Overschakeling; bi-locatie/co-ouderschap

bakkie
Topic Starter

Overschakeling; bi-locatie/co-ouderschap

#1 , 22 sep 2006 18:53

Beste,

Wij hebben de klassieke bi-locatieregeling; zoontje (7j.) woont bij zijn mama, komt om de weekend naar mij, helft schoolvakanties,...
Nu, door allerlei omstandigheden/problemen zou ik graag willen overschakelen naar de week/week regeling.
Zou dit met de nieuwe wetgeving makkelijker te verkrijgen zijn?
Probleem is echter wel dat ik met vroege- en nachtshift werk. In de week ben ik sommige dagen ook al wel eens thuis.
Probleem zou ik wel kunnen oplossen door hem slapen te leggen bij men ouders.

Heeft hier iemand ervaring mee...?
Jullie mening...?

Graag jullie raad...

Groetjes :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 22 sep 2006 19:39

bi-locatieregeling; woont bij zijn mama,
???????

Jorre

#3 , 22 sep 2006 22:07

Bakkie bedoelde dat hij nu een klassieke regeling heeft.
Maar hij zou graag bilocatie verkrijgen.

Bakkie,

Een bilocatieregeling houdt niet noodzakelijk een 50-50 verdeling in.
Als je een goede regeling kan voorstellen in functie van je werkuren en vrije dagen, en in overleg met je ex, kan je al veel bereiken.
Je kan dat eens een tijd uitproberen, en als het voor jullie alledrie aanslaat, dan kun je deze regeling voorleggen aan de jeugdrechter om te bekrachtigen en te verzekeren.

Reclame

bemiddelaar

#4 , 22 sep 2006 23:10

De wet van 18 juli 2006 betreffende het bevoorrechten van een gelijkmatig verdeelde huisvesting van het kind van wie de ouders gescheiden zijn en tot regeling van de gedwongen tenuitvoerlegging inzake huisvesting van het kind zegt onder andere dat

- de rechter de afspraken van gescheiden ouders m.b.t. de huisvesting van hun kind dient te homologeren als ouders hierover onderling een akkoord hebben. Hij kan de homologatie enkel weigeren indien het strijdig is met het belang van het kind. Hij kan het echter niet weigeren als de afspraken ingaan tegen de persoonlijke visie van de rechter. Dit betekent m.a.w. dat ouders veel vrijheid hebben om die verblijfsregeling te kiezen die best bij hun concrete situatie past.

- de rechter ? indien er geen akkoord is tussen de ouders ? dient te onderzoeken of verblijfsco-ouderschap (ook wel bilocatie of gelijkmatig verdeelde huisvesting genoemd) in die concrete situatie mogelijk is als ??n van de ouders die vraag stelt aan de rechtbank. Als de rechter oordeelt dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting niet de meest gepaste oplossing is, dan kan de rechter een ongelijk verdeeld verblijf vastleggen. Met andere woorden de rechter is verplicht om verblijfsco-ouderschap te onderzoeken maar niet om het op te leggen. Hij moet zijn beslissing wel uitgebreid motiveren en melden waarom hij de regeling die hij oplegt de beste oplossing vindt.

Dus Bakkie of je wel of niet een week/week regeling kan verkrijgen via de rechtbank hangt van jullie situatie af. Is dit al of niet haalbaar in jullie concrete situatie? Het is echter zo dat - zoals Jorre reeds schreef - er tal van varianten mogelijk zijn inzake verblijfsregeling.

Als jij en de andere ouder hierover een akkoord bereiken dan kan je dit zonder probleem laten bekrachten door de jeugdrechter (kostprijs 52 euro). Bij sommige vrederechters kan deze overeenkomst ook via een minnelijke schikking een officieel karakter krijgen (procedure is gratis).

Om tot een akkoord te komen, kan je met de andere ouder in overleg gaan. Ontbreekt het jullie aan informatie en / of ervaren jullie moeilijkheden om met elkaar te communiceren dan kunnen jullie hierover de hulp inroepen van een bemiddelaar in familiezaken. De bemiddelaar helpt jullie zodat jullie op een constructieve manier met elkaar als ouders kunnen praten. Daarnaast geeft de bemiddelaar informatie en staat hij stil bij de impact van mogelijke beslissingen bij de ouders ?n het kind. Hij staat ook stil bij de wijze waarop beslissingen inzake het ouderlijk gezag (bv. inschrijven in een school) en m.b.t. de kosten voor het kind zullen genomen worden en de wijze waarop er door iedere ouder hiertoe zal bijgedragen worden, ...

Als het onmogelijk blijkt om zelf met elkaar te onderhandelen, kan je overwegen om een advocaat hiervoor in te schakelen. Onderhandelen via een bemiddelaar verschilt van de onderhandelingen tussen 2 advocaten. De 2 advocaten zoeken elk een oplossing die goed is voor hun eigen cli?nt. Bij een bemiddelaar worden de partijen aangespoord om een oplossing te zoeken die als gepast ervaren wordt door alle betrokkenen.

Als het onmogelijk blijkt om te onderhandelen, kan je aan de rechter vragen om een beslissing te nemen in jullie plaats.

bakkie
Topic Starter

#5 , 23 sep 2006 15:03

Allen, bedankt voor jullie antwoord!
Dus Bakkie of je wel of niet een week/week regeling kan verkrijgen via de rechtbank hangt van jullie situatie af. Is dit al of niet haalbaar in jullie concrete situatie? Het is echter zo dat - zoals Jorre reeds schreef - er tal van varianten mogelijk zijn inzake verblijfsregeling.
Ex zal waarschijnlijk met geen enkele variant akkoord gaan.

Indien ex met geen enkel voorstel akkoord gaat, hoe groot/klein is dan de kans dat ik wel een soort van week/week regeling kan goedgekeurd krijgen?
In hoeverre zal rechtbank rekening houden met het feit dat hij waarschijnlijk niet elke dag bij mij kan slapen, maar dan wel bij mijn ouders?

Sorry voor al deze vragen, volgende week zit ik hieromtrent samen met men advocaat.

bemiddelaar

#6 , 23 sep 2006 17:35

Bakkie,

Gezien er zeer weinig informatie omtrent jullie concrete situatie vermeld staat, kan ik je geen idee geven mbt jouw kansen op de rechtbank. De uitspraak bij een gerechtelijke procedure is trouwens altijd onzeker en hangt van verschillende factoren af. Bij een gerechtelijke procedure gaat het ook vaak om winnen of verliezen, de ex-partner zwartmaken, ... Terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over ouderschapsreorganisatie (= hoe nemen wij als ouders zorg op voor ons zoontje nu we apart wonen) ...

Je kan er echter ook voor zorgen dat je tot een oplossing komt waarvan alle betrokkenen het gevoel hebben dat er een gepaste regeling werd afgesproken (een win / win regeling) en dit dmv bemiddeling. De bemiddelaar helpt jullie zodat het mogelijk is om op een constructieve manier jullie meningsverschillen op te lossen. De bemiddelaar helpt jullie ook stilstaan bij de noden van jullie 7 jarig zoontje en bij de wensen van beide ouders. Bemiddeling is ook een pak goedkoper dan een gerechtelijke procedure ...

Ik kan je zeggen dat ik als bemiddelaar in familiezaken al menig maal ouders in mijn praktijk heb gehad waarvan 1 of beiden dachten dat de andere ouder nooit zou meewerken aan de tot standkoming van een nieuwe regeling mbt de kinderen. Dus misschien is het toch het proberen waard om hierover met de andere ouder in gesprek te gaan, al of niet met professionele hulp ...

Terug naar “Echtscheiding”