Nieuw Huurcontract - problemen?

Franciscus
Berichten: 39111
Juridisch actief: Nee

#16 , 10 mei 2010 19:35

Klopt wat John zegt - geeft het adres door aan vb de celwoontoezicht van de politie - in grote korpsen hebben ze zo'n dienst dan gaan sie eens ter plaatse samen met woon en bouwtoezicht.
Met de juiste referenties kijken die eens het pandenbezit na van de betrokken eigenaars en gaan dan in hun gemeente/zone eens na hoe het zit.
In een (studenten)stad heb je dat soort contracten nog regelmatig - geen domicile is een typisch studentencontract maar geen huishuur.
Maar aan KOTWEB zal deze huiseigenaar vb ook niet meewerken - brandveiligheid minimale electriche bveiligheid - water/ gas gecontroleerd - toestellen gecontroleerd - vluchtwegen - brandbluspparaten - minimale vloeroppervlakten enz enz.
Waarschijnlijk wel wat puntje scoren op de vlaamse woonlijst

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tharuler
Topic Starter
Berichten: 12

#17 , 10 mei 2010 22:20

Na nog een mail heen en weer met de eigenares is ze bereid om het voor een hoofdverblijfplaats toe te staan (en dat zinnetje weg te laten in het contract), maar verder wil ze niet wijken van het contract, zogezegd om een stok achter de deur te hebben voor wanbetalers.

Ze heeft ons nog een kans gegeven om het alsnog te krijgen (die kans hadden wij gevraagd), maar zwijgt echter in alle talen over de EPC.

Nu, door dat zinnetje weg te laten, valt het huis automatisch onder de huurwetgeving (correct me if I'm wrong), waardoor al die andere belachelijke dingen in het contract toch niet rechtsgeldig zijn, en we ons daar geen zorgen over hoeven maken?


Dus concreet: zou je het ons afraden om dit contract alsnog te tekenen, evenwel zonder EPC?

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 10 mei 2010 23:14

EPC is de plicht van de verhuurder. Indien dit niet bij het contract zit kan dit de verhuurder hoogstens een administratieve boete opleveren.

Opgepast een aantal vervelende punten blijven geldig wanneer het over hoofdbewoning gaat zoals bv de bedingen die regelen wie voor welke reparaties verantwoordelijk is.

Het pand en de eerlijkheid van de verhuurders beoordelen is iets dat we vanaf hier niet kunnen...

Persoonlijk zou ik nooit een contract tekenen waarin dergelijke bedingen zijn opgenomen. Kwestie van te vermijden om op woensdagochtend voor een vrederechter te staan, die slecht geslapen heeft en nog met een slecht verteerde steak tartaar in zijn maag zit, als huurder nr 2487 in zijn carriëre mijn onschuld uitschreeuwend...

Reclame

Tharuler
Topic Starter
Berichten: 12

#19 , 10 mei 2010 23:50

Bedankt voor het advies dat blijft komen.

Ik post eventjes de mails waar ik nog over sprak... Ik ben ten einde raad, en ben geneigd om de eigenares te vertrouwen. Ik ben zeker niet naief, maar ze ziet er mij geen slecht mens uit (en ook van een collega hoor ik hetzelfde), en het is echt VERSCHRIKKELIJK MOEILIJK om een dergelijk deftig pand te vinden in de binnenstad met dezelfde ideale ligging, kwaliteit en prijs.

Ik had het volgende geantwoord op haar mail, met in het achterhoofd dat ze nogal geschrokken overkwam, precies alsof we haar contract aanvielen en het zeer juridisch bekeken. Ik heb daarom de volgende mail gestuurd, met daarin slechts 1 punt dat fout zat in het contract, om te kijken of ze zelfs hier niet voor open stond:
Beste,

Mijn excuses als u zich op welke manier dan ook aangevallen voelde
door mijn mail. Dit was helemaal niet mijn bedoeling, en dit is
misschien fout overgekomen.

Zoals ik reeds zei, ik ben ervan overtuigd dat u goede bedoelingen
heeft, en uit tweede hands ervaringen hoor ik ook dat dat zo is (mijn
collega XXXXX huurt een studio van u in de XXXXXstraat, en
van hem hoor ik dat u een correcte huisbaas bent).

We zijn wel degelijk nog steeds geïnteresseerd in het huis in de
Lombaardenstraat, en hopen oprecht dat we tot een oplossing kunnen
komen. Ik hoop dat u na de onderstaande uitleg snapt
waarom ik bezorgd ben om enkele zinnen in het contract.

Niet tegenstaande dat wij 3 welstellende mensen zijn (eventueel kan ik
u zelfs een kopie van mijn loonfiche bezorgen), moest het ondenkbare
gebeuren dat de huur 1 dag te laat aankomt bij u (om welke oorzaak dan
ook: technische storing bij de bank, etc), dan zou volgens het
contract:

- wij u 10 euro administratieve kost verschuldigd zijn (hier heb ik
geen problemen mee).
- wij u 8.8 euro interest verschuldigd zijn (880 * 0.12 / 12) (hier
heb ik wederom geen problemen mee)
- u gemachtigd zijn om de onmiddelijke verbreking van het contract te
vorderen (zie artikel 5: "Elke vertraging van betaling van het
huurgeld of andere rekeningen, (...), machtigt de eigenaar de
onmiddellijke verbreking van het huurkontrakt te vorderen")
- wij u 3 maanden wederopzeggingsvergoeding verschuldigd zijn bij
verbreking van het contract langs u zijde (zie artikel 5: "In dit
geval wordt de vergoeding voor wederverhuring, ten titel van
schadeloosstelling, vastgelegd op het niet verminderbaar bedrag van
drie maanden huur. ")
- wij u de resterende maanden huur verschuldigd zijn (in het ergste
geval: 35)(zie artikel 5: "In elk geval blijft de lopende termijn
volledig schuldig. ")

Zoals u ziet is dit verontrustwekkend om te lezen als huurder, dat bij
eender welke technische fout of andere reden waardoor de huur 1 dag te
laat betaald is, u ons binnen de 8 dagen
kan buiten zetten, met nog verregaande financiële gevolgen erboven op.

Uiteraard mag u ons buiten zetten indien de huur consequent niet
betaald wordt, ik vind het zelf ook enorm belangrijk dat de huur
steeds op tijd betaald wordt (en daarom gebruik ook een automatische
opdracht).

Ik geloof best dat u dit nooit zou doen, maar dan nog blijf het raar
om dit in een contract te lezen, en dit boezemt mij wat schrik aan.

De verhuurder moet ten allen tijden het recht hebben om de huurder uit
het huis te zetten bij wangedrag of wanbetaling, daar volg ik u
volledig in, maar dit wangedrag en wanbetaling moeten wel correct
afgelijnd zijn.

Hopelijk begrijpt u ons standpunt een beetje beter en staat u nog
steeds open voor dialoog.

In afwachting van u antwoord,

Mvg,
IKZELF

daarop heb ik het volgende antwoord teruggekregen:
Goede middag,

Als ik je argumentatie lees, begin ik wel te beseffen dat je heel erg bang
bent.
Maar je denkt toch niet dat één enkele rechter mijn vordering zou inwilligen
als u 1 dag, zelfs als u 1 maand zou achter staan. Een eigenaar kan dat dan
wel vorderen, de rechtbank zou dat gelukkig nooit toestaan. Ten andere geen
enkele eigenaar zou dit als achterstal bestempelen en zou zo een blauwtje
willen lopen.
Dit artikel is bedoeld om wanbetalers te kunnen buiten zetten. Het wordt
gebruikt als de eigenaar ten einde raad is en de huurder niet wil (of kan)
betalen.
In de meer dan 25 jaar dat ik verhuur, heb ik het twee keer gevraagd en twee
keer werd het mij toegestaan. Alle andere gevallen van onvermogen werden
tussen de huurder en mijzelf opgelost en meestal werd er een uitgestelde
betaling afgesproken.

Een huurder die elke maand regelmatig betaalt, of dat nu de 1ste, de 5de of
zelfs de 10de dag van de maand is, is voor ons een goede huurder. Een
huurder die mij opbelt en vertelt dat hij een tijdelijk zware financiële
klap moet incasseren en daarom vraagt of hij deze maand mag overslaan en
volgende maand twee maanden ineens mag storten, is dat ook. Die intrest en
boete wordt daarvoor ook nooit gevraagd. Het blijft wel in het contract
staan als stok achter de deur voor écht slechte betalers.
Een huurder die mij dergelijk scenario wijsmaakt en blijft slecht betalen,
zou dat niet zijn. Als we dan niet tot een oplossing in der minne kunnen
komen, zou ik, om mijn eigen rechten te vrijwaren, wel degelijk de
verbreking vragen. En in dat geval zal de rechtbank mij al deze vergoedingen
waarschijnlijk ook toewijzen (boete, intresten, verbrekingsvergoeding...)

Dat zijn scenario's die gelukkig zeer sporadisch voorkomen; een eigenaar wil
zich daar echter tegen indekken en vermeldt daarom in het contract wat de
gevolgen kunnen zijn van dergelijke handelwijze.
Een goedmenende huurder wordt daar doorgaans niet door afgeschrikt. Tenzij
hij natuurlijk zo achterdochtig en bang is als jij.........

Ik kan alleen hopen dat ik je iets meer zekerheid heb gegeven. Het contract
zelf moet echter blijven zoals het is. Als je het niet vertrouwt doe je het
dus best niet.
Ik ben bereid deze impasse te vergeten en toch met jou in zee te gaan, maar
dan moet je mij dat wel onmiddellijk laten weten, want we hebben nog andere
kandidaten die ik anders graag zo vlug mogelijk verwittig dat het huis toch
nog vrij is.

Ik wacht dus op je antwoord.
EIGENARES
Alle advies is welkom! Ik zit tussen mezelf superstom vinden omdat ik weet hoeveel haken en ogen er aan het contract zitten en toch overweeg het te tekenen, maar ook het superstom vinden dat ik een supergoed en goedkoop pand zou laten schieten omwille van misschien gewoon een oudere eigenaar die niet beter weet met helemaal geen slechte bedoelingen...

Terug naar “Huren”