bewindvoerder

ouarachi
Topic Starter

bewindvoerder

#1 , 19 mei 2010 23:15

hey iedereen ik ben hier nieuw

mijn vader heeft een bewindvoerder al een tijdje, wat ik wou weten is: alle brieven dat op de naam van mijn vader zijn moet ze niet bij de bewindvoerder gaan?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 mei 2010 07:49

hey iedereen ik ben hier nieuw

mijn vader heeft een bewindvoerder al een tijdje, wat ik wou weten is: alle brieven dat op de naam van mijn vader zijn moet ze niet bij de bewindvoerder gaan?

mvg
zoals gezegd ouarachi, leer geduld hebben. 't is niet omdat je niet direct antwoord krijgt dat je onmiddellijk hier nog een nieuwe topic te openen.

Ma soit, voor wie meer info wil over de grond van de zaak: zie http://www.9lives.be/forum/algemene-dis ... ering.html

j.demoor

#3 , 21 mei 2010 10:23

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...”(Burgerlijk Wetboek).

De bevoegdheid van de voorlopige bewindvoerder beperkt zich tot ‘zijn goederen te beheren’ en ook daarin blijft voornoemde meerderjarige nog ‘gedeeltelijk’ bekwaam. Daaruit volgt dat NIET ‘alle brieven op de naam van uw vader naar de bewindvoerder moeten gaan‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ouarachi
Topic Starter

#4 , 21 mei 2010 20:03

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...”(Burgerlijk Wetboek).

De bevoegdheid van de voorlopige bewindvoerder beperkt zich tot ‘zijn goederen te beheren’ en ook daarin blijft voornoemde meerderjarige nog ‘gedeeltelijk’ bekwaam. Daaruit volgt dat NIET ‘alle brieven op de naam van uw vader naar de bewindvoerder moeten gaan‘.
en naar wie moeten ze gaan?? bij ons thuis? ja ok ze komen bij ons thuis mijn moeder stuurt het naar de bewindvoerder en de bewindvoerder stuurd het weer naar ons??? wij hebben zogezegd een brief gekregen dat de polis stop gezet is, de brief was op naam van mijn vader, mijn vader zat toen van maandag t.e m vrijdag in ziekenhuis, dus hoe heeft hij die brief dan getekend?

roharro

#5 , 21 mei 2010 20:20

en naar wie moeten ze gaan?? bij ons thuis? ja ok ze komen bij ons thuis mijn moeder stuurt het naar de bewindvoerder en de bewindvoerder stuurd het weer naar ons??? wij hebben zogezegd een brief gekregen dat de polis stop gezet is, de brief was op naam van mijn vader, mijn vader zat toen van maandag t.e m vrijdag in ziekenhuis, dus hoe heeft hij die brief dan getekend?
De verzekeringsmaatschappij stuurt de correspondentie naar het domicilie
van de verzekeringnemer (het adres vermeld in de polis). Dus ook het bericht waarmee ze de polis stopzetten. Er is geen verplichting voor de verzekeringsmaatschappij om die naar een ander adres te versturen. Zeker niet naar het ziekenhuis waar men als patient is opgenomen. Trouwens, waarom zou uw vader een brief moeten ondertekenen die hij zelf ontvangt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ouarachi
Topic Starter

#6 , 23 mei 2010 11:36

De verzekeringsmaatschappij stuurt de correspondentie naar het domicilie
van de verzekeringnemer (het adres vermeld in de polis). Dus ook het bericht waarmee ze de polis stopzetten. Er is geen verplichting voor de verzekeringsmaatschappij om die naar een ander adres te versturen. Zeker niet naar het ziekenhuis waar men als patient is opgenomen. Trouwens, waarom zou uw vader een brief moeten ondertekenen die hij zelf ontvangt?
ik versta niet wat je wilt zeggen "waarom zou u vader een brief moeten ondertekenen die hij zelf ontvangt"

je moet toch een aangetekende brief toch ondertekennen?

ouarachi
Topic Starter

#7 , 23 mei 2010 11:54

nog een vraagske

als de bewindvoerder de brandverzekering betaalt, moet hij dan ervoor zorgen dat, als er een aangetkende brief komt, van de brandverzekering, naar hem toekomen? want mijn vader verblijft in het ziekenhuis dus kan hij toch die brief niet ondertekkennen?

roharro

#8 , 23 mei 2010 23:43

nog een vraagske

als de bewindvoerder de brandverzekering betaalt, moet hij dan ervoor zorgen dat, als er een aangetkende brief komt, van de brandverzekering, naar hem toekomen? want mijn vader verblijft in het ziekenhuis dus kan hij toch die brief niet ondertekkennen?
Neen dat moet hij niet doen.
Trouwens de ontvanger van een aangetekende brief ondertekent die brief niet. Hij tekent wel voor ontvangst ervan.
Als de brief op vaders adres komt en hij bevindt zich in het ziekenhuis dan geldt dat niet als excuus. Ofwel laat de postbode dan een familielid voor ontvangst tekenen, ofwel laat hij een bericht achter in de brievenbus dat de brief kan worden afgehaald op het postkantoor. Daarin staat ook vermeld dat indien de bestemmeling de brief niet zelf kan afhalen iemand anders dat in zijn plaats mag doen mits volmacht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”