Kopie 'schrijven' gerechtsdeurwaarder? Rechten en plichten

David1977
Topic Starter

Kopie 'schrijven' gerechtsdeurwaarder? Rechten en plichten

#1 , 18 mar 2010 23:40

Indien de gerechtsdeurwaarder bij mij thuis langskomt krijg ik dan (of kan ik het krijgen dmv het aan te vragen) een document (kopie) van hetgeen hij 'opgeschreven' heeft, of een document waarin staat dat hij niets heeft kunnen 'opschrijven' (als er bv. niets aanwezig is wat niet voor beslagname vatbaar is zoals in geval louter het levensnoodzakelijke aanwezig is zoals voorzien op de lijst, of het pand gemeubeld verhuurd wordt)?

Ik veronderstel dat de gerechtsdeurwaarder zich eerst bij naam moet kenbaar maken en zich legitimeren. Ik heb niets persoonlijk noch professioneel tegen gerechtsdeurwaarders, maar het blijft een formeel contact en ik zou graag mijn rechten en plichten kennen. Heeft er iemand een link waar ik deze kan vinden? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 mar 2010 10:36

“Art.1512.Wordt het beslag gelegd in de woonplaats van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt of in zijn tegenwoordigheid, dan wordt hem terstond een afschrift van het proces-verbaal gelaten...is de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt afwezig, dan wordt een afschrift ter hand gesteld of achtergelaten overeenkomstig de artikelen 35 en 38...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

marmat

#3 , 23 mar 2010 21:47

Zelfs als er een "PV van niet-bevinding" (wanneer de gerechtsdeurwaarder vaststelt dat er geen voor beslag vatbare goederen aanwezig zijn) wordt opgesteld, zal de gerechtsdeurwaarder hiervan een kopij achterlaten.

tip : www.infogerechtsdeurwaarder.be : informatieve site (blijkbaar nog volop in opbouw) ivm. de gerechtsdeurwaarder.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 mar 2010 22:28

zie link in onderschrift.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2010 18:13

Gezien je in dat geval niet thuis was - brief staat meestal op tafel en op deur kleeft een sticker met sleutel af te halen politiebureau.

Een deurwaarder heeft een soort van legitimatiekaart en meestal is er een politieagent (inspecteur) bij - die de arm der wet vertegenwoodigd om de deurwaarder te beschermen.

Zijn naam staat op het proces verbaal.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”