Alimentatie: hoeveel krijgen/betalen jullie?

stupid me

#46 , 18 mei 2010 20:32

Ben nu 2 jaar gescheiden, geen alimentatie, geen onderhoudsgeld. De EOT was de bedoeling van co-ouderschap dit heeft een half jaar geduurd. Sinds september 2008 wonen de 2 kinderen (nu 14 en 11) bij mij en mijn vriend, alle kosten zijn voor ons. Om de 2 weken gaan ze 1 dag naar mijn ex. Als ik aan mijn ex vraag om financiele bijstand voor de opvoeding van de kinderen, zegt hij dat hij da enkel doet als co-ouderschap terug van toepassing word. Hoe lossen wij dit op !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#47 , 20 mei 2010 09:16

@ stupid me:
nogal tegenstrijdige situatie...
even de feiten op een rijtje:
co-ouderschap verwijst naat het ouderlijk gezag, niet naar de verblijfsregeling .
Dus beslissingen worden samen genomen, ook als de kinderen steeds verblijven bij dezelfde ouder en op bezoek gaan bij de andere.
verblijfsco-ouderschap kan je inderdaad samen bepalen in een EOT.
Als je de verblijfsregeling wijzigt zonder rechtbank, wordt er verondersteld dat je die beslissing als ouders samen neemt.
Het is dan nogal evident dat de kosten dan op een andere manier verrekend worden. Als je ex zegt dat ie gaat bijdragen als het weer 50/50 verblijfsregeling wordt, dan hapert er toch iets aan zijn redenering. Betalen aan jou als ie de kinderen heeft en niet betalen aan jou als hij cde kinderen niet heeft?
dus als je wil dat dit in orde komt: meld je ex heel vriendelijk dat je (om de huidige situatie voor alle partijen juridisch duidelijk vast te leggen :) ) de aanpassing van het verblijfsco-ouderschap gaat aanvragen bij de jeugdrechtbank. Dat de huidige situatie immers met instemming van beide partijen al 2 jaar een feit is.

Als hij een beetje slim is zal hij beseffen dat de kinderalimentatie die hij daar aan verbonden zal moeten betalen (met achterstalligen erbij : bvb. zo'n 6000 euro? :D ), zeer waarschijnlijk véél meer zal bedragen dan indien jullie dat zelf in der minne zullen regelen. (Als je aanmerkelijk veel minder verdient dan hem is dat bijna zeker het geval..)
Dat komt gewoon vlot en soepel vanzelf in orde...

stupid me

#48 , 21 mei 2010 18:19

eylis

super bedankt voor je antwoord, ex was en is blijkbaar een kei in manipuleren om zijn geld te beschermen. We hebben volgende week een afspraak bij de notaris om de juiste juridische stappen te ondernemen, maar door je antwoord voel ik me een stuk zekerder van mijn zaak.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#49 , 21 mei 2010 19:08

Als je de verblijfsregeling wijzigt zonder rechtbank, wordt er verondersteld dat je die beslissing als ouders samen neemt.
Waar kan je die informatie vinden?

RR

eylis

#50 , 21 mei 2010 20:24

@ rode ridder:

dat is geen wettekst maar kan contekstueel perfect het gevolg zijn van de regel van co-ouderschap (gezamelijk ouderlijk gezag).

Ik refereer naar de case van "stupid me", waar de rechtbank of het EOT de 50/50 verblijfsco-ouderschap bepaalde.
Naderhand passen de ouders dit zelf aan en beslissen de kinderen toch voltijds bij één ouder te laten verblijven (met bezoekregeling voor de andere ouder) Alleen moeten er bij zo'n wijziging natuurlijk ook aan de financiele consekwenties gedacht worden...

Veel mensen denken dat een EOT of vonnis enkel te wijzigen is via de rechtbank.
Maar voor de verblijfsregeling geldt in eerste instantie ook steeds het co-ouderschap (gezamelijk ouderlijk gezag) Dat betekent dat je SAMEN beslissingen kan nemen in het belang van de kinderen en hun relatie tot hun ouders.
Dus het kan ook dat je als ouders op een gegeven moment SAMEN beslist dat je de verblijfsregeling (bvb. tijdelijk) wijzigt.
Dat is dat geen overtreding hé..
Maar een pedagogische beslissing. Dit soort van overleg kan natuurlijk alleen als er een werkbare verstandhouding is tussen de ouders.

