Ik herinner mij in de pers gelezen te hebben dat er nog 1 of 2 burgemeesters in het land waren die wél vervolgden.Wie niet gaat stemmen wordt niet vervolgd. Zo simpel is het.
En hoe reageert men wat dit betreft in Wallonië? In Brussel? Overal even gedegouteerd?Een percentage van meer dan 15% niet uitgebrachte stemmen zou dat een duidelijk signaal zijn of niet?Welke waarde zou men in politieke niveaus hier aan hechten?
Misschien dat het eens tijd is de politici in kwestie zelf eraan te herinneren dat een stem meer wil zeggen dan € 1.75 dotatie.
Politici getrouw is men wel steeds bereid de burger op zijn verantwoordelijkheden te wijzen maar over de verantwoordelijkheid die de politicus draagt die de stemmen ontvangt wordt in alle talen gezwegen. (En daar hebben mensen hun leven ook voor gelaten.)
Op gestemd worden brengt een verantwoordelijkheid met zich mee ten opzichte van die burger die voor je gestemd heeft en die verantwoordelijkheid is er eentje die de partijpolitiek overstijgt.
Als je als een gewone domme kloot (ondergetekende) om de zoveel tijd en meestal sneller dan verwacht, weer eens aan je oude kleuterschool in de rij mag gaan staan zoals in de goede oude tijd om weer maar eens niets te zien veranderen en weer maar eens te luisteren naar identiek hetzelfde politiek gekrakeel nadat je plichtsbewust nog maar eens je rode bolletjes hebt geplaatst, dan, dan is het tijd om als brave burger het signaal te zenden dat niemand van de heren in het politiek halfrond voldoet, dat niemand geslaagd is voor het examen en dat er dan ook GEEN bolletjes (lees beloning) worden uitgedeeld.
Persoonlijk hoop ik dat er honderdduizenden zijn die hetzelfde signaal uitzenden. Laat ze daar maar eens in Villa politica over debatteren...
Het zijn niet de burgemeesters die vervolgen, maar de parketten.Ik herinner mij in de pers gelezen te hebben dat er nog 1 of 2 burgemeesters in het land waren die wél vervolgden.
OK, maar het zijn waarschijnlijk wel de burgemeesters die de lijst van afwezige kiezers moeten doorgeven aan de parketten.Het zijn niet de burgemeesters die vervolgen, maar de parketten.Ik herinner mij in de pers gelezen te hebben dat er nog 1 of 2 burgemeesters in het land waren die wél vervolgden.
De minister van Justitie antwoordde op een parlementaire vraag: "De Procureur-generaal van het Parket bij het Hof van Beroep te Brussel heeft ons geantwoord dat bij de vorige verkiezingen voor het federale parlement de vervolgingen inzake afwezige kiezers geen prioriteit vormden in het kader van het algemeen vervolgingsbeleid van de parketten. " (QRVA 52 92 01-02-2010, 232)
Dit is wetstraatees om te zeggen: er wordt niet vervolgd.
Foute Belgen en Nederlanders uit de periode '39-'45? (tegenwoordig eerder hun afstammelingen die in de regionale politiek stappen... Wie was het ook alweer die zei dat de mensheid om de twee generaties zijn stommiteiten herhaalt?)Of ..... om het wat internationaler te maken, hebben we nog iets bijzonders gemeen met Argentinië behalve het eten van paardenvlees?