Een fatsoenlijke dierenliefhebber, zoals u zichzelf noemt, raapt op een plaats die voor anderen toegankelijk is, ALTIJD de drollen van zijn honden op.
Op deze weide kunnen misschien ook wel eens kinderen komen spelen en hun moeders zullen het vast niet leuk vinden dat ze met die 'pure natuur' van jouw honden aan hun schoenen thuiskomen.
Als deze weide wordt gebruikt voor koeien, vermoed ik dat kinderen daar niet snel gaan spelen
8)
(en een randopmerking: klaag niet over een ander zijn vuil, als je het jouwe niet opruimt)
soit... het eigenlijke onderwerp is: mogen mijn honden los in die weide? Moet er geen bord staan dat dit een privé-bezit is?
We gaan het zo zeggen:
je hebt van die boerenwegeltjes - door velden en weides gesneden - waarvan sommige vermeld staan: verboden of privaat
en je hebt van die boerenwegels waar niets bij staat
Als er niets staat, duidt dat op een ofwel: openbare weg zonder privaat karakter => en dan kan niemand wat zeggen
als er niets staat, duidt dat eventueel ook op: openbare weg zonder privaat karakter => is privaat, maar omdat er niets staat, laat men je toe deze weg te bewandelen.
als er wel iets staat, ist simpel: privaat = verboden doorgang.
een weide lijkt me eerder iets waar je moeilijk een bord bij kan gaan zetten dat het privaat is... stel je voor dat alle boeren bij elke weide en veld zo'n bordje moeten gaan zetten... zou een leuk uitzicht worden.
in principe kan je dus niet weten of een weide privaat is... zeker niet als die maar aan één kant bezet wordt door draad en je kan ook moeilijk rond gaan vragen van wie die weide is en of je dat veld mag gebruiken.
Het zal wel beter zijn natuurlijk dat je de gemeente vraagt of die weide privaat is of niet... de kans dat je daar reactie op krijgt, is vrij laag...
voor in geval je het ergens anders gaat doen best eens het plaatselijk politiereglement controleren want in de meeste gevallen mag je hond niet loslopen op openbare plaatsen
xena is goed ingelicht en ik ben blij dat ze schrijft 'plaatselijk politiereglement' en niet de Belgische wet...
In principe: als er NIETS in het politiereglement staat = mogen honden overal los
maar Xena heeft wel een foutje gemaakt: de weide zou geen openbare plaats zijn, maar privaat gebied... privaat gebied met openbaar karakter.
in dat geval lijkt het mij dan logisch dat de vrouw in kwestie ergens iets plaatst op haar gebied waaruit je kan concluderen dat je daar niet mag spelen met je hond... en ik vermoed dat als mevrouw kwaad is op mr met zijn hond, dat ze daar ook geen kinderen zal dulden.
Nu, als die mevrouw dat vriendelijk heeft laten weten, is er geen vuiltje aan de lucht. In het andere geval vind ik het een overdreven reactie, daar je van niets weet.
en nu wil ik eens weten wie allemaal eerst naar de gemeente rent om te vragen of zijn/haar kinderen op die lap grond mag spelen?
Van wie dat is, daar trek je als kind ook niets van aan. Je gaat als kind ook huizen binnen die nog in aanbouw zijn... wat volgens de wet ook wel niet zal mogen.