verkoopakte woning

mochoukri
Topic Starter

verkoopakte woning

#1 , 15 sep 2006 11:41

Beste ,

weet iemand of de verkoper van een woning recht heeft om kosteloos( lees: zonder huur te betalen aan de nieuwe eigenaar) te verblijven in zijn ex-woning nadat de akte wordt getekend (dit tot hij een nieuwe verblijfplaats heeft gevonden)?

Alvast bedankt.

mvg,
Mochoukri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 15 sep 2006 12:14

Een RECHT is het zeker NIET!

Koper en verkoper kunnen evenwel overeenkomen, dat de verkoper (tegen betaling) langer in de woning kan blijven wonen.

Bewoning na het verlijden van de akte kan bedongen worden in de verkoopscompromis.

Wesley

#3 , 15 sep 2006 13:58

Dit kan zeker kosteloos, mits overeenstemming van de koper. Eventueel mits een verhoudingsgewijze vermindering van de verkoopprijs.

Dit is GEEN huur, maar recht van gebruik. Dus alle bepalingen van de woninghuurwet zijn NIET toepasselijk. Er zal een datum voorzien worden waarop u het goed dient te verlaten, er kan geen uitstel bekomen worden.

Kort: kosteloos verder gebruik kan bedongen worden, in de compromis

Reclame

mochoukri
Topic Starter

#4 , 15 sep 2006 14:01

even ter verduidelijking:

ik word de nieuwe eigenaar.
De huidige eigenaar heeft me wijs gemaakt dat hij , nadat ik de akte heb ondertekent, in het huis mag blijven zonder enige vorm van vergoeding te betalen . Hij beweert dat die periode maximaal 4 maanden is.

Larie en apekool?
Mag ik vergoeding vragen?

thanks

sperwer

#5 , 15 sep 2006 16:01

Jij als nieuwe eigenaar bepaald of de oude eigenaar er gratis mag blijven wonen en niet hij.
Hij heeft daar idd niets meer over te zeggen als jij dat niet hebt getekend in de koopovereenkomst.

Als er niets op papier staat hij moet hij de woning hebben verlaten bij verlijden van de akte of huur betalen.

Fresh

#6 , 15 sep 2006 16:20

Beste,

Uit uw uitleg heb ik begrepen dat U de VERKOOPCOMPROMIS bedoelt en nog niet de notari?le akte.

Na de ondertekening van deze compromis blijft het eigendomsrecht op de woning nog wel bij de verkoper (omdat dit steeds zo contractueel wordt bedongen) en mag hij dus in de woning blijven.

Binnen de 4 maanden na de ondertekening van de compromis dient echter de notari?le akte te worden getekend (sanctie: fiscale boete), wordt U 100% eigenaar en moet de verkoper er onmiddellijk uit, tenzij hij een vergoeding betaalt.

Lex

#7 , 15 sep 2006 16:39

Beste,

Uit uw uitleg heb ik begrepen dat U de VERKOOPCOMPROMIS bedoelt en nog niet de notari?le akte.
TERECHTE opmerking, vermoedelijk werd het ene met andere verward.

mochoukri
Topic Starter

#8 , 15 sep 2006 16:53

Fresh,Lex,

je hebt gelijk. we hebben enkel de verkoopscompromis ondertekent. De notariele akte zal getekend worden op 25 september.

Ik ben nu wel even in de war :)

als ik 25 september de notariele akte teken dan mag ik hem dus huur vragen?Klopt dit of zit ik ernaast?

thanks

sperwer

#9 , 15 sep 2006 17:33

Vanaf het ondertekenen van de akte (dus 25 september)ben jij idd de eigenaar en mag je huur vragen. Of moet de oude eigenaar het ontruimt hebben.

mochoukri
Topic Starter

#10 , 15 sep 2006 17:46

ok Sperwer.
Thanks iedereen die me geholpen heeft.

mochoukri
Topic Starter

#11 , 15 sep 2006 17:47

sorry dat ik jullie weer lastigval. Maar is er een wet of artikel waarin dit geschreven staat?Gewoon om sterk in mijn schoenen te staan.

nog eens bedankt

sperwer

#12 , 15 sep 2006 20:56

Je kan dit zelfs gewoon door je notaris laten uitleggen aan de verkoper op het ogenblik dat je de akte tekend.
Die zal dit normaal trouwens ook zeggen bij het ondertekenen.

Wesley

#13 , 18 sep 2006 13:50

Zie eerder schrijven.

Is geen HUUR, maar recht van gebruik ten gunsten van de eigenaar. Als je het verhuurt is het een periode van minimum 3 jaar en bij voortijdig vertrek moet je opzeggen ?n opzegvergoeding betalen (tenzij onderlinge overeenkomst). Spreek in de compromis dus NIET over huur.

KAN kosteloos, maar moet bedongen worden. KAN tegen vergoeding, maar moet eveneens uitdrukkelijk bedongen worden, niks in de compromis, GEEN recht op vergoeding - integendeel: je betaalt extra registratierechten want gezien als fiscale last.
(let wel: als de compromis stelt dat bij verlijden not. akte vrij van gebruik is, moet de eigenaar er uit - moet maw ook uitdrukkelijk bedongen zijn dat hij er mag blijven)

DUS: beding in de compromis, een recht van gebruik tegen vergoeding/maand, laatste maand pro rata.

Vergoeding: is plus/minus huurwaarde (maar dus GEEN huur)

Hoe afdwingen: vgl met onderhandeling over prijs, als de eigenaar er langer wil blijven wonen - na ondertekening NOTARIELE AKTE - is dit een last voor de koper die vergoed dient te worden: kan via mindering koopprijs, of door vergoeding te bedingen.

phidias

#14 , 18 sep 2006 21:46

Binnen de 4 maanden na de ondertekening van de compromis dient echter de notari?le akte te worden getekend (sanctie: fiscale boete), wordt U 100% eigenaar en moet de verkoper er onmiddellijk uit, tenzij hij een vergoeding betaalt.
Het is misschien een overbodige opmerking maar u kijkt best het compromis eens na. Indien in het compromis geen beding van eigendomsvoorbehoud is gestipuleerd, (bv. tot aan het moment van het verlijden van de notari?le akte) bent u immers 100% eigenaar van het huis geworden vanaf dat u het compromis hebt ondertekend.

Het opstellen van de notari?le akte is vereist voor de tegenwerpelijkheid aan derden, omdat enkel authentieke akten kunnen worden overgeschreven in het hypotheekkantoor.

sniper

#15 , 19 sep 2006 09:08

Indien in het compromis geen beding van eigendomsvoorbehoud is gestipuleerd, (bv. tot aan het moment van het verlijden van de notari?le akte) bent u immers 100% eigenaar van het huis geworden vanaf dat u het compromis hebt ondertekend.
dat is enkel indien de koopsom reeds zou overgemaakt zijn voor het verleiden van de notari?le akte
en dat zie je niet dikwijls gebeuren

de compromis is een verkoopscontract, maar de eigendom gaat pas over bij betaling
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Kopen”