Uitverkoren tot bijzitter

TomDeBouwer
Topic Starter

Uitverkoren tot bijzitter

#1 , 22 sep 2006 18:50

Mijn vriendin is opgeroepen als (plaatsvervangend) bijzitter voor de gemeenteraadsverkiezingen. Op 8 oktober zal ze echter 25 weken zwanger zijn.

Geldt dit als wettige reden om te ontsnappen aan deze democratische plicht? Is dit gebonden aan het stadium van de zwangerschap (minstens X maanden) of geldt de interpretatie van een geneesheer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 sep 2006 19:52

Zwangerschap op zich is geen reden om niet te moeten gaan (bij)zitten.

Maar...Mits een briefje(pre natale prob's.) van de gyn,,komt er ze wel van tussen.

basejumper

#3 , 24 sep 2006 17:03

Indien je vriendin werkelijk medisch niet in staat is om deze democratische plicht uit te voeren zal er ook geen probleem zijn om dat te bewijzen. het lijkt me ongeveer logisch dat ze dan op dit ogenblik arbeidsongeschikt is.
Indien dit een onterechte onttrekking is aan je burgerplicht zal dat evengoed blijken.
Een andere burger zal dan de verantwoordelijkheid moeten opnemen in plaats van je vriendin.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Lex

#4 , 24 sep 2006 20:06

Wat een ?zwak? argument!

Laat die 200.000 werklozen eens ??N dagje per jaar voor de gemeenschap werken, en laat de hardwerkende medemens die hun werkloosheidsbijdrage mogelijk maakt, door vijf/zes dagen per week te werken,op zondag ?met rust?!

basejumper

#5 , 25 sep 2006 09:10

Nooit gedacht dat een jurist - iemand die zou moeten begeesterd zijn door de legitimiteit van de democratie - dit een zwak argument zou noemen. Maar kom, we leren nog elke dag bij.
Voor zover mijn argument zwak zou zijn (wat het politologisch noch juridisch is) is dat van jou bijzonder populistisch.
We weten welke partijen daar groot van worden...
Dus noem me naief en onnozel. Er is ontzaglijk veel bloed gevloeid in de geschiedenis om onze democratische vrijheden te realiseren. Als mijn inspanning beperkt blijft tot een paar zondagen burgerplicht besef ik hoe blij ik wel mag zijn.
Misschien best je cursussen politieke geschiedenis en rechtsfilosofie van onder het stof halen en even grondig doorlezen in plaats van snel snel blokken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sperwer

#6 , 25 sep 2006 09:37

Een vrouw die zwanger hoort niet verplicht te worden om een plaats te gaan zitten waar iedereen komt die gezond of ziek is.

Niet iedereen gaat een briefje bij de dokter halen omdat hij/zij ziek is en een zwangere vrouw heeft dus het volste recht om aan deze ondemocratische verplichting te verzaken. Het is niet ondenkbaar dat de zwangere vrouw daar een ziekte zou oplopen en zo het kind in gevaar brengt.

Spijtig dat onze politici dat niet willen in zien.

TomDeBouwer laat je vriendin bij de huisarts een briefje halen dat zij regelmatig moet gaan liggen en rusten en dus geen hele dag op een stoel kan blijven zitten of rechtstaan.

dieke

#7 , 25 sep 2006 10:17

Sorry hoor, maar als vrouw moet ik toch wel een beetje lachen met dit laatste berichtje van sperwer. Ik heb twee kindjes, en een zwangerschap van 25 weken heeft mij toch nooit belemmerd om te gaan werken. Ik ben leerkracht en kom dus ook in contact met heel veel mensen die waarschijnlijk wel eens ziek zouden kunnen zijn.

Gaan bijzitten bij de verkiezingen indien je geen problematische zwangerschap hebt, is absoluut geen probleem. Als je dat al zou zien als mogelijke slechte omgeving voor een zwangere, kan je haar beter gewoon vanaf nu op afzondering in een isolatiekamer de rest van haar zwangerschap laten doorbrengen.

