waarde onroerend goed --> hoe te bepalen ??

Theo
Topic Starter

waarde onroerend goed --> hoe te bepalen ??

#1 , 07 dec 2005 13:05

Mijn schoonouders hebben een ietwat ongewoon onroerend goed waarvan volgens mij de waarde zeer moeilijk te bepalen is (hangt echt af van de geinteresseerde) alsook zijn er in de nabijgelegen buurt geen vergelijkingspunten.

Indien de fiscus dit taxeert, hoe gaan deze dan te werk en indien je u niet akkoord kan verklaren met de door hun opgegeven prijs, wat zijn dan je mogelijkheden om hier tegen in te gaan?

Het onroerend goed is een niet geklasseerde boerderij anno 1790 en is momenteel gelegen op de grens van woongebied en industriezone. De boerderij is wel optimaal onderhouden.

Met dank,

Theo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2005 18:21

Indien de fiscus dit taxeert,
Waarvoor gaat de fiscus "taxeren"? In het kader van welke fiscale wetgeving?

scorpioen

KRVB

#3 , 14 dec 2005 17:21

Mogelijk bedoelt Theo het kadastraal inkomen dat door de Administratie van het Kadaster wordt bepaald voor elk onroerend goed, en dat de basis vormt voor de berekening van de onroerende voorheffing?

Als dat het geval is, Theo, laat iets weten (in dit topic of via PM) & dan kan ik je heel wat info bezorgen. Ik wil evenwel vermijden om hier een ganse uitleg m.b.t. kadastraal inkomen te posten als het dan NIET dat is wat je bedoelt. Die kans is immers re?el aangezien het kadastraal inkomen niet echt de waarde van een onroerend goed uitdrukt (en op een -weliswaar zeer vreemde manier- ook weer w?l). Ter vergelijking: dat zou er op neerkomen dat je op basis van het inkomen (loon) van een persoon zou bepalen wat die persoon waard is :wink: . In het beste geval is het kadastraal inkomen een indicatieve waarde van een onroerend goed...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”