Ik zit met verschillende vragen, wie helpt mij hierdoor?
Ik ben gehuwd en heb drie kinderen ( 27, 25 en 23 jaar).
Wij wonen in ons eigen huis, en naast dit huis ligt een perceel bouwgrond waar we hard voor gewerkt hebben.
Dat perceel bouwgrond wil ik aan een zoon schenken, die daar dan een huis zou op bouwen samen met zijn vriendin.
Dat huis zal volledig eigenhandig door ons gebouwd worden (ik en mijn zonen, dus geen werkuren).
De facturen van de materialen zouden door mijn zoon en zijn vriendin 50/50 betaald worden.
Nu ik heb alle vertrouwen in dat koppel, maar als er een breuk komt zie ik mij niet wonen naast de ex van mijn zoon, daarom enkel vragen.
Wat gebeurt er als er aan de relatie ( zoon en vriendin ) een einde zou komen?
Wat gebeurt er indien ze huwen?
Wat gebeurt er als er kinderen komen?
Wat gebeurt er als mijn zoon er niet meer zou zijn ( ongeval, sterfgeval ), en hij heeft een kind met zijn vriendin of vrouw?
Bij een scheiding en een daaropvolgende verdeling van het huis, moet de ex van mijn zoon dan niet 50% van het gepresteerde werk betalen ?
Heeft de ex van mijn zoon het recht om in dat huis te blijven wonen bij eventuele breuk, sterfgeval, enz?
Ik neem aan dat mijn zoon de hypothecaire lening fiscaal kan inbrengen voor zijn belastingsaangifte, maar hoe zit dat met zijn vriendin of vrouw, kan die dat ook inbrengen?
Hoe moet de notari?le akte van de schenking van de grond opgemaakt worden?
Moet er een voorafgaande notari?le akte opgemaakt worden voor het huis?
Zijn er nog dingen die ik moet weten?
Doe ik er wel goed aan die schenking te doen?
Geef mij goede raad AUB.
Hopelijk is dit bericht duidelijk genoeg.
Dank U.