigenlijk niet denk ik, de wet hierrond zegt dat enkel de ingeschreven werknemer of de "op hetzelfde adres gedomicilieerde personen" er mee mogen rijden. Maar dan nog doet dat er niets terzake. De wagen stond reglementair geparkeerd en de bus reed erop in. Wie die wagen daar zet en hoelang die daar staat doet dan toch niet terzake?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2010 23:48

de wet hierrond zegt dat enkel de ingeschreven werknemer of de "op hetzelfde adres gedomicilieerde personen" er mee mogen rijden
Niet elke auto is een bedrijfswagen!

vanessag

#10 , 21 aug 2010 00:03

neen, maar stripes zegt zelf dat het in dit geval om een bedrijfswagen gaat.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 aug 2010 00:10

Maar er werd niet met de wagen gereden toen de schade veroorzaakt werd. Er was dus geen chauffeur op dat ogenblik.
Bijgevolg kan het ook geen ongeoorloofde chauffeur geweest zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 aug 2010 00:11

:oops: Excuseer, diagonaal gemist. :wink:

Terug naar “Verkeersongevallen”