EOT - een weg terug ?

miranda
Topic Starter

EOT - een weg terug ?

#1 , 27 sep 2006 15:28

Ik ben 3 jaar geleden gescheiden op basis van een EOT.
Ik ben 47 jaar en was 12 getrouwd. Ik moest tijdens mijn huwelijk niet werken en dit in samenspraak met mijn ex.
Na een 2 jaar lange vechtscheiding, met alles wat er bijhoord : vernederingen, psychische mishandeling..... was ik het beu en heb toen besloten mij een nieuwe kans te geven en de voorgestelde EOT te aanvaarden.
EOT : een bedrag voor mij te installeren (ik had niets meer) + gedurende 3 jaar een maandelijks bedrag.
De 3 jaren zijn bijna voorbij. Ik heb werk gevonden maar met wat ik verdien zal het zeer moeilijk zijn om rond te komen. Op mijn leeftijd terug van nul beginnen is zeer moeilijk. Een loopbaan beginnen op 45-jarige leeftijd is niet evident en dan mag ik niet denken aan het verlies wat mijn pensioen betreft !
Volgens mij is er geen terugweg na het ondertekenen van een EOT.
Graag toch een advies. De reden van de echtscheiding was de ontrouw van mijn ex -> vastgesteld door gerechtsdeurwaarder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 28 sep 2006 08:28

Lijkt me inderdaad onmogelijk. U bent gescheiden met onderlinge toestemming en beide partijen waren dus akkoord.
De rechtbank heeft op die basis de echtscheiding uitgesproken dewelke ook is overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Die rechtshandeling kan je niet eenzijdig ongedaan maken.
Is ook logisch gezien de mogelijke konsekwenties (stel je voor dat je ex intussen opnieuw getrouwd is en/of kinderen kreeg en/of kredieten aanging enz .....)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lex

#3 , 28 sep 2006 10:28

Lijkt me inderdaad onmogelijk.
Dat zal het zo ongeveer zijn!

Wijziging van een EOT vereist een 'ONVOORZIENE omstandigheid...', dewelke er m.i. NIET is.

INDIEN U geen andere argumenten kan aanbrengen, dan zal U zelf ' voor de gebraden kiekens' moeten zorgen.

Reclame

miranda
Topic Starter

#4 , 28 sep 2006 18:43

Bedankt alvast voor de reakties !

Toch nog een vraag : wat zouden "ONVOORZIENE omstandigheden" kunnen zijn ?

Lex

#5 , 29 sep 2006 09:29

Bedankt alvast voor de reakties !

Toch nog een vraag : wat zouden "ONVOORZIENE omstandigheden" kunnen zijn ?
Ziekte, invaliditeit,...feiten die onvoorspelbaar zijn en waarbij de verdere uitvoering van de overeenkomst kwasi onmogelijk wordt.
U wist dat U NA drie jaar zelf voor een voldoende inkomen zou moeten gaan zorgen.

miranda
Topic Starter

#6 , 02 okt 2006 16:23

Ik denk dan velen onder ons die een vechtscheiding meegemaakt hebben akkoord zullen zijn over het feit dat het op een bepaald moment psychologisch zeer zwaar kan worden en dat de beslissingen die dan genomen worden misschien niet de juiste zijn. Na iets meer dan 2 jaar realiseer ik mij nu pas dat ik de verkeerde beslissingen heb genomen, en zal dus voor de 'gebraden kiekens' moeten zorgen.

Lex

#7 , 02 okt 2006 18:17

Art. 28. Ieder heeft het recht verzoekschriften,...in te dienen.(Grondwet,17 feb. 1994)

Misschien eens een wetsvoorstel indienen?

Terug naar “Echtscheiding”