Terecht vonnis ivm alimentatie????

tuxy
Topic Starter

Terecht vonnis ivm alimentatie????

#1 , 06 mei 2010 11:45

Ik ben een bezorgde papa van twee lieve kinderen (13 en 11 jaar), waarvoor ik onderhoudsgeld betaal.
Bij de uitspraak (7 jaar geleden!) was het bedrag vastgesteld op 125 euro/kind, zonder bijkomende kosten.

Intussen betaal ik, volgens indexatie, 137,6 euro/kind.
Alles werd altijd korrekt en op tijd betaald.
De verblijfregeling vd kinderen: Om de 14 dagen in het W.E. bij mij en de helft vd vakanties.

In oktober 2009, kreeg ik opeens een deurwaarder over de vloer, met een dagvaarding. Dit betrof verhoging vd bijdragen tbv 200 euro/kind, en nog een pak extra kosten die ze gemaakt had in het verleden (kledij, school, dokter,...), waarbij ik ook nog eens 'veroordeeld' werd om deze deurwaarder te betalen :shock:

Uiteindelijk is het vonnis uitgesproken: 180 euro/kind+extra kosten+ betaling vd deurwaarder, en dit met terugwerkende kracht( okt 2009)! :shock: :shock:

Ik was zwaar aangedaan dat dergelijk vonnis was uitgesproken, niettegenstaande ik altijd insta voor het halen én terugbrengen vd kinderen, en zij daar totaal geen moeite voor doet
Al drie jaar geen kledij meer meegeeft voor de kinderen, wat voor mij ook extra kosten met zich meebrengt. (ze heeft geen kledij meer mee daar ik de kledij eens niet had gewassen :? )

Mijn situatie:
- Alleenstaand
- Maandloon: 1250 euro
- Afbetaling woning: 637 euro
- kosten nutsvoorzieningen: (elek, gas, water, telenet, ...)

Situatie ex:
- Samenwonend
- Maandloon: 1300+maandloon partner
- Kindergeld 288 euro
- Afbetaling woning: ongeveer idem

Hoe ver kan de tegenpartij gaan, voordat iemand 'in de goot' beland?
Hoe kan ik nu zelf 'iets geven' aan mijn kinderen?
Ik maak héél veel gebruik van het openbaar vervoer, om mijn kinderen toch iets te kunnen geven, terwijl mijn ex zich 'alles' kan veroorloven!
Iedere euro die ik uitgeef 'moet' ik in twee bijten bij wijze van spreken.

Uiteraard kan ik ook de W.E. gaan werken, dit ten nadele vd relatie vader-kind.

Uiteraard is het mijn plicht om alimentatie te betalen, maar stel me toch vragen bij de manier waarop deze uitspraken worden gebaseerd!

Mijn ultieme vraag:

Is er een wet die bepaald, hoeveel onderhoudsbijdrage max. kan worden toegekend volgens het maandloon?

Kan ex zomaar eisen dat ik deze deurwaarder dien te betalen?

Tuxy :( :( :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi

#2 , 06 mei 2010 11:55

Waarom was je niet in beroep gegaan tegen de uitspraak? Had je een advocaat?Ik heb eerlijk gezegd ook "verhoging" gevraagd, ik kreeg een positieve uitspraak maar mijn ex heeft beroep aangetekend. Nu is het pas in december eer men iets kan beslissen via het hof van beroep.
Sterkte!

tuxy
Topic Starter

#3 , 06 mei 2010 12:03

Ga ik ook doen!

Heb er zeker geen problemen mee om alimentatie te betalen, maar het moet verantwoord blijven!

Alleen voor de kinderen heeft ze nu:

- onderhoudgeld dat ik betaal: 360 euro
- kinderbijslag: 288 euro

Totaal : 648 euro

en in theorie moet ze uit eigen middelen nog eens hetzelfde bijtellen als dat ik betaal, dus in totaal: 1008 euro alleen voor de kinderen!!!!

Reclame

Fabi

#4 , 06 mei 2010 15:02

Ja zeker doen, je hebt een kans dat je een betere uitslag krijgt, voor mij is het vervelend, maar ja hij betaalde niks sedert 2005 dus na 5 jaar was ik het beu!
Jij haalt de kids af en zorgt er blijkbaar goed voor! Chapeau en sterkte!

Rebel-with-a-cause

#5 , 06 mei 2010 15:52

In oktober 2009, kreeg ik opeens een deurwaarder over de vloer, met een dagvaarding....

Uiteindelijk is het vonnis uitgesproken: ...
Als je een dagvaarding ontvangt, heb je toch de gelegenheid om tegenargumenten te formuleren.
Was je dan niet zelf (of jouw advocaat) op de rechtbank aanwezig toen deze zaak behandeld werd?

Hopelijk is de 'beroepstermijn' nog niet verstreken. :roll:

tuxy
Topic Starter

#6 , 06 mei 2010 22:00

Inderdaad, ik had tegenargumenten, maar dit werd tenietverkaard, ongelooflijk maar waar :?

De termijn om in beroep te gaan is nog niet verstreken, daar ik dit vonnis gisteren pas heb ontvangen.

Terug naar “Echtscheiding”