schade bij vervanging distributieriem

hoeda
Topic Starter

schade bij vervanging distributieriem

#1 , 06 apr 2010 19:12

Beste

In 2008 heb ik de distributieriem van mijn wagen laten vervangen bij een garage, 2 weken geleden (in 2010) viel mijn auto plots stil voor de verkeerslichten, nadat hij door de sleepdienst naar een garage werd weggetakeld, concludeerde deze dat de oorzaak van het stilvallen lag in de distirbutieriem die versleten was. En hij concludeerde dat de oorzaak van de slijtage waarschijnlijk ligt in het verkeerdelijk monteren van deze riem, daar bij volkswagens een distributieriem met gemak 90.000 km kan halen en ik had slechts 60.000 km gereden met mijn nieuwe distributieriem.

De garage waar ik nu mijn distributieriem heb laten vervangen weigerd nu de kosteloze herstelling van mijn wagen. Wat kan ik nu ondernemen???

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 06 apr 2010 19:43

Probleem is dat de gemiddelde levensduur van een distributieriem bv. 100.000 km bedraagt, maar ook een stuk minder kan zijn.
Probleem is dat je zou moeten aantonen dat de distributieriem niet-deugdelijk was en/of niet gemonteerd volgens de regels van de kunst. Grootste probleem is dat er ondertussen al twee jaar verstreken zijn waarin je probleemloos hebt kunnen rondrijden (?). Probleem is dat de man van de sleepdienst alleen maar kan gokken. Je zal ook moeten kunnen aantonen dat er geen ander onderdeel slijtage is gaan vertonen sinds de vervanging van de riem (bv. de alternator die wat losgekomen is of de rubber van de "krukaspoelie" die wat verstorven is, waardoor de spanning van de riem is veranderd, enz.

Dus ik geef je geen kans van slagen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 apr 2010 19:49

Probleem is dat de gemiddelde levensduur van een distributieriem bv. 100.000 km bedraagt, maar ook een stuk minder kan zijn.
Probleem is dat je zou moeten aantonen dat de distributieriem niet-deugdelijk was en/of niet gemonteerd volgens de regels van de kunst. Grootste probleem is dat er ondertussen al twee jaar verstreken zijn waarin je probleemloos hebt kunnen rondrijden (?). Probleem is dat de man van de sleepdienst alleen maar kan gokken. Je zal ook moeten kunnen aantonen dat er geen ander onderdeel slijtage is gaan vertonen sinds de vervanging van de riem (bv. de alternator die wat losgekomen is of de rubber van de "krukaspoelie" die wat verstorven is, waardoor de spanning van de riem is veranderd, enz.

Dus ik geef je geen kans van slagen.
Slijtage aan de onderdelen waarover de distributieriem loopt kan de riem beschadigen of te snel doen verslijten. En twee jaar en 60 000 km verder is wel laat om zich nog op enige garantie van een herstelling te kunnen beroepen. Inderdaad geen kans op compensatie. Een eenvoudige optelsom maakt bovendien duidelijk dat het om een wagen gaat met reeds een behoorlijk aantal km op de teller.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

hoeda
Topic Starter

#4 , 06 apr 2010 22:19

het was niet de takeldienst dat bevestigde dat de riem vroegtijdige slijtage vertoonde waardoor die van zijn positie is verschoven maar wel de VW garage waartoe deze wagen gesleept werd... en die stelde vast dat de enige oorzaak waardoor de riem zo snel kan verslijten aan de hydraulische oliespanner ligt die niet op punt gezet is geweest alvoorens de riem er werd opgestoken waardoor deze spanner de riem te hard heeft aangespannen dan normaal...

Terug naar “Gebrekkige Producten”