Uit mijn ervaring en van meerdere vrienden stel ik vast dat een verblijfsregeling kan wijzigen: dit kan om financiele/ernstige gezondheidsredenen (de ene ouder heeft het tijdelijk even moeilijk. ) Nieuwe ontwikkelingen in het andere gezin (er komt een nieuwe partner, een nieuw kindje...)

Oudere kinderen die willen gaan studeren in de stad (enkele jaren bij de papa op kot :-)
Een verblijfsregeling moet naargelang de omstandigheden en tijd flexibel kunnen blijven denk ik.
1 belangrijke Voorwaarde: een aangename verstandhouding tussen de ouders...

roderidder

#51 , 21 mei 2010 21:51

dat is geen wettekst maar kan ...
Nee dat kan niet ! Ouders en kinderen moeten de wet volgen basta. Van zodra er een haar in de boter ligt en men zet er "plots" een deurwaarder op (vb. men laat de andere ouder onwetend op vakantie vertrekken met de kinderen met in het achterhoofd een deurwaarder naar de andere ouder sturen) om de nodige vaststellingen te doen om daarna een rechtstreekse correctionele dagvaarding te doen... dan kan die strafrechter heel moeilijk anders dan de ten laste legging van art. 432SW als bewezen te verklaren. Uiteraard moet die jeugdrechter met dergelijke vonnis van de stafrechtbank rekening houden, meer nog men kan zelfs eenzijdig de zaak met voorrang boven alle andere zaken voorbrengen !!! (met andere woorden met slechts 1 ouder naar de jeugdrechter, de andere ouderen of zijn/haar advocaat is daar niet! die daarbij dient te vonnissen met voorrang boven alle andere zaken) Zie hiervoor wat j.demoor over art. 387ter weet te vertellen: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 3512#83512
en let vooral op de woorden: "Hij kan nieuwe beslissingen nemen met betrekking tot het ouderlijk gezag of de huisvesting van het kind"

Wat de rechter uitspreekt heeft kracht van wet, dus ook de strafrechter.

Concreet: als de rechter niet heeft uitgesproken dat de verblijfsregeling kan aangepast worden door "onderling akkoord", wat meestal niet het geval is, kan dit niet. Ook niet met een handtekening van de notaris noch een stempel en de zegen van de burgemeester en/of de Paus, al zal de laatste naar mijn aanvoelen wel invloed hebben op de uitspraak.

een voorbeeld:
Akkoord bij notaris niets waard?
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=JU2JAMGC

RR

eylis

#52 , 22 mei 2010 21:02

beste rode ridder,
absoluut gelijk heb je!
tenminste als je enkel het conflictmodel van echtscheidingen in overweging neemt...

Maar er zijn - en tegenwoordig gelukkig meer en meer - ook ex-partners die naast de juridische afhandeling van hun scheiding, ook samen werk mak en van de emotionele en relationele verwerken van hun relatie.

Als mensen daarin slagen, dan evolueren ze van geliefden/partners/ouders naar... vrienden/ouders.
Of je het gelooft of niet, maar dan is die "nieuwe" ouderband van die aard dat men op elkaar kan rekenen.
en in die zeldzame gevallen, nemen ouders samen beslissingen.
Maar inderdaad en jammer genoeg, in conflictueuze echtscheidingen volgt men betere de letterlijke letter van de wet tot het bittere einde..

lucgescheiden

#53 , 31 mei 2010 07:21

Wel ik ben vader van vier kinderen.
Heb in een poging om mijn huwelijk te redden mijn job laten schieten.
Gevolg drie maanden schorsing van de RVA bovenop en in de derde maand een huisuitwijzing door de vrederechter.

Wanneer de rechtbank van Eerste Aanleg uitspraak deed dopte ik en vang aldus een 1000 euro per maand.
De kinderen mochten gedomicilieerd woorden bij hun moeder.
En ik dien in afwachting van een uitspraak ten gronde 100,- EURO per maand en per minderjarig kind (2) te betalen.

De procedure der vereffening en verdeling is reeds geruime tijd gerokken en daarin wordt nog eens 400,- euro per maand als woonvergoeding geëist en tal van bijdrage aan de bijzondere onkosten.

