Verkoop van wagen

Baby_V
Topic Starter

Verkoop van wagen

#1 , 02 mei 2010 21:46

Hallo,

ik verkoop mijn wagen. Mijn vraag is de volgende:

Gisteren is er iemand komen kijken (auto-opkoper) die de wagen wilde kopen voor 3500 euro met keuring. Mijn vriend wou echter geen voorschot aanvaarden (omdat hij hier al slechte ervaringen mee heeft gehad) en die man wou zeker zijn dat we hem voor hem opzij hielden dus hij wou dat we een papier opmaakten waarin stond dat we de wagen opzij zouden houden voor hem en die ten laatste woensdag zouden afleveren met keuring. Nu, vandaag hebben we telefoon gekregen van iemand die meer voor de wagen wil geven. We zouden hem dus liever wegdoen aan die mens die er meer voor wil geven. Kan die auto-opkoper ons iets doen als wij nu zeggen dat we de wagen niet aan hem verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 mei 2010 10:22

“Art.1589.Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

‘hij wou dat we een papier opmaakten waarin stond dat we de wagen opzij zouden houden voor hem en die ten laatste woensdag zouden afleveren met keuring’ houdt mijns inziens in dat er verkoopbelofte was MET wederzijdse toestemming en dus ook verkoop,ook al was er nog geen betaling of levering.

U kan dus niet meer verkopen wat u reeds verkocht hebt en uw koper kan desnoods gerechtelijke inbezitstelling vorderen krachtens “Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”