Let wel, ik zeg duidelijk dat het niet om een problematische zwangerschap mag gaan. Maar als er geen medische reden is om "plat te liggen" lijkt me dit gewoon een voorbeeld van je te willen onttrekken aan je burgerplicht zonder fatsoenlijke reden.

Lex

#8 , 25 sep 2006 10:39

Ik ben leerkracht...
Die hebben toch moederschapsBESCHERMING?
Gaan bijzitten bij de verkiezingen indien je geen problematische zwangerschap hebt, is absoluut geen probleem. Als je dat al zou zien als mogelijke slechte omgeving voor een zwangere, kan je haar beter gewoon vanaf nu op afzondering in een isolatiekamer de rest van haar zwangerschap laten doorbrengen.

Let wel, ik zeg duidelijk dat het niet om een problematische zwangerschap mag gaan. Maar als er geen medische reden is om "plat te liggen" lijkt me dit gewoon een voorbeeld van je te willen onttrekken aan je burgerplicht zonder fatsoenlijke reden.
Burgerplicht...WAAROM zijn het altijd 30 jarigen die van de partij moeten zijn...hebben 40-50 jarigen dan geen 'burgerplichten'?

Waarom roept men mensen op met (kleine) kinderen...dat is problemen zoeken!

ZOU U bereidt zijn 30 euro aan 'kinderopvang' te geven om aan uw 'burgerplicht te 'mogen' voldoen?

Mij zien ze in iedergeval op 8 october NIET, medisch attest is al opgestuurd naar de vrederechter!

dieke

#9 , 25 sep 2006 10:51

1. Ik ben leerkracht secundair onderwijs en ben beide zwangerschappen blijven werken tot in week 39. Niks geen moederschapsbescherming hoor! Dat is alleen zo voor kleuteronderwijzers (als ik het helemaal goed heb) omdat zij met kleine kindjes werken die nog een aantal kinderziektes moeten doormaken die inderdaad voor problemen kunnen zorgen voor een zwangere. Bij mijn weten is een kiesbureau geen kindercreche dus de kans dat je daar ziek wordt van een kind is wel erg klein, even klein als wanneer je als zwangere op bezoek gaat bij de kindjes in je familie of zo.

2. Ik ben ook 30, en de mensen die nu 40 of 50 zijn, zullen ook wel ooit 30 geweest zijn en dus toen in aanmerking zijn gekomen of niet? Dat terzijde, doet dit er helemaal niet toe, er zijn meer dan genoeg "belachelijke" burgerplichten, maar ze zijn er nu eenmaal.

3. Zowel mijn man als ik zijn opgeroepen als bijzitter. Hij zelfs op twee bureaunummers. Dus ik denk dat je wel begrijpt dat ik met 2 kleine kindjes daar ook allesbehalve happy mee ben. Maar toen ik belde met de advocaat die ons beiden had aangeschreven, gaf die toe dat het maar echt heel zelden gebeurt dat koppels worden aangeschreven. Dus kinderopvang heb je normaliter wel, namelijk je partner. Het is toch ook maar eenmalig he.

4. Om volledig en eerlijk te zijn, ik heb zelf ook een medisch attest ingediend om "deronderuit" te kunnen. Ik geef namelijk borstvoeding aan de jongste. Die krijgt nog 7 voedingen per dag en dus is bijzitten niet mogelijk zonder te kunnen gaan afkolven tussendoor. Dat lijkt mij dus wel een goede medische reden, wat werd bevestigd door de advocaat die mij aanschreef. Ik heb wel gevraagd of er een mogelijkheid was om discreet tussendoor te kunnen afkolven en die was er niet. Uw medische reden zal misschien ook gegrond zijn, dat kan ik niet beoordelen, ben geen arts. Maar ben wel een vrouw en ben wel zwanger geweest en dus vond ik dat ik daarover wel mocht oordelen. Ik blijf erbij dat puur en alleen zwanger zijn een niet gegronde reden is.
Laatst gewijzigd door dieke op 25 sep 2006 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

sperwer

#10 , 25 sep 2006 10:58

Sorry hoor, maar als vrouw moet ik toch wel een beetje lachen met dit laatste berichtje van sperwer. Ik heb twee kindjes, en een zwangerschap van 25 weken heeft mij toch nooit belemmerd om te gaan werken. Ik ben leerkracht en kom dus ook in contact met heel veel mensen die waarschijnlijk wel eens ziek zouden kunnen zijn.

In tijden zoals nu is het zeer zeker een gevaar voor het kind om in een overbevolkt lokaal te zitten.

Je weet toch dat TBC terug in het land is en dit maal in een niet te genezen dodelijk vorm en dan heb je nog alle andere uitheemse ziektes die tegenwoordig in ons land heersen.
Het gaat hier immers niet over een paar kinderen en ouders die je bijna alle dagen ziet. Maar over alle burgers die door de staat verplicht worden in ??n lokaal bij elkaar te komen en daar word dan een zwangere vrouw gezet. Goed zot.

@ Lex, wij hebben dat moeten doen toen jij nog in de pampers zat, dus nu is het jullie beurt. Maar jij bent voor mij vrijgesteld hoor.

dieke

#11 , 25 sep 2006 11:03

Hey sperwer

Misschien heb je daar ergens wel gelijk, een overbevolkt lokaal kan vanalles uitlokken. Doe voor mijn belangen gerust door met die "kruistocht" hoor, kan ik bij mijn volgende zwangerschap misschien ook moederschapsbescherming krijgen. In overbevolkte klassen van 20 en meer leerlingen...

Alle gekheid op een stokje, wat is een overbevolkt lokaal natuurlijk he? Mag een zwangere dan ook niet gaan winkelen tijdens de solden bijvoorbeeld? :)

Groetjes!

sperwer

#12 , 25 sep 2006 11:11

1 op 5 zwangerschappen draaien uit op een miskraam.
1 op 10 kinderen worden geboren met medische problemen.

Denk dat dit reden genoeg zijn om een beetje uit te kijken en een zwangere vrouw niet te verplichten om zichzelf en haar ongeboren kind in een riscoplaats te zetten.

Lex

#13 , 25 sep 2006 11:12

1. Ik ben leerkracht secundair onderwijs en ben beide zwangerschappen blijven werken tot in week 39. Niks geen moederschapsbescherming hoor! Dat is alleen zo voor kleuteronderwijzers (als ik het helemaal goed heb) omdat zij met kleine kindjes werken die nog een aantal kinderziektes moeten doormaken die inderdaad voor problemen kunnen zorgen voor een zwangere. Bij mijn weten is een kiesbureau geen kindercreche dus de kans dat je daar ziek wordt van een kind is wel erg klein, even klein als wanneer je als zwangere op bezoek gaat bij de kindjes in je familie of zo.
Vreemde redenering! Ziektes of ziektekiemen die volwassen dragen zijn volgens U dan ook niet schadelijk voor een foetus?

Ik ben zelf zwanger van een vierde kindje, maar ben niet immuun voor toxoplasmose.
Mij zien ze daar niet! Wat nog niet wil zeggen dat het 'een probleem zwangerschap' is of zal worden!

Lex

#14 , 25 sep 2006 11:25

Ik blijf erbij dat puur en alleen zwanger zijn een niet gegronde reden is.
Dat klopt, dat is ook zo!
Dat schreef ik overigens ook! zie mijn bericht van 22 sept.

Borstvoeding geven is evenwel ook GEEN reden om thuis te blijven!
Laatst gewijzigd door Lex op 25 sep 2006 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#15 , 25 sep 2006 11:30

@ Lex, wij hebben dat moeten doen toen jij nog in de pampers zat, dus nu is het jullie beurt. Maar jij bent voor mij vrijgesteld hoor.
Toen ik geboren was, waren het nog 'katoenen' doeken, pampers bestonden toen nog niet!

Terug naar “Actuele Thema's”