Eerste Aanleg zet daarmede tevens de deur open voor mijn ex om ook een alimentatie voor de meerderjarigen te eisen.
Eens ik terug aan het werk ben kan ze dan alle gelden nogeens laten optrekken ook vrees ik.
En dit terwijl gezinsverlating reeds vast stond en bilocatie de standaard regeling zou zijn.

Is hier wel echt dweilen met de kraan open zo mag blijken.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#54 , 31 mei 2010 21:40

Een opmerkelijk citaat van een parketmagistraat waarvan de vrouw naar de vrederechter trok +/- 10 jaar geleden
hij: inkomen 2700 euro
zij: geen werk
uitspraak vrederechter onderhoudsgeld (vrouw en kinderen samen) 2100 euro

citaat van de parketmagistraat:
Ik kwam in aanmerking voor een pro deo advocaat
uiteraard zegt dit iets over het absurde van het systeem zelf

RR

Bijtje

#55 , 01 jun 2010 15:45

Wij waren niet getrouwd, hebben co-ouderschap, maar geen bilocatie op papier, maar onze zoon verblijft in praktijk wel evenveel tijd bij mij als bij de papa. De papa heeft verschillende eigendommen, een nieuwe relatie en is zelfstandige, ik ben alleenstaand (mijn vriend en ik wonen nog niet samen) en studeer nog. Ik krijg geen alimentatie. Ik heb wel het kindergeld volledig

lucgescheiden

#56 , 04 jun 2010 11:01

Ik werd als werkloze veroordeeld tot het betalen van 200 euro alimentatie voor de minderjarige.
Deze uitspraak werd gedaan door Eerste Aanleg op basis van een verhoor van de kinderen die verkozen met hun moeder mee te gaan.
Dit alles in afwachting van een vonnis ten gronde voor de jeugdrechtbank.

Mijn vraag is nu of deze horing opweegt tegen de standard regeling van bilocatie.
(Mijn ex voert in het geheel van de procedures een oudervijandelijke politiek wat aantoonbaar is.)

Iemand terzake ervaring mee?
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#57 , 07 jun 2010 07:26

Ik werd als werkloze veroordeeld tot het betalen van 200 euro alimentatie voor de minderjarige.
Deze uitspraak werd gedaan door Eerste Aanleg op basis van een verhoor van de kinderen die verkozen met hun moeder mee te gaan.
Dit alles in afwachting van een vonnis ten gronde voor de jeugdrechtbank.

Mijn vraag is nu of deze horing opweegt tegen de standard regeling van bilocatie.
(Mijn ex voert in het geheel van de procedures een oudervijandelijke politiek wat aantoonbaar is.)

Iemand terzake ervaring mee?
Bilocatie wordt onterecht standaard genoemd. Mijn vriend heeft enkele weken geleden bilocatie gevraagd en het niet gekregen van de jeugdrechter. Integendeel, nu mag hij ineens alimentatie betalen terwijl dit daarvoor helemaal geen onderwerp was.

Bijtje

#58 , 07 jun 2010 07:30

Er wordt ook dikwijls gedacht dat ouders bij bilocatie geen alimentatie moeten betalen, maar dit is niet waar. De ouder met een duidelijk hoger inkomen dan de andere, zal altijd een stukje moeten afgeven indien erover wordt gestruikeld. En dit is niet meer dan normaal, alleen vind ik, dat er een financieel onderzoek zou moeten zijn om te kijken hoeveel er van de ene kant naar de andere moet overgedragen worden want er worden vaak wel héél oneerlijke uitspraken gedaan heb ik ondervonden.

crockie

#59 , 12 jun 2010 13:22

Zijn er mensen die bilocatie hebben week / week en waarbij de kledij en alles enkel aangekocht wordt door de moeder en meegegeven wordt wekelijks naar de vader.
Hoe regelen jullie dat financieel?

Bijtje

#60 , 16 jun 2010 06:12

Ik ken mensen waarbij dit inderdaad zo is. De mama koopt de kleding aan, stuurt 1x/maand de rekeningen van de voorbije maand per mail naar vader en vader stort een groot deel ervan terug op haar bankrekening. Hij betaalt verder geen alimentatie.

Terug naar “Echtscheiding”