Een goeiedag! Blij dat ik dit forum heb gevonden want het is mijn laatste hoop op duidelijkheid omtrent volgend juridisch akkefietje.
Als een erfgenaam verklaart een nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (BBS), brengen alle schuldeisers hun schulden ter kennis aan de persoon die in de publicatie in het staatsblad wordt vermeld. Deze kennisgeving dient te gebeuren binnen de drie maanden na de publicatie (art. 793 B.W.)
Een mogelijk hiaat in de wet is daarbij het volgende: als je als schuldeiser zeker bent dat de nalatenschap batig was voor de erfgenaam (na inzage in de BBS) MAAR de schuld is pas ontstaan NADAT de betrokken erfgenaam werd uitbetaald, hoe kan je dan ooit nog de schuld verhalen op de erfgenaam?
Alle bronnen terzake stellen vaagweg iets als: "als een erfgenaam aanvaardt onder voorrecht van BBS, kan hij slechts aangesproken worden voor het bedrag dat hij werkelijk heeft verkregen uit de nalatenschap".
Artikel 809 B.W. stelt echter: "Schuldeisers die ten tijde van een eerste betaling niet bekend waren maar zich achteraf aanmelden, hebben verhaal op de betaalde LEGATARISSEN gedurende een termijn van drie jaar te rekenen van de dag dat de rekening is aangezuiverd en het overschot betaald."
En d??r zit het probleem: de wet zegt dat je als schuldeiser nog een verhaal hebt t.o.v. legatarissen (& dus niet t.o.v. "gewone" erfgenamen). Waar sta je dan als schuldeiser als je in die situatie zit, maar er geen legatarissen in het spel zijn?
N.B.: een mogelijke onmiddellijke redenering lijkt: "te laat = te laat!"; je had de schulden maar binnen de drie maanden na publicatie ter kennis moeten brengen, maar dat zou zeer vreemd zijn aangezien het vooral de fiscus is die schulden zal zien ontstaan buiten die termijn van drie maanden. Wat bvb. met:
1) de personenbelasting van de overledene van het inkomstenjaar waarin hij overleden is? De aanslag voor dat inkomstenjaar wordt immers pas gevestigd in het kalenderjaar erop, en dus veelal buiten de termijn van drie maanden na publicatie.
2) de onroerende voorheffing? De onroerende voorheffing is verschuldigd door de eigenaar op 1 januari van het aanslagjaar, maar wordt ten allervroegste gevestigd in juni van dat aanslagjaar => vaak (en dan vooral bij overlijden in de loop van de eerste paar maanden van het jaar) wordt de onroerende voorheffing ook pas gevestigd buiten de termijn van drie maanden na publicatie.
Ik kijk hoopvol en met spanning uit naar alle relevante inbreng en visies terzake. Dit is namelijk een juridische vraagstuk waar ik al meer dan een jaar mee kamp en kop noch staart aan krijg.