boekhouder in gebreke stellen

phantomtwister
Topic Starter

boekhouder in gebreke stellen

#1 , 19 apr 2010 11:41

Mijn boekhouder maakt er een sport van om mijn te betalen BTW bedrag elke maand tot de laatste dag te houden. (na 10-tal keer bellen of hij het bedrag eindelijk eens wil doormailen).

In september vorig jaar was er ook al een boete van te laat indienen, maar dat heeft hij voor zijn rekening genomen. (500 euro)

Maar nu is het dus terug zo. Dus zal er terug een boete zijn.
Kan ik die persoon in gebreke stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VAN BELLE Jean Marc

#2 , 01 mei 2010 14:57

In theorie bestaat er een tuchtraad per instituut: BIBF, IAB, Instituut Bedrijfsrevisoren. Deze verplichten ook een verzekering BA te nemen voor dit soort beroepsfouten.

Het is mooi dat uw boekhouder dit reeds ten laste nam, en het lijkt mij dat hij duidelijk groeiproblemen heeft of andere.

Misschien het probleem niet te erg maken, en gewoon veranderen van boekhouder. Het is uw eindverantwoordelijkheid alles tijdig in te dienen.

Vraag u ook af of het een dure boekhouder is of niet. Betaalt u per kwartaal 150 EUR voor uw BTW-aangifte en is hij te laat, dan vind ik persoonlijk dat hij slechts aansprakelijk kan zijn voor dat gefactureerde bedrag, maar normaal schermen vrije beroepers en vooral hun instituten met 'geen resultaatverbintenis maar middelenverbintenis' waardoor ze zich eigenlijk WEL aansprakelijk stellen voor de volledige boete.

Eigenlijk zouden al deze vrije beroepers, die gewone BTW-plichtigen zijn best als handelaars beschouwd worden en aansprakelijk voor het gefactureerde bedrag.

Dus: hartig woordje gaan spreken, eventueel veranderen (en hopen dat u niet in hetzelfde probleem raakt).

Of waarom niet zelf uw boekhouding voeren met een eigen pakketje en bijstand van een informaticus of een moderne boekhouder?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”