Hallo beste mensen
Nu zit ik in de volgende situatie : mijn ex vriend en ik woonden officieel samen op mijn appartement, dat door mij is gehuurd. Hij staat nergens vermeld in het huurcontract en heeft daar dus geen rechten op. Ik woon daar ook nog officieel, tot de opzegtermijn is verlopen, maar nadien verzet ik mijn adres naar waar ik nu verblijf.
Ik heb het huurcontract laten opzeggen via mijn advocaat, de opzegtermijn loopt tot december. Nu is het zo, dat mijn ex nog steeds op mijn appartement zit, en niet wenst te verhuizen, ook niet als de opzegtermijn is verlopen. Daarna zal waarschijnlijk een procedure tot uitzetting gestart worden, dat ook niet gemakkelijk zal zijn, men kan niet iemand buiten zetten zonder andere verblijfplaats.
Dit betekent, dat de huiseigenaar per dag dat mijn ex nog langer blijft een bezettingsvergoeding kan vragen. Mjin vraag is : wie moet deze betalen?
Ik, de huurder, ook al is het huurcontract die moment afgelopen en heb ik "in principe" niets meer te maken met mijn ex, het appartement of de eigenaar van dat appartement?
Of hij, degene die het appartement bezet en ervoor zorgt dat de huiseigenaar niet verder kan verhuren?
Hoeveel bedraagt zo'n bezettingsvergoeding normaal? (Is dat een perecentage van de huur, of is het meer dan de huur)
Als mijn ex die normaal moet betalen, hangt dit dan ook af van zin inkomen. Als hij niet genoeg inkomen heeft, of als hij weigert dit te betalen, kan men die kosten dan bij mij komen vorderen?
Op dit moment woont hij in mijn appartement, waarvan ik de huur betaal en hij is duidelijk van plan om hier nog langere tijd van te profiteren. Deze tijd wil ik liefst enkel beperken tot de opzeggingstermijn, en niet langer. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik dat kan doen en hoe ik me het beste kan indekken tegen deze problemen.
Anoniempje