Helft van huis verkopen

Sissy
Topic Starter

Helft van huis verkopen

#1 , 18 mei 2010 07:44

Mijn man is eigenaar van een huis dat hij al had voor dat wij getrouwd zijn. Hij heeft ook 2 kinderen uit eerste huwelijk. We zijn getrouwd met scheiding van goederen.

Nu wil hij graag een deel van zijn huis aan mij verkopen. Pak bijv. huis is 300000 Euro waard en ik wil voor 100000 Euro een deel kopen. Kan zoiets? Hoe doen we dit? Gewoon naar de notaris gaan?

Hoe zit het met de erfnis van zijn kinderen? Krijgen zij dan nogmaar 200000 Euro. En als zij het huis willen verkopen als hij dood is, moeten zij mij dan 100000 Euro uit betalen of kunnen zij helemaal niet verkopen zonder mijn toestemming ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 mei 2010 11:41

Mijn man is eigenaar van een huis dat hij al had voor dat wij getrouwd zijn. Hij heeft ook 2 kinderen uit eerste huwelijk. We zijn getrouwd met scheiding van goederen.

Nu wil hij graag een deel van zijn huis aan mij verkopen. Pak bijv. huis is 300000 Euro waard en ik wil voor 100000 Euro een deel kopen. Kan zoiets? Hoe doen we dit? Gewoon naar de notaris gaan?

Hoe zit het met de erfnis van zijn kinderen? Krijgen zij dan nogmaar 200000 Euro. En als zij het huis willen verkopen als hij dood is, moeten zij mij dan 100000 Euro uit betalen of kunnen zij helemaal niet verkopen zonder mijn toestemming ?
Zijn kinderen erven slechts zijn deel van het huis. Bij overlijden hebt u levenslang vruchtgebruik van het huis. Zij kunnen het vruchtgebruik niet afnemen van u afkopen indien u niet akkoord gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sissy
Topic Starter

#3 , 18 mei 2010 13:48

Bedankt.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de lening die ik ga opnemen om de deel van het huis te kopen. Kan ik deze fiscaal aftrekken. Het is mijn eerste eigendom en ik woon er zelf in.

Verder hoe zit het ermee als de kinderen het huis willen verkopen als mijn partner dood is? Ben ik er juist als ik ervan uitga dat dit niet kan omdat er een deel van het huis van mij is en zij mijn toestemming nodig zullen hebben?

Verder: Hoe zit het met de prijs. Stel ik koop een deel van 100.000 Euro en bij 20 jaar wordt het huis verkocht. Krijg ik dan juist 100.000 Euro terug of krijg ik ook iets van de "winst"wat er op de prijs wordt gemaakt? het huis is misschien binnen 20 jaar veel meer waard als nu.....

Reclame

roharro

#4 , 18 mei 2010 18:58

Bedankt.

Verder hoe zit het ermee als de kinderen het huis willen verkopen als mijn partner dood is? Ben ik er juist als ik ervan uitga dat dit niet kan omdat er een deel van het huis van mij is en zij mijn toestemming nodig zullen hebben? Aangezien het uw gezinswoning waarvan u het levenslang vruchtgebruik heeft kunnen ze ie niet verkopen zolang u leeft. Tenzij met uw toestemming uiteraard.
Verder: Hoe zit het met de prijs. Stel ik koop een deel van 100.000 Euro en bij 20 jaar wordt het huis verkocht. Krijg ik dan juist 100.000 Euro terug of krijg ik ook iets van de "winst"wat er op de prijs wordt gemaakt? het huis is misschien binnen 20 jaar veel meer waard als nu.....
In feite koopt u een deel van het huis, bijvoorbeeld 40 percent. In dat geval hebt u als medeeigenaar recht op 40 percent van de verkoopprijs. Dat kan dus meer maar ook minder zijn dan uw oorspronkelijke bijdrage.
Bovendien heeft u bij verkoop (indien nu toestemt) recht op de waarde die het vruchtgebruik heeft op dat ogenblik (hangt af van uw leeftijd op tijdstip van verkoop).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”