Heb een vraagje. Ik moet a.s. vrijdag voor de rechtbank verschijnen wegens rijden onder invloed. Tijdens een wodka controle hebben ze me tegengehouden en ik had 1.82 promille. Stommiteit uiteraard, want ik moest eigenlijk maar een kilometer wandelen.
Mag ik een werkstraf vragen? Iets in deze zin : "Aangezien het mijn eerste overtreding is in 19 jaar tijd zou ik u willen vragen om mij een werkstraf op te leggen in plaats van een boete."
Ik geloof niet in geldboetes als het andere mensen of andere overtredingen betreft, dus het zou een beetje hypocriet zijn om nu gewoon te betalen en buiten te gaan in de rechtbank met het "voila, dat zit erop"-gevoel. (dit laatste kan ik er misschien nog bij vermelden?)
In ieder geval, jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Alvast dank voor jullie reacties !!
Geachte,
U kunt quasi altijd de toepassing van de werkstraf vragen in correctionele of politiezaken. Er zijn weinig misdrijven waarvoor een dergelijke straf onmogelijk is. Bovendien kijkt men ook niet of er strafrechtelijke voorgaanden zijn.
Voorwaarde is wel dat U effectief vraagt om een werkstraf. Het opleggen van zo'n straf zonder de instemming van de betrokkene zou immers botsen op het verbod op dwangarbeid. Indien U het vraagt, moet de rechter - bij weigering - ook motiveren waarom hij of zij de straf ongeschikt acht. Die motivering stelt U eventueel in staat appel aan te tekenen tegen de uitspraak.
Hoewel niet verplicht, zal de politierechter vooraleer een werkstraf op te leggen vaak een beknopt voorlichtingsrapport of een maatschappelijke enqu?te aanvragen om wat achtergrondkennis te verzamelen. Dit brengt de facto een uitstel met zich mee tot een latere zitting. Vergeet ook niet dat de werkstraf de geldboete niet noodzakelijk uitsluit: de rechter kan immers samen met de werkstraf een pecuniaire sanctie opleggen of een verval van het recht tot sturen (wat me bij een dergelijk alcoholgehalte trouwens niet echt onwaarschijnlijk lijkt...). Bovendien zal steeds een vervangende gevangenisstraf of geldboete gekoppeld worden aan het niet-uitvoeren van de opgelegde werkstraf.
Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.
